Inspir și expir
comment 1

Cum se face asocierea corectă a alimentelor? Reguli importante pentru meniurile din grădinițe cu Claudia Buneci, tehnician nutriționist

17

 

Sunt meniurile de la grădinițele unde ne ducem copiii pline de nutrienți și sărace în zahăr, pentru a asigura creșterea armonioasă a micuților noștri? Sunt respectare regulile de asociere corectă a alimentelor? Am făcut aici împreună cu Claudia Buneci, tehnician nutriționist, o analiză pe 5 zile consecutive din meniul de primăvară al unei gradinițe de stat din București.

Dacă luna trecută, trăgeam un semnal de alarmă asupra cantității prea mari de zahăr pe care o consumă copiii noștri la grădiniță, astăzi ne focusăm pe combinările alimentare corecte și propunem varianta sănătoasă de meniu pe 5 zile, respectând linia grădiniței de stat.

Vă las cu Claudia Buneci, tehnician nutriționist și health coach.

“După cum spuneam în primul articol, revenim cu sugestii de modificare a celor 5 zile de meniu analizate din punct de vedere al glucidelor simple pe care le conţineau per porţie.

Obiectivul meu în acest articol a fost să păstrez cât mai mult din meniul iniţial, dar să respect câteva reguli care sunt importante pentru că micuţii noştri să fie cât mai sănătoşi:

  • Să nu mănânce în fiecare zi „desert”.
  • Atunci când primesc desert, acesta să fie cât mai sănătos se poate, ţinând cont de faptul că este preparat într-o grădiniţă de stat şi că există limitări de timp şi de buget.
  • Combinaţiile să fie cât mai corecte – de exemplu să evităm să punem alături carbohidraţi sau leguminoase şi proteină animală (gen musaca cu cartofi şi carne) sau laptele şi cerealele (laptele este un aliment destul de pretenţios care poate balona dacă este combinat cu fructe sau cereale). În general, reacţiile la diverse combinaţii depind foarte mult de cum reacţionează fiecare dintre noi, dar tocmai de aceea meniurile oferite unui număr mare de copii ar fi bine să fie cât mai corect preparate pentru a preîntâmpina diversele reacţii din partea unora dintre copii.
  • Combinaţiile corecte ajuta, de asemenea, şi ca digestia şi absortia să se întâmple mai uşor, ceea ce cred că cu toţii ne dorim pentru copiii noştri.
  • Cerealele consumate să fie integrale şi, pe cât se poate, variate – adică nu numai grâu sau cereale cu gluten. Motivul pentru care prefer astfel este varietatea şi plusul de nutrienţi prezenţi în aceste cereale, la care se adauga contribuţia lor la realizarea digestiei.
  • Să se consume zilnic cât mai multe legume (măcar 40% din farfurie ar trebui să fie alcătuită din legume), inclusiv legume crude.
  • Fructele să fie oferite la distanţă de mese.
  • Produsele animale să nu fie prezente la toate mesele zilei.
  • În cadrul unei mese să nu servim 2 feluri diferite de carne, optim fiind ca unul dintre ele să fie exclusiv vegetal.
  • Să existe măcar o zi pe săptămână fără carne, dacă nu doar cu produse vegetale.

Poate o să vă întrebaţi care este cauza ultimelor 3 puncte şi am să explic aici foarte pe scurt, pentru că situaţiile pot diferi foarte mult, de la caz la caz. Susţin o alimentaţie diversificată, în cadrul căreia îşi au loc şi produsele de provenienţa animală. Consider însă că în prezent tindem să consumăm prioritar astfel de produse şi să neglijăm importanța alimentelor de provenienţă vegetală, şi mai ales a legumelor. Ar mai fi o lungă discuţie despre calitatea produselor pe care le consumăm, dar o să detaliem (sper) într-un articol viitor. Această debalansare este responsabilă de multe dezechilibre care se produc în corpurile noastre şi ale copiilor noştri, de exemplu problemele la rinichi, constipaţia cronică, hemorozii etc.

  • Meniul să fie cât mai variat.

