Fiecare copil da ocazia parintelui de a-si recupera copilaria + CONCURS

O familie minunata construieste o lume mai buna. A doua zi a conferintei IMAGO, sustinuta de Harville Hendrix si Helen Lakelly Hunt la Romexpo, a fost dedicata parentingului constient. Cel mai de pret lucru pe care il putem face pentru copilul nostru este sa avem o casnicie sanatoasa. Copilul absoarbe ceea ce parintele este in relatie cu el. Acest lucru influenteaza starea lor de sanatate, inclusiv modul in care li se dezvolta corpul. Familia modeleaza persoana. Relatia parintelui cu copilul reprezinta evolutia copilului.

Atunci cand sunt mici, copiii au capacitatea de a fi uimiti. Lumea lor e ca o gradina pana cand noi, parintii, intervenim. Astfel, lucrurile devin in alb si negru si copiii isi pierd din uimire.

Copiii nu trebuie sa traiasca cu sentimentul ca trebuie sa se apere. Darul de a avea copii este de la Dumnezeu. Ei ne invata sa recuperam bucuria pierduta. Fiecare copil da ocazia parintelui de a-si recupera copilaria.

Relatia de vis

Avem nevoie de o cultura care sa promoveze cooperarea. In relatia de vis, copiii ne oglindesc si ei repeta ceea ce vad. A te conecta inseamna a exista. Cand ne conectam suntem bucurosi si ne simtim in siguranta si astfel evitam conflictele.

Exista trei lucruri de care e bine sa tinem cont pentru  crea o relatie de vis:

–          Copilaria ne influenteaza casnicia si stilul de parentaj

–          Invata dialogul IMAGO

–          Zero Negativitate

Asa cum spuneam intr-un articol anterior, Harville si Helen spun ca, inconstient, rolul casniciei este de a finaliza procesul de vindecare din copilarie. Daca nu stii/nu poti sa te vindeci in prima casnicie, vindecarea nu va veni neaparat din a doua casatorie. Daca tu inca porti rana din copilarie, ea iti va provoca anumite comportamente/senzatii indiferent cu cine te casatoresti (iar acest lucru se rasfrange asupra copiilor, desigur). Asadar, important este sa identificam rana si nevoia si sa o vindecam in relatia cu partenerul de viata. Rolul nostru ca parteneri nu este de a-l ciritca pe celalalt, ci de a fi alaturi de el in felul in care parintii lui nu au fost.

Ce mi-a placut foarte mult in ziua a doua de conferinta a fost ca Harville a punctat faptul ca societatea ii complimenteaza pe cei vorbareti si nu ii baga in seama pe cei care stiu sa asculte activ. Dialogul este o conversatie intre doua persoane, una care asculta si una care vorbeste. Ideal este sa vorbeasca pe rand. Lucru greu de facut pentru unii, din foarte multe considerente. Harville ne incurajeaza sa invatam sa ascultam copilul inainte de a-l judeca si sa aplicam angajamentul Zero Negativitate cu copiii nostri. El spune ca majoritatea dialogurilor cu copiii, sunt, de fapt, monologurile parintilor (vorbesc cu tine/ nu te ascult, doar ma prefac). Copiii sunt egali parintilor ca fiinte umane, iar ei doresc sa experimenteze asta in relatia cu parintii. De obicei, ne este mai usor sa nu remarcam aspectele pozitive, iar daca nu le remarcam atunci copilul/partenerul inceteaza sa le faca. Lucrurile carora le acorzi atentie sunt lucrurile pe care le vei primi. Copilul invata de la noi, privindu-ne.

Ranile din copilarie ne influenteaza stilul parental

Stilul parental caracterizat de adaptabilitate mentine conectarea profunda. Copiilor li se ofera:

–          Caldura cu consecventa

–          Adaptabilitate

–          Disponibilitate

–          Sustinere/suport

–          Reglarea emotiilor

–          Modelare

–          Informatii

–          Limite

Conectarea profunda duce la traire deplina si la bucurie relaxata.

Stilul parental caracterizat de lipsa adaptabilitatii este fie intruziv (parintele este supraimplicat, sufocant), fie neglijat (subimplicat, detasat, dezinteresat). Acest stil duce la anxietate si deconectare, ceea ce provoaca rani emotionale. Copiii se simt obiecte.

Cuplurile constiente devin parinti constienti. Testoasa este parintele neglijent, furtuna este parintele intruziv. (Am scris aici  despre testoase si furtuni). Prezenta este cuvantul magic.

Stadiile de dezvoltare ale copilariei

Este extrem de util sa cunoastem care sunt etapele de dezvoltare ale copilului pentru a putea fi alaturi de copiii nostri si sa-i sprijinim in procesul lor de crestere. Imi aduc aminte ca acum un an, Mariuca voia sa fie Scufita Rosie, iar eu ii spuneam ca cel mai important este sa fie ea insasi si nimeni altcineva, sa fie ea model si ca e ok sa se inspire, dar sa incerce sa nu copieze. Desigur, era mult prea filosofic pentru creierul ei nedezvoltat inca, iar eu nu stiam ca exista o perioada in evolutia copiilor cand se identifica cu diferite personaje si/sau persoane, de fapt, cu abilitatile lor. Acum o las sa fie Cenusareasa, Sofia sau Elsa.

Asadar, stadiilor de dezvoltare ale copilariei le sunt asociate comportamente specifice, dupa cu m identifica (si) Harville Hendrix.

  1. 1.       Atasament. Pana la varsta de 18 luni, bebelusul are nevoie de atasament securizat, adica de caldura si de disonibilitate. Astfel, va deveni un adult increzator. Daca bebelusul nu are acest tip de atasament, el va deveni un adult anxios, dependent de parinti sau se va retrage intr-un fel de izolare.
  2. 2.       Explorare (2-3 ani). In aceasta etapa copiii au nevoie de atentie. Ei trec de la atentia centrata pe parinte, la cea centrata pe alte persoane, obiecte, senzatii, intamplari. Acum lumea trebuie explorata, continuta, gustata si pipaita. Daca in aceasta etapa copilului ii este interzis sa exploreze, el va incerca sa-si stimuleze simturile pe care nu le-a stimulat cu parintii.
  3. 3.       Identitatea (3-4 ani). Acum copiii devin ei insisi, folosesc des cuvantul „eu” si se identifica cu diferite personaje. Preiau diferite identitiati care li se par interesante si incearca sa se identifice cu anumite abilitati. In aceasta etapa, daca parintele ii spune „nu poti fi Cenusareasa”, copilul devine rigid.
  4. 4.       Competenta (4-5 ani). Copiii vor sa produca un impact. Vor sa desfaca o papusa sa vada cum functioneaza. E un moment bun cand pot sa inceapa sa cante la pian. Daca ii spui ca nu e suficient de bine ce face, va deveni perfectionist. Lipsa afirmarii propriilor puteri duce la incapacitatea de a se adapta pentru ca nu au fost validati atunci cand faceau ceva.
  5. 5.       Varsta prieteniei (6 ani). Incep sa exploreze relatia cu cei din afara familiei. Incep sa faca parte dintr-un grup social. Este varsta preocuparii de a fi acceptat de un grup. Ideal ar fi sa le spunem „O, ai un prieten, adu-l acasa!”. Daca parintii nu sustin aceasta etapa, atunci copilul va fi fie rebel si se va indeparta de familie, fie se va retrage in familie si nu va sti cum sa lege relatii.
  6. 6.       Etapa intimitatii (13 ani). In loc sa fie interesati de grup, devin interesati de o persoana (o fata/un baiat).
  7. Perioada creativitatii (adult) Iti creezi propria lume.

Haideti sa cream lumi proprii folosindu-ne de elementele fundamentale ale teoriei IMAGO: oglindire, validare, empatie. Sa nu ne mai plangem de parteneri, sa nu ne mai victimizam, ci sa invatam sa cerem in relatie. Orice frustrare este o dorinta deghizata. Noi spunem frustrarea, crezand ca oamenii aud dorinta. Auzind doar frustrarea, receptorul devine defensiv.

Aceasta a fost a doua zi a conferintei iubirii. Despre prima zi am scris aici, aici si aici.

Multumesc Otilia Mantelers si Gaspar Gyorgy ca ati avut curajul, entuziamul si determinarea necesare sa-i aduceti pe Harville Hendrix si pe Helen Lakelly Hunt in Romania sa ne povesteasca despre IMAGO, aceasta noua teorie relationala care ne face sa privim lumea prin ochelarii iubirii. Daca ati ratat conferinta , va amintesc ca cele doua carti ale autorilor IMAGO (Primeste iubirea pe care o doresti” si „Daruieste iubirea care vindeca”) sunt publicate la Editura Herald.

primeste-iubirea-pe-care-o-doresti-perspectiva_mare

daruieste_iubirea_care_vindeca_persp_final

CONCURS

Pentru ca Editura Herald este prietena cu Mamica Urbana, ne ofera la concurs 2 seturi de carti. Un set este format din cele doua carti: „Primeste iubirea pe care o doresti” si „Daruieste iubirea care vindeca”. Raspunde la intrebarea „Care sunt elementele fundamentale ale teoriei IMAGO” pana la data de 25 iunie si poti fi unul dintre cei doi norocosi. Castigatorii vor fi desemnati prin random pe data de 26 iunie. Succes!

 

Va multumesc tuturor pentru participare. Castigatoarele concursului sunt Diana si Carolina Pascal. Va rog sa imi trimiteti pe adresa ana.nicolescu@mamicaurbana.ro numele complet, adresa de livrare si numarul de telefon la care puteti fi contactate. Felicitari si spor la lectura!

Text: Ana Nicolescu

 

 

 

 

S-ar putea să-ți placă și

65 comentarii

  1. Elementele teoriei imago sunt:
    -oglindire
    -validare
    -empatie

    Felicitări pentru articolele scrise pe aceasta tema, tare mi-ar fi plăcut sa ajung si eu la conferințe!

  2. Elementele fundamentale ale teoriei IMAGO sunt oglindire, validare, empatie.
    Multumesc pentru articolele tale; invat mereu cate ceva din ele.

  3. Pai, dupa cum scrie si in articol (si dib cate imi mai amintesc de la conferinta), elementele fundamentale ale teoriei IMAGO sunt: oglindirea, validarea si empatia (in aceasta ordine :D).

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.