Inspir și expir
comment 1

Cum poți influența evoluția și succesul școlar al copiilor? Interviu cu Oana Moraru, mentor educațional

mamica-urbana

La începutul anului primeam cu multă recunoștință nominalizarea la Premiile de Excelență Itsy Bitsy, la categoria Părinte implicat, alături de Ioana Chicet-Macoveiciuc și Oana Moraru. Noi trei eram în această categorie pentru că am depășit barierele familiei și ne-am implicat în întreaga comunitate.

Câștigătoarea a fost Oana Moraru. Nu o știam. Însă de atunci am început să îi citesc articolele pe care le scrie pe Vocea părinților. Apreciez viziunea ei puternic ancorată în realitate și determinarea cu care Oana se străduiește să ne facă conștienți de câtă inteligență se irosește în grădinițe și școli, în direcții care nu mai contează deloc pentru piața muncii și nici măcar pentru dezvoltarea personală a omului de astăzi.

Apoi i-am ascultat discursul de la Social Media for Parents și am zis că trebuie să o cunosc. Monica Popescu, PR la Itsy Bitsy, a fost zâna cea bună și ne-a pus în legătură, așa că astăzi vorbim cu cea care, pe baza experienței și a teoriilor învățate, face mentorat educațional.

Cine este Oana Moraru?

Oana Moraru: Sunt profesor de Română și Engleză, și, la bază, învățătoare. Am absolvit Litere și Liceul Pedagogic în București. Sunt inițiatorul Școlii Helikon din Călărași, unde, în 10 ani am reușit să completăm un ciclu de învățământ de la grădiniță, la liceu. Sunt de peste 20 de ani la catedră, și, din 1997 încoace am participat activ la creșterea sistemului de învățământ privat în România. Sprijin, de aproape 2 decenii școli și grădinițe în construcția lor internă, administrativă și curriculară, ajut la formarea personalului, la conturarea unor programe alternative sau dezvoltarea unor strategii de lucru la clasă, adaptate la nevoile elevului modern. De 1 an de zile conduc și Agenția pentru Mentorat Educațional ”Helikon” în București – un loc unde vin sute de părinți și copii care au nevoie de consiliere educațională, de sprijin în găsirea traseului școlar cel mai potrivit. Aici organizez și ateliere de evaluare a școlarilor mici și a preșcolarilor – adică sesiuni de lucru și joacă, sub monitorizarea echipei mele din Călărași, cu feed-back detaliat și onest pentru fiecare familie.

În ultimii doi ani am scris mult despre educație și, pe platforma Vocea Părinților, am reușit să adun o comunitate de dascăli și părinți care are nevoie de informare și schimb de bune practici. Aduc în comunicarea cu oamenii experiența mea de dascăl, anii unei formări temeinice și convingerile câștigate de-a lungul timpului în schimburile mele de experiență cu școli din toată lumea.

Ce te determină să faci ateliere pentru părinți, educatori și învățători?

Oana Moraru: Față de mulți profesori cu vocație în România, am la bază o experiență aproape unică: prin natura școlilor în care am lucrat, am fost educatoare, învățătoare și profesor de liceu și gimnaziu acelorași generații de copii. I-am văzut crescând de la 2 la 16 ani. Unii dintre ei au acum 26 de ani și încă vorbim. Am imaginea, de mai multe ori repetată, a unor destine care au crescut sub ochii mei.

Dincolo de studiile și cercetările avizate care îmi întăresc observațiile, pot să spun că am adunat o colecție întreagă de ”nu-uri”ș i ”da-uri” despre ce contează, la un moment dat, la o anumită vârstă, în evoluția unui copil. Le-am cunoscut deopotrivă familiile și profesorii (colegii mei) și am fost martora acelor acțiuni, și de o parte, și de alta, care pot influența dramatic, spre bine sau spre rău, evoluția și succesul școlar al acestor copii.

