Inspir și expir
Leave a comment

“Eat well and train hard!”, Florin Neby, trainer personal

A fost sportiv de performanta, iar acum a ales sa fie antrenor personal in sala de fitness, adica in locul unde este urat si iubit in acelasi timp. Florin Neby ne vorbeste despre stilul lui de lucru, despre exercitii cu efect wow, despre secretul unui program de remodelare corporala, despre exercitii pentru proaspete mamici si despre Crazy Workout by Neby.

Cine este Florin Neby?

Este o imagine pe pe care am inceput sa o conturez acum ceva timp, punand in practica experienta acumulata, in peste 20 de ani, petrecuti in sport la nivel mondial. Imi doresc doar ca atunci cand oamenii vor auzi de „Florin Neby” sa se gandeasca „da, este trainerul caruia i-am urmat sfaturile si mi-am recapatat conditia fizica”.

De unde numele de “scena”?

Cand am pornit cu acest proiect mi-am dorit tot timpul oameni care sa ma ajute in tot ce fac, pentru ca niciodata un lucru nu va iesi la fel de bine, atunci cand il faci singur, decat atunci cand participa mai multe persoane la crearea lui. Pentru nume am facut un „brainstorming” cu toti cei implicati in acest proiect, iar in final a iesit „Neby”, care este un derivat de la numele meu, Florin Nebunu.

Ce te-a motivat sa optezi pentru job-ul de trainer personal?

Orice sportiv de performanta atunci cand se hotaraste sa iasa din activitatea de sportiv doreste sa-si exprime cunostintele acumulate prin antrenorat. Probabil ca te intrebi, de ce nu am ramas sa antrenez in sportul pe care l-am practicat. Sincer, nu este motivant din niciun punct de vedere, asa ca am ales sala de fitness sau, mai bine spus, locul unde sunt urat si iubit in acelasi timp, eu simtindu-ma bine in ambele cazuri.

Ce te diferentiaza de ceilalti traineri personali?

Toti oamenii au corpuri si mentalitati diferite, tocmai din aceasta cauza au inceput sa apara si din ce in ce mai multi traineri in salile de fitness. Eu pot spune ca am experienta mai multa in ceea ce priveste miscarea fizica, un program alimentar sanatos, dar si metodele de a le pune in aplicare. Traind tot timpul in colectiv am invatat ce motiveaza oamenii sa faca miscare si care sunt motivele pentru care nu ar avea continuitate in aceste activitati.

Care este stilul tau de lucru? Ai un program prestabilit care include excercitii fizice (cardio, tonifiere, streatching) intr-o anumita ordine sau depinde de persoana cu care lucrezi? Esti flexibil cu cei pe care ii antrenezi sau impui reguli stricte care duc la rezultate vizibile in timp scurt?

Reguli nu am, pentru ca nu fac armata cu nimeni, singura conditie este sa se faca rabat de la telefonul mobil in timpul antrenamentului. In ceea ce priveste modalitatea de a antrena, ma bazez foarte mult pe diversificare, am descoperit in timp ca este de fapt cheia oricarui rezultat. Exact acelasi lucru se intampla si cu exercitiile, ma bazez pe imaginatie si facem antrenamentul in functie de starea fizica si psihica a persoanei din ziua respectiva, astfel incat sa pot sa obtin maximum din cat poate el/ea sa ofere in acel antrenament.

Exista exercitii care au efecte wow pentru orice tip de constitutie?

Toate exercitiile au efecte wow, daca sunt lucrate corect si imbinate intr-un antrenament bazat pe nevoile respectivei peroane. Nu exista exercitii foarte bune si exercitii mai putin bune, toate sunt excelente, pentru ca fiecare a fost inventat pentru a lucra o anumita parte a corpului.

Probabil ca ai avut, printre cliente, si mame care si-au dorit sa-si recapete silueta dupa ce au nascut. Care sunt primele sfaturi pe care le dai acestei categorii de persoane?

Da, asa este, am avut si am persoane cu care lucrez din diferite stagii ale vietii. Marea problema cu mamicile este ca in general se apuca de sport in timpul sarcinii sau dupa aceasta, sau mai bine spus, atunci cand vad kilogramele in plus. Cel mai indicat este ca totul sa inceapa cu cel putin 6 luni- 1 an inainte de a ramane insarcinata, asta pentru ca in perioada de sarcina, dar si dupa, sa nu mai fie nevoite sa-si creeze o stabilitate musculara, articulara, dar si o baza de exercitii ce sa o ajute sa se mentina din punct de vedere al tonusului muscular pe perioada sarcinii. Marea greseala este ca majoritatea mamicilor isi doresc sa scape de kilograme sau sa nu se ingrase prea mult pe perioada sarcinii sau dupa aceasta si apeleaza la diete draconice, infometare si antrenamente extenuante, lucru ce nu va duce decat la efectul yo-yo si pierderea sarcinii sau imblonavirea organismului dupa aceasta. Tuturor incerc sa le explic ca rabdarea si continuitatea in antrenament sunt importante, dar si cu mentinerea unei alimentatii sanatoase isi pot recapata corpul dorit.

Ce exercitii sunt eficiente dupa nastere? Cu ce sa incepem daca am nascut natural? Dar daca am nascut prin cezariana?

In general le recomand viitoarelor sau proaspetelor mamici inotul sau clasele de relaxare, yoga, stretching chiar si port de bras, cu exceptia exercitiilor ce vor pune accent pe musculatura abdomenului. Atentie!!! Se poate lucra in schimb musculatura posturala, asta inseamna tot ce implica centura ce stabilizeaza partea superioara a corpului, prin exercitii de intindere alternate de usoare contractii. Diferenta dintre cele doua nasteri consta in durata de timp pe care mamicile o au la dispozitie pentru a se putea reface din punct de vedere fizic, dupa nastere. Daca dupa o nastere naturala pot reincepe sa faca miscarea si dupa o luna si jumatate, in functie de capacitatea de refacere a corpului fiecarei mamici, dupa nasterea prin cezariana este putin mai complicat, pentru ca organismul poate parea refacut la exterior, dar trebuie totusi sa i se ofere cel putin 3 luni si jumatate pentru a reintra intr-un ritm cat de cat normal, asta daca nu apar complicatii.

Mamele au timpul destul de limitat, pentru ele. De multe ori nu ajung la sala. Ce putem face acasa sau in parc pentru a ne recapata macar tonusul dinaintea sarcinii.

Tot ce inseamna miscare fizica, fara a depune un efort intens este foarte bine venit. In parc se poate foarte simplu sa aiba un ritm sustinut in mers, pe o durata de maxim 30-40 de minute, fara a forta corpul, daca incepe sa aibe semne de slabiciune. Acasa este putin mai funny totul, imi imaginez cum o mamica lucreaza serii de genuflexiuni alternate de fandari, iar sotul ii numara repetarile si in acelasi timp taie fructele in rondele, ce impreuna vor alcatui o salata. Nu glumesc. Se poate lucra fara probleme partea inferioara a corpului, fara sarituri in schimb. Isi pot lucra bratele, chiar si cu surplus de greutati, dar fara ridicarea lor deasupra capului, pentru a nu pune presiune prea mare pe coloana. Asa cum spuneam si la o intrebare precedenta, muschii posturali sunt foarte importanti, pentru ca implica exercitii unde pot lucra abdomenul, talia, lombarii si intercostalii, in acelasi timp si evident nu la capacitate maxima, acestia fiind vitali pentru aproteja coloana vertebrala in timpul dezvoltarii sarcinii.

Cea mai vizibila (si evidenta) problema cu care se confrunta mamele, la nivel fizic, dupa ce au nascut, este abdomenul proeminent. Daca ar fi sa avem doar 10 minute pe zi, in fiecare zi, pentru exercitiu fizic, ce exercitiu miraculos ne-ai recomanda pentru tonifierea abdomenului?

Dupa sarcina, imediat, niciodata nu as recomanda exercitii specifice pentru abdomen. Sunt inca tesuturi in in acea zona care trebuiesc vindicate in totalitate si pentru asta totul se incepe gradual cu alte parti ale corpului. Singurul exercitiu fizic miraculos pe care il cunosc dupa nastere este “alimentatia”. Mamicile, chiar si in timpul alaptarii, pot fi atente la ce manca, mesele dese si in cantitati relativ mici, sunt cele mai recomandate. Totusi as vrea inca o data sa se inteleaga un lucru, indiferent daca esti femeie sau barbat, este o lege general valabila, faptul ca vei lucra mai multe abdomene, asta nu-ti va aduce patratele, sportul nu te modeleaza diferentiat asa cum vedem la un chirurg estetician, exercitiile fizice intotdeauna te vor ajuta sa slabesti din tot corpul, nu numai din anumite parti.

Am citit undeva ca pentru abdomen sunt eficiente exercitiile de cardio. Este adevarat?

Partea de cardio ajuta intr-o masura destul de mare atunci cand vrei sa slabesti, nu in special pentru abdomen. Multe persoane merg pe conceptul o sa fac mult cardio pentru ca asta ma va slabi si voi arata foarte bine. Vreau sa contrazic acest lucru si sa spun ca partea de cardio te ajuta sa scapi de kilograme, dar nu te modeleaza. Mergand la sala si alergand in fiecare zi ore intregi, vei ajunge in momentul in care vei da tricoul jos si vei vedea cum totul atarna. De ce?! Pentru ca muschii trebuiesc lucrati prin exercitiu fizic ca sa-si capete forma.

Care este secretul succesului unui program de remodelare corporala by Neby?

Din diverse motive, diversificarea este cuvantul de ordine in vocabularul oricarei persoane ce lucreaza cu mine, sau al celor care isi lucreaza corpul alaturi de mine prin intermediul programului meu de pe internet.

Cat la suta este exercitiu fizic, cat la suta dieta + hidratare, cat la suta motivatie, intr-un proces de slabire/mentinere?

Daca nu ai motivatie nu poti avea nici un program alimentar corect si nu te poti tine nici de antrenamentele regulate. Deci evident ca motivatia are intaietate in toate aceste aspecte. Daca ar fi sa le luam pe celelalte, pot sa-ti spun din experienta proprie, dar si din cea a oamenilor cu care lucrez, ca niciodata nu va functiona pana la capatul obiectivului fiecarei persoane, un program alimentar fara miscare sau sportul fara a avea mese regulate si sanatoase. Deci 100% + 50%-50%. Vreau sa mai adaug totusi ca toate acestea sunt in zadar, daca nu avem un program de odihna si refacere complet.

Povesteste-ne putin despre Crazy Workout by Neby.

Crazy Workout a capatat acest nume datorita diversitatii locurilor “nebunesti”, in care am lucrat aceste program. Este unul din proiectele pe care am dorit sa le realizez de cand am intrat in aceasta industrie. Deseori auzeam oameni care imi spuneau, ca nu au timp sa vina la sala, asa ca m-am gandit sa vina “sala”, in casa lor! L-am gandit si uite asa am conceput un program care sa se poate lucra oriunde si culmea este ca pentru a te antrena pana la capatul celor 14 zile de antrenament nu ai nevoie de nici un accesoriu, deoarece sunt miscari doar cu greutatea corpului. Exercitiile sunt destinate tuturor categoriilor de varsta, o parte din ele fiind benefice si pentru mamici, iar intensitatea acestora creste progresiv pe parcursul programului.

Daca ar fi sa avem buget doar pentru un accesoriu (gantere, fitblall, benzi elastic etc) de fitness pentru acasa, ce ne-ai recomanda? Si cateva exercitii cu acest accesoriu .

Ganterele le-as recomanda cu cea mai mare caldura. Acestea pot fi un un mijloc prin care sa diversifici cat mai multe miscari, pot fi un “upgrade” la exercitiile pe care le lucrezi deja, dar poate fi si un mijloc, prin care mamicile isi pot lucra diferite parti ale corpului fara sa-si puna in pericol sarcina.

Exercitiile recomandate sunt:

– semi-genuflexiuni + ridicarea ganterelor in lateral si coatele usor flexate.

– fandari alternative cu flexia bratelor in acelasi timp.

– flexia bratelor + ridicarea lor deasupra capului prin intindere.

Daca mergem la sala, care este cel mai important obiect vestimentar (pentru femei) in care merita sa investim si de ce? (Dupa mine batalia se da intre bustiera si pantofi sport)

Sunt de acord cu tine in ceea ce priveste adidasii de sala, dar eu as spune ca foarte importanta este imbracamintea. Deseori, pentru ca sunt mai colorate, sunt alese tricourile si colantii din material supraelastic, fiind de fapt o alegere gresita, pentru ca acestea nu retin apa pe care noi o eliminam prin miscare. Recomand tuturor bumbacul atunci cand vor sa-si cumpere haine pentru sala.

Ce tip de pantofi sport este indicat pentru sala (fitness si aerobic)?

Se recomanda adidasii comozi, fiecare dupa cum are formatul piciorului, se acomodeaza cu un anume tip de talpa. Este foarte important sa te simti confortabil in cei pe care ii porti la sala. Vad in fiecare zi persoane ce intra in sala in slapi, tenesi casual, lucru ce imi da de inteles ca acesti oameni nu au nici un fel de respect pentru ceea ce insemna miscarea in general, dar si risca foarte mult sa se accidenteze.

Cum le-ai motiva pe mame sa inceapa orice tip de miscare, nu neaparat pentru recuperarea siluetei, ci pentru sanatatea lor, pentru un tonus mai bun?!

Cu toate ca poate parea o intrebare grea, eu iti voi da un raspuns simplu si la subiect. Le scot in evidenta partile bune din idea de a face sport si partile rele din a sta si a fi acaparata de problemele rutinei zilnice.

Cum motivezi o persoana sedentara, care nu a calcat niciodata intr-o sala de sport, sa inceapa exercitiul fizic?

In general aceste persoane vin singure la sala, mai devreme sau mai tarziu, din diferite motive. Poate cel mai motivant aspect pentru toata lumea este acela ca se vor imbolnavi mai greu si vor ajunge cat mai rar sa faca parte din sirul de oameni, de la usile spitalelor.

Spune-ne unde te gasim in calitate de antrenor personal si cateva preturi (sigur ma vor intreba mamele).

Sunt destul de usor de gasit pe internet, mai precis pe blogul meu www.florinnebunu.ro, unde imi postez cam toate parerile despre alimentatie, antrenament dar si evenimentele la care particip. Nelipsitul Facebook cu numele de Florin Pro Personal Trainer, iar in ceea ce priveste locatiile unde imi desfasor activitatea si mai multe detalii despre mine, le pot gasi pe acelasi blog in categoria „Unde ma gasiti?!”

Gand bun tuturor, eat well and train hard!

Text: Ana Nicolescu

Foto: Silvia Postolatiev

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *