Cum le citim povești copiilor nativi digitali? Guest-post by Adriana Mitu

Se spune că este o artă să fii un bun povestitor și mai ales să le captezi atenția celor mici atunci când spui o poveste. Așa că, fiecare părinte are nevoie să învețe să fie artist, un bun povestitor pentru a le trezi copiilor iubirea pentru cărți și dorința de a citi.

Copiii iubesc poveștile. Pentru ei poveștile sunt o formă de comunicare, dar și de vindecare, o modalitate prin care găsesc resurse și din care desprind cunoaștere.

Lucrând cu cei mici, mi-am dat seama că pentru a-i captiva ai nevoie de o tolbă plină cu idei creative, care să le stârnească interesul. Mai ales pentru că această nouă generație este foarte diferită, văd și înțeleg lumea din unghiuri pe care noi nici nu ni le puteam imagina în copilărie. Iar copiii din generația nouă ne ajută și pe noi să evoluăm odată cu ei, să avem acces la adevăruri simple și profunde din lumea lor, să ne dezvoltăm și să ne activăm copilul interior.

Și pentru că știu cât este de dificil să îți faci debutul în lumea povestitorilor, mai ales când ai un publlic care taxează lipsa de inspirație, mi-am propus să vă ofer câteva idei despre cum putem să le citim povești copiilor, cum să folosim materiale pentru a completa cadrul poveștii și mai ales cum să-i facem curioși, dornici și iubitori de lectură.

Cum poți integra în lectură mai multe tipuri de inteligență?

În acest articol voi folosi ca exemplu The Crush Series, o carte care mi-a căzut recent în mâini și care mi-a plăcut pentru că îmbină foarte bine două dintre cele mai importante arii ale dezvoltării copiilor preșcolari – aria cognitivă și cea emoțională. Frog Crush este un univers educațional și recreațional care include și alte materiale în afara cărții și care ne oferă multe idei să fim creativi. Ceea ce mi-a mai plăcut la această carte este că prin intermediul ei putem integra multe tipuri de inteligență, de la cea verbal-lingvistică prin citirea cărții, la cea vizual-spațială prin colorat și realizarea puzzle-ului și până la cea muzicală fredonând cântecelul personajului.

 

 

Haideți să trecem la treabă

 

  1. Ne transformăm în mici detectivi care vor căuta indicii despre poveste

Primul pas atunci când ne întâlnim cu o carte este să facem cunoștință cu ea, iar pentru a face cunoștință ne transformăm în mici detectivi care vor căuta indicii despre poveste: vor spune despre ce cred ei că va fi cartea privind coperta, ilustrațiile și alte detalii pe care le pot observa la prima vedere. Se poate citi și titlul iar apoi fiecare dintre noi să spună o scurtă idee despre tema principală a poveștii. Cu această ocazie le trezim creativitatea copiilor, dar construim și anticipația, curiozitatea fiind o emoție esențială în procesul de învățare. Acesta este și un moment bun să explorăm cartea folosindu-ne de simțurile noastre: să închidem ochii și să începem prin a o atinge, să mirosim paginile, să răsfoim paginile pentru a asulta cântecul cuvintelor. Deja nu mai avem răbdare să o descoperim așa că, trecem la citit.

  1. Voci diferite pentru personajele din carte

Când le citim povești copiilor este important să ne folosim foarte mult de ritmul, tonalitatea și inflexiunile vocii pentru a da culoare cuvintelor și desigur, să avem diferite voci pentru personajele din carte. Spre exemplu, hipopotamul din The Frog Crush ar cânta pe o voce foarte groasă, dar amuzantă cântecul lui: „I m a hippo, a great grey hippo waddling along”.

 

  1. Pune povestea în scenă cu marionete

Și dacă la voce adăugăm și o mică scenetă, garantat i-am câștigat pe copii. Eu sunt o mare adeptă a punerii în scenă prin intermediul marionetelor de tot felul – marionete de mână și marionete de deget – pentru că ele au efect terapeutic asupra copiilor.

 

 

  1. Verificăm dacă intuiția noastră nu a dat greș

Odată ce am terminat de citit povestea, verificăm dacă am avut dreptate în predicția noastră inițială. Dacă nu am prezis bine subiectul poveștii, nu-i nimic, ne-am ales cu două povești, una citită și celalaltă spusă de noi, pe care o putem dezvolta ulterior.

 

  1. Acum este vremea pentru jocuri

Putem să construim jocuri sau să le folosim pe cele pe care le avem disponibile, pe baza cărții de povești. Putem începe prin a-i adresa copilului întrebări despre personaje, sau să-l rugăm să se pună în pielea personajelor, spre exemplu să facă un țopăit de broscuță, un mers de hipopotam greoi, o față de pește, un sunet de musculiță. Astfel, integrăm din nou simțurile, dezvoltarea senzorială fiind esențială pentru evoluția celorlalte arii ale copilului preșcolar și a micului școlar.

 

 

  1. Colorează personajele din carte

Un alt joc este cel în care colorăm personajele din carte și povestim despre ele, creând povești noi. De aceea sunt utile cărțile care au resurse suplimentare de acest fel. Pe măsură ce colorăm putem găsi cuvinte și trăsături ale personajelor care se potrivesc cu prima literă din denumirea lor, spre exemplu la hipopotam am putea găsi cuvinte care încep cu litera H – Happy (Haios). Iar dacă la acest puzzle de cuvinte se adaugă un puzzle cu o imagine din carte, atunci tacâmul este complet.

Important este ca magia unei povești să nu se piardă în momentul în care închidem cartea, ci să persiste mult timp după aceea.

 

Să îi sprijinim pe copii să își dezvolte creativitatea și să exploreze prin intermediul imaginației diferite colțuri ale lumii poveștii. Nu e tocmai ușor să facem acest lucru, mai ales în contextul actual, în care tehnologia ocupă o mare parte din viețile și mințile noastre. Însă, cărțile sunt cele care îi stimulează pe copii să se dezvolte și care îi pot ajuta să aibă achiziții importante, atât la nivel cognitiv (atenție, concentrare, cunoașterea literelor, citire, scriere), precum și la nivel emoțional (creativitate, inteligența interpersonală dezvoltată prin a te pune în pielea diferitelor personaje, empatie