Pe lângă aceste reguli de bază (zic eu), am luat în considerare şi ca sugestiile făcute să nu fie unele costisitoare. Cu excepţia, poate, a laptelui vegetal care în supermarket e mai scump ca laptele animal şi pe care l-am trecut, oricum, ca fiind opţional, restul produselor recomandate au aproximativ acelaşi preţ cu cele existente iniţial în meniu. Cerealele integrale, curmalele, diferitele tipuri de nuci, legumele şi fructele de sezon cumpărate de la anumiţi furnizori şi nu din supermarket au preţuri rezonabile, în ciuda prejudecaţii pe care o întâlnesc deseori la cei care nu sunt obişnuiţi să consume astfel de alimente.

Las în stânga meniul grădiniței și în dreapta trec sugestiile mele.

 Ziua 1

Lapte cu pişcot – propunere: Iaurt sau kefir (de capră)/lapte vegetal cu cereale integrale şi migdale râşnite

Banană – propunere Fruct sezon (banană doar dacă nu sunt fructe de sezon)

Ciorbă de văcuţa – ok

Musaca de cartofi cu carne de vită – propunere Ratatouille de legume

Salată de sfeclă – ok

Budincă de brânză şi stafide –ok*

*Observaţie: dacă e cu paste, să se folosească paste integrale; să se folosească minimul de zahăr, eventual să se mai adauge curmale şi să se scoată zahărul.

Ziua a 2-a

Griș cu lapte și dulceață de vișine – propunere Tartine cu pâine integrală pastă de naut şi morcovi

Banana – propunere Fruct sezon (banană se va servi doar dacă nu sunt fructe de sezon)

Supă de roşii cu fidea – ok

Mâncare de mazăre cu pulpă de pui – propunere Mâncare de fasole păstăi cu pulpa de pui

Pandișpan cu stafide și fructe  – propunere Fructe de sezon

Ziua a 3-a

Ceai de fructe cu lămâie  – ok – optim ar fi să fie îndulcit cu miere sau neîndulcit

Tartină cu pastă de brânză și ardei – propunere Tartina cu pâine integrală cu pastă de brânză cu mărar şi ardei

Banana – propunere Fruct sezon (banană se va servi doar dacă nu sunt fructe de sezon)

Ciorba ţărănească cu borş şi zdrenţe de ou (fără carne) – ok

Piure de cartof cu pui și sos de roșii – propunere File de peşte (gen cod) şi sos de roşii cu legume la cuptor (dovlecei, vinete, roşii, usturoi)

Negresă – propunere Banană bread cu făină integrală – nu trebuie folosit zahăr

Ziua a 4-a

Ceai de fructe cu lămâie – propunere Ceai de plante

Tartină cu pastă de ou  – propunere Tartina cu pâine integrală cu pastă de ou şi beţişoare de ardei şi castravete

Măr+morcov – ok

Ciorba de perişoare – ok – dacă se poate să facem perişoarele doar din carne sau cu foarte puţin orez

Cartofi franţuzeşti – propunere Orez integral cu legume şi pătrunjel şi salată de varză cu mărar şi morcov

Salam de biscuiți cu nucă de cocos – propunere Salam de biscuiţi integrali cu fulgi de nucă de cocos sau Salata de fructe cu nuci şi stafide

Ziua a 5-a – o zi fără carne

 Lapte cu cereale – propunere Budincă de lapte vegetal (sau lapte normal, la limită) cu orez integral şi fructe de sezon & banana– îndulcit din fruct

Banana – propunere Fruct sezon (banană se va servi doar dacă nu sunt fructe de sezon)

Ciorbă de porc – propunere Supa crema de legume (de sezon)

Ostropel cu carne de porc și orez – propunere Paste integrale cu legume şi busuioc (şi eventual puţină brânză)

Măr – propunere Beţişoare de conopida şi morcov cu pesto de pătrunjel

Revenim în următorul material cu detalii despre calitatea produselor pe care le consumăm. Prin această inițiativă, nu ne dorim să poziționăm meniurile la extreme, ne dorim doar meniuri sărace în zaharuri, bogate în nutrienți, corect combinate și cât mai variate.

Text: Ana Nicolescu

1 Comment

  1. Pingback: Recomandari meniuri gradinite

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.