De aceea fac aceste ateliere, pentru că simt că am șansa să spun oamenilor – după ani de zile în care aceste grupuri au devenit aproape experimentale: un bazin bun, adică, de culegere a datelor – care sunt etapele de dezvoltare, care este echilibrul între presiunea cognitivă și emoțională pe care trebuie s-o punem la un prag sau altul de vârstă. O fac și de la baza unei bune cunoașteri metodice a predării, una bine pusă de Liceul Pedagogic al anilor 90 În București, anii unor generații de aur, cred, în învățământul tradițional, cu profesori și metodiști la catedră excepționali.

Unde încerci să schimbi ceva? La sistemul de învățământ sau în mentalitatea individuală?

Oana Moraru: Înțelepciunea populară spune că orice încercare de a schimba ceva sau pe cineva sfârșește printr-un recul puternic în propriul nas. Așa că, sincer, chiar nu încerc să schimb pe nimeni sau nimic. Încerc totuși să spun ce știu eu, ce văd eu și să dau ce pot, de la mine. Îmi pare rău că avem copii tare buni și isteți și că se pierd într-un sistem profund birocratizat, unde educația se face de formă, pentru portofoliul adultului. Asta nu exclude și existența unor dascăli excepționali – nu generalizez. Sunt însă de mai bine de 20 de ani la clase și fac asistențe la ore în aproape toată țara, direct sau indirect.

E mare păcat de ce se întâmplă în clase cu media copiilor, cu majoritatea lor, adică: de câtă inteligență irosită în direcții care nu mai contează deloc pentru piața muncii și nici măcar pentru dezvoltarea personală a omului de astăzi. Așa că încerc să fiu auzită, într-un fel sau altul, în speranța că mai mulți dintre noi vom deveni conștienți că participăm la o mare risipă de destine. Cât despre sistem, el o să se pună în mișcare, după ce mai mulți dintre noi vom fi suficient de vocali ca să exercităm susținere pentru acei oameni politici care și-ar asuma o reformă pe bune. Lucru tare greu și de nepopular de făcut.

Ce observi la generațiile de copii care au acum între 0 și 6 ani? Ne-am obișnuit să scoatem în evidență doar părțile negative, însă eu sunt convinsă că această generație vine aptitudini pe care noi ca părinți fie le ignorăm, fie le subapreciem, fie nu știm cum să se dezvoltăm. Sau pur și simplu nu le vedem pentru că suntem orbiți de steriotipii și prejudecăți.

Oana Moraru: Generațiile acestea de preșcolari sunt extrem de empatice, capabile să sesizeze energia, emoția sau vibrația oamenilor din jurul lor, să intre în rezonanță cu ea și să o manifeste în propriul comportament. Sunt foarte agili în procesarea informației care vine pe cale vizuală, mintea lor se hrănește practic, holistic, instant și spontan cu imagine. De aceea au probleme de ascultare, de răbdare, de concentrare voluntară. Sunt obișnuiți să primească informație, sens și comunicare pe căi vizual-spațiale. Rolul nostru este să echilibrăm asta la clasă, stimulând zonele ascultării, ale sensibilității tactile, ale explorării auditive, ale exersării liniștiii interioare necesare concentrării, a limbajului verbal, propriu-zis.

Vei avea un atelier pe data de 26 noiembrie pentru părinți, educatori și învătători. Ce va învăța o educatoare abia ieșită din liceul Pedagogic de la atelier? Cum va fi acest atelier valoros pentru o educatoare cu 35 de ani de experiență?

Oana Moraru: Educatoarele tinere vor învăța să pună într-un tablou mental propriu toate ariile de dezvoltare care trebuie stimulate la copii, cum exact și când este oportun. Vor primi zeci de idei de jocuri și activități pentru această parte de stimulare cognitivă și afectivă, vor învăța să se adreseze unui copil fără pedepse, rușine sau blam, dar, în același timp să rămână ferme, ascultate, lideri pentru copiii lor.

Educatoarele cu experiență vor învăța să se repoziționeze în capul generațiilor de astăzi și să înțeleagă cum așa-zisele probleme de concentrare, răbdare și ascultare vin tot din tehnica noastră didactică ușor depășită, dar și din strategiile noastre de a face echipă cu familiile acestor copii, cu părinții care au și ei muuulte teme pentru acasă, dacă vor succes școlar și echilibru emoțional.

Oana Moraru workshop_Mămica Urbană

Cum îi va ajuta acest atelier pe părinți?

Oana Moraru: La vârsta preșcolară părinții, practic, pot dubla de acasă programul unei grădinițe, îl pot completa sau pot suplini lipsurile ei. De ce? Pentru că, la această vârstă, lecțiile sunt sub formă de joc. În niciun caz atelierul acesta nu îi va invita pe părinți să își pună pălăria de profesori, acasă – asta nu le place deloc copiilor. Vor învăța și ei să atingă – în discuții, jocuri sau provocări – ariile de dezvoltare care pun baza naturală a succesului școlar viitor și a echilibrului emoțional. Vor învăța să monitorizeze aproape expert programul grădinițelor copiilor lor, să colaboreze cu educatoarele, să gândească împreună strategii pentru copilul mai timid, mai agitat, mai agresiv, mai stereotip, mai neatent etc. Pentru că niciuna din acestea nu sunt etichete fixe – orice copil poate face progrese fantastice, mai ales la vârsta aceasta de neuroplasticitate maximă – dacă este atins acolo unde trebuie – sufletește și cognitiv, deopotrivă.

De ce este esențial intervalul 0-6 ani? Ce ar trebui să știm despre dezvoltarea copiilor până în 6 ani pentru a ști cum să îi îndrumăm?

Oana Moraru: De la naștere și până în jurul vârstei de 6-7 ani, apoi până la 10 și până la 15 ani, există 3 etape mari de creștere personală, ca niște largi ferestre de oportunitate, în care se formatează acel mod anume al fiecărui individ de a înțelege lumea, de acționa asupra ei și de a o face din perspectiva a cine simte el pe dinăuntru că este. Până la 6-7 ani, poți forma în copil exact atâta hărnicie pe care o va angaja în lucru pentru restul vieții, poți canaliza definitiv atenția, poți induce un anumit nivel de curiozitate și dorință de a reuși. Până la 6-7 ani, aproape tot ce ține de reglajul emoțiilor, de nivelul de angajare față de oameni și activități, de bogăția și expresivitatea limbajului, de limpezimea operațiilor logico-matematice se așază ca fundament al ulterioarei creșteri.

Marile sincope în învățarea citit-scrisului la clasele primare, în focalizarea energiei pentru a duce la bun sfârșit o sarcină, abilitatea de a exprima raționamentul unei probleme de matematică, spiritul de observație și operațiile gândirii critice – se trag de la oportunități insuficient explorate la vârsta preșcolară – atunci când creierul este foarte plastic, flexibil și când orice intervenție conta dramatic de mult. Vom explora cu părinții și educatorii 6 mari arii ale creșterii acesteia miraculoase.

Unde are loc atelierul, cât durează, care este costul unui bilet și cum se pot înscrie cei doritori?

Atelierul are loc în 26 noiembrie, începând cu ora 9.30, la Ramada Plaza Hotel București. Costul unui bilet este de 420 de lei și cuprinde o zi de formare (9.30 – 16.00), o broșură explicativă cu toate informațiile și modelele de activitate parcurse și sprijinul meu continuu pentru cei care încep să aplice ulterior, acasă sau în clasă, propunerile mele. Înscrierile se fac la voceaparintilor@gmail.com. Avem incluse, în program, gustări, apă și cafea. La atelier vor participa și 3 dintre cele mai bune educatoare Helikon, dispuse să exploreze, alături de părinți, întrebări și activități-model.

Text: Ana Nicolescu

1 Comment

  1. Pingback: Cristina Otel | #15 Inspiratia saptamanii (5 - 11 nov, 2016) | Cristina Otel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.