Eu ca mamă
Leave a comment

Ghidul Școala Legumelor sau cum îi convingi pe copii să mănânce legume

mamica-urbana

Acum vreo două săptămâni, Julie îmi spune îngrijorată:

– Mami, tati ne-a zis că la grădiniță avem degețele de morcovi.

– Păi poate așa scria în meniu.

– Dar nu am avut.

– Nu ați avut?

– Nu! Ce, ție astea ți se par degețele de morcovi sau degețele de degețele?, spune ea în timp ce îmi arăta mâinile ei mici cu toate cele 10 degete răsfirate.

Atunci m-a gândit că unul dintre motivele pentru care copiii ar putea să refuze anumite alimente este însăși denumirea confuzantă. După ce i-am explicat că fâșiile de morcovi se numesc și degețele pentru că seamănă cu niște degete subțiri, a înțeles despre ce este vorba, însă nu a fost de acord cu denumirea.

În acea seară, am continuat să ne jucăm cu degețele de broccoli, de gulie și de conopidă. Fetele s-au amuzat cum se ciufulește părul lui broccoli și au sesizat diferența de textură de la o legumă la alta când le tăiau cu cuțitele mici de plastic. Bucuria era atât de mare că parcă făceau acest lucru pentru prima oară. Julie a mâncat, ca de obicei, din fiecare. Măriuca, doar din morcov.

Doamna psiholog Carmen Anghelescu ne încurajează să facem acest pas cât de des putem să îl tolerăm în mod firesc, nu forțat. De ce? Pentru că a găti împreună reprezintă un context excelent de învățare pentru copii, la toate nivelurile:

  • Ne conectează unii cu alții. Putem preda lecția colaborării, a muncii în echipă, a toleranței, a empatiei, a ajutorului.
  • Le dezvoltă copiilor imaginația. De fapt gătitul împreună le oferă copiilor contextul de a-și pune în practică imaginația și stilul artistic. Facem o salată multicoloră (învățăm culorile și le punem pe cele care ne plac). Facem un sandviș cu fâșii de legume care să reprezinte o față: veselă, tristă, uimită, îngrijorată. Iată cum le putem vorbi astfel copiilor despre emoții și să le dezvoltăm inteligența emoțională.
  • Gătind, bucătăria se poate transforma într-un laborator de fizică și de chimie. Copiii descoperă cum se topește zahărul, cum se precipită, cum se amestecă lichidele și cum stă treaba cu densitatea (ulei și apă, de exemplu), cum se transformă, prin frecare, un albuș în spumă. Cum fierbe apa, cum se face răcirea prin aburi (cedare de căldură). Și tot așa.
  • Inclusiv matematica poate fi învățată în bucătărie: proporții, unități de măsură, fracții
  • Gătind, cei mici își dezvoltă motricitatea fină: taie legume în cubulețe, aleg firele de pătrunjel, sortează boabele de fasole. Așadar putem vorbi și despre dezvoltarea concentrării și a stării de mindfulness.
  • Copiii își dezvoltă simțul tactil în primul rând: pot pipăi legumele și să le descopere textura, forma, duritatea. Simțul olfactiv și gustativ. Putem face comparație între gustul crud, crud cu condimente, fiert, fiert cu condimente, fiert cu carne etc.
  • Pot învăța denumirea ustensilelor și rolul lor.
  • Copiii sunt extrem de curioși și receptivi la informații noi. Porniți într-o aventură culinară în care să le spuneți despre ce substanțe conțin legumele și la ce ajută: betacaroten, fier, antioxidanți etc.
  • Puteți face legătura cu sănătatea prin a explica rolul anumitor legume pentru imunitate: usturoi, ceapă, ghimbir etc. 
psih-carmen-anghelescu

Psih. Carmen Anghelescu pentru Școala Legumelor

Toate aceste sfaturi și multe altele, le puteți găsi Ghidul Școala Legumelor, o broșură care vine în sprijinul părinților cu trucuri și sfaturi care să îi ajute în lupta de a-i împrieteni pe copii cu legumele.

Ghidul vine ca necesitate în urma unui studiu* efectuat de Maggi care a arătat faptul că 42% dintre copii nu consumă zilnic legume și că 45% dintre părinți întâmpină diferite probleme atunci când le oferă copiilor legume la masă.

art-2_ghid

După această cercetare cantitativă, zece familii au fost aduse împreună să gătească prânzul alături de copiii lor, iar apoi timp de o săptămână au completat un jurnal de dietă. Comportamentul din timpul activității de gătit a fost supravegheat de Dr. psiholog Carmen Anghelescu, care în urma experimentului a identificat faptul că deși majoritatea familiilor au pregătit feluri de mâncare noi pentru ei, toți cei 10 copii au lucrat împreună cu părinții efectuând operații diferite: curățat legume; curățat verdețuri, tăiat lume, pregătit chiftele. Toți copiii participanți au fost încântați să ia parte la activități de gătit, au fost atenți și s-au implicat activ. La final, cei mici au fost mai dornici să mănânce preparatele unde și-au adus contribuția.

scoala-legumelor_ghid

În plus, dintre cei 10 copii care au participat la activitatea de gătit, patru nu văzuseră niciodată cum arată un broccoli și alți doi nu știau cum arată sfecla roșie. Aici este ceea ce cred eu despre cum să-i convingi pe copii să mănânce legume.

O parte dintre părinții care au participat la activitatea de gătit, povestesc pe scurt despre experiența lor aici.

Aici este ceea ce cred eu despre cum să-i convingi pe copii să mănânce legume.

Ghidul Școala Legumelor este disponibil gratuit și se poate descărca de aici. Școala Legumelor detaliază activități pe care părinții le pot realiza împreună cu cei mici, astfel încât copiii să fie mai dornici să guste și să mănânce legume în fiecare zi. Mai mult, ghidul încurajează părinții să îi implice pe copii cât mai mult în pregătirea meselor, în realizarea listei de cumpărături și achiziționarea legumelor alături de cei mici. De asemenea, acesta vine și cu o secțiune interactivă dedicată copiilor cu pagini de colorat, întrebări și răspunsuri.

*Chestionar online implementat în perioada 28 aprilie – 4 mai 2016, ce a avut 174 de respondenți. Respondenții studiului cantitativ au fost părinți cu vârsta între 25-55 de ani, care au copii cu vârste între 3 și 12 ani, rezindenți în mediul urban, educație medie și superioară, utilizatori de internet.

Text: Ana Nicolescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.