Inspir și expir
comment 1

Ce ni se intampla daca nu dormim suficient?

Toata lumea stie ca este bine sa dormi. Insa nu prea stim de ce este bine sa dormim suficient si de cata odihna are nevoie organismul. In ultimii ani am aflat tot mai multe informatii referitoare la ceea ce pierdem cand nu dormim destul, fie ca suntem copii sau adulti. Aici vin eu, consultant pentru somnul copilului pana la 10 ani, si incerc sa va lamuresc. O sa incep cu copiii.

De ce nu dorm copiii suficient?

–          pana la 6 ani:

  • Un temperament specific  al copilul, activ, usor stimulabil. Un copil ce nu poate sa opreasca singur lumea activitatilor si sa intre in cea a somnului. Un copil de la care parinti se asteapta sa-si faca independent un program. Din pacate, programul rezultat nu-i ajuta pe copii, acestia riscand sa fie tot timpul in urma cu somnul. Asta se poate traduce si in lipsa unui program corespunzator varstei pentru copiii de peste 4 luni.
  • Asocierile externe de somn care nu sunt in controlul copilului si duc la fragmentarea somnului de noapte si de zi (ceea ce inseamna mai putin odihnitor). Ma refer, bineinteles, la o fragmentare mai mare decat cea a varstei pe care o au, cum ar fi, de exemplu un copil de 6 luni care se trezeste in fiecare noapte de 6 ori, cand ar trebui sa o faca de maximum doua ori pentru masa.
  • Oboseala. Daca, dintr-un motiv sau altul, a dormit mai prost sau doarme mai prost o perioada (fie si numai pe timpul zilei), este important sa-i dam posibilitatea sa recupereze. Aceasta recuperare trebuie sa aiba loc seara (asa ca nu va blocati pe o ora fixa de culcare). Semnele oboselii sunt: adoarme instant, ii ia mai mult de 20 minute sa adoarma, se trezeste noaptea, uneori se trezeste dimineata devreme si nu mai poate sa adoarma la loc.
  • Ora de culcare tarzie. Copiii nu trebuie sa se culce odata cu noi si nu trebuie sa ne privam copilul de somn numai pentru ca intarziem noi la serviciu.
  • Probleme medicale: infectie urinara, infectia urechii, paraziti, febra, infectii respiratorii, reflux, alergie la laptele de vaca, sforait si respiratia neregulata – gen apnea de somn.

–          intre 6 si 10 ani

  • Scoala incepe dimineata si, in lipsa somnului de pranz, copiii nu merg la ora potrivita de somn. Un copil de 6 ani are nevoie de 10-11 ore de somn, asta inseamna ca, daca se trezeste la 6.30, atunci trebuie pus la culcare la 19.30-20.
  • Stimularea puternica seara, eventual cu televizor si alte electronice cu lumina albastra, inhibitoare ale melatoninei, hormonul somnului.
  • Copiii petrec timp putin cu parintele sau cu jucariile sale si atunci evident ca nu vor sa se duca la culcare si ca vor trage de timp.
  • Probleme medicale.

La adulti, problema este provocata de:

–          Electronice (ca si in cazul copiilor).

–          Gandurile care nu ne dau pace, nu ne relaxam pentru culcare, iar camera de somn nu are o conotatie pozitiva somnului.

–          Nu prioritizam somnul, avem tot timpul altceva mai interesant de facut.

–          Proaspetii parinti sau chiar si cei cu mai multa experienta se trezesc frecvent pe noapte (nu uitati ca 8 ore de somn cu pauze nu echivaleaza cu 8 ore de somn consolidat, fara pauze).

Efectele negative ale privarii de somn la copii:

  1. Copiii care dorm mai putin au schimbari de metabolism si le creste riscul de obezitate. Conform unui studiu al Universitatii Johns Hopkins, pentru fiecare ora in minus de somn, creste cu 9% riscul de obezitate. Explicatia consta in influenta negativa a secretiilor hormonilor leptina si grelina.
  2. Modificari de comportament. Nu numai unui adult i se schimba starea de spirit in lipsa somnului, ci si copilului. Copiii pot deveni hiperactivi, agresivi, impulsivi, se concentreaza pe perioade mici de timp, devin anxiosi si chiar depresivi. Ultimele studii in domeniu arata ca exista o mare probabilitate ca diagnosticul de ADHD in randul copiilor sa fie gresit, iar copiii sa sufere, de fapt, de privare de somn.
  3. Scaderea sistemului imunitar si cresterea riscului de infectii.
  4. Scaderea notelor si a performantelor scolare din cauza scaderii atentiei, concentrarii si a puterii de memorare (copilul uita de ceea ce a invatat la clasa).
    1. Copiii care dorm mai putin se confrunta cu o probabilitate mai mare sa aiba probleme in exprimarea verbala, rezolvarea de probleme sau chiar sa aiba punctaje mai mici la testele IQ,.
    2. Conform unui studiu efectuat de Universitatea Colorado Boulder, cand copiii intre 1 si 3 ani pierd somnul de zi, ajung la cresterea anxietatii, rad mai putin si sunt mai putin interesati de lumea inconjuratoare. Rezultatul: inteleg din ce in ce mai putin cum sa rezolve problemele.

Efectele negative la adulti:

  1. Memoria incapacitata, deoarece somnul este esential pentru functiile cognitive ale creierului. In lipsa lui, abilitatea noastra de a consolida amintirile, invatarea de lucruri noi, rutine si capacitatea de a lua decizii (cand dormim mai putin scade cantitatea de somn REM – superficial si deci timpul in care informatia se muta din memoria de scurta durata in memoria de lunga durata).
  2. Adultii care dorm 6 ore pe noapte se confrunta cu un risc cu 27% mai mare de a se ingrasa, fata de cei care dorm intre 7 si 9 ore pe noapte. Cei care dorm doar 5 ore pe noapte sunt pusi in fata unui risc cu 73% mai mare de a se ingrasa. Cand corpul este fortat sa stea treaz, acestuia ii este mai greu sa proceseze zaharul si lipidele din sange si scade nivelul de grelina (cea care e responsabila de senzatia de satietate). In timp, obiceiurile nesanatoase de somn pot duce la aparitia diabetuluid e tip 2 si la castigul nedorit de kilograme in plus.
  3. Probleme nocturne: paralizie musculara si halucinatii.
  4. Sistem imunitar slabit. Daca dormi mai putin de 6 ore ai un risc mai mare sa te imbolnavesti. Daca vei dormi mai mult de 7 ore si vei manca sanatos, s-ar putea sa fii doar martor cand cei din jur vor avea febra din cauza unui virus care da tarcoale.
  5. Cresterea tensiunii arteriale. Cand dormi, inima ta isi incetineste ritmul si se odihneste. Cresterea tensiunii arteriale este cauzata atat de inima, cat si de creier. In lipsa somnului, creierului ii scade abilitatea de a regla secretia hormonilor si atunci creste tensiunea arteriala.
  6. Nu in cele din urma, starea noastra de bine, dispozitia, reglarea emotionala au de suferit atunci cand dormim mai putin. Tu cum te simti? Somnoros si fara energie?
  7. Creste riscul aparitiei anumitor boli: cancer de colon, diabet, probleme cu inima, depresie.

Cum iti dai seama daca bebelusul/copilul esti privat de somn   

Doarme mai putin decat media si are unul sau mai multe dintre simptomele enumerate mai jos:

–          Se impiedica des,

–          Adoarme foarte greu,

–          Se trezeste plangand din somn,

–          Este irascibil,

–          Se trezeste de multe ori noaptea,

–          Pentru copiii mai mari, apar probleme de comportament,

–          Hiperactivitate, concentrare redusa.

Unul sau mai multe dintre simptomele enumerate mai jos in cazul adultilor:

–          Esti mai nervos, te superi din lucruri marunte sau ai “senzatia” ca s-au intamplat lucruri sau ai vazut lucruri.

–          Nu mai poti face fata stresului. Si e bine sa stii ca esti intr-un cerc vicios, esti stresat din cauza lipsei de somn si stresul duce la lipsa somnului.

–          Simti ca ai probleme de memorie si de concentrare.

–          Cresterea apetitului.

–          Probleme cu vederea: incepi sa vezi chestii care nu sunt, lucruri modificate ducand frecvent la accidente.

–          Te vezi incapabil de a lua decizii.

–          Abilitatile tale motrice nu mai sunt la fel, nu poti articula cuvinte asa cum faceai, te impiedici.

–          Probleme medicale: daca esti diabetic sau te imbolnavesti frecvent.

–          Schimbari de stare de spirit: esti mai irascibil, ti se pare ca nu poti rezolva probleme, sa nu mai vorbim de depresie.

Asa ca, iti recomand sa calculezi cate ore dormi si cum te simti. Daca vrei sa afli de cat somn au nevoie copiii in functie de varsta, vezi aici. Iar noi mai vorbim si intr-un alt articol, despre ceea ce trebuie sa facem cand noi sau copiii nostri nu dormim (suficient).

Text: Mona Ciurezu

Consultant specialist pentru somnul copilului

http://bebedoarme.ro/

1 Comment

  1. Pingback: Nu dormi suficient? Ce e de facut? | Mamica Urbana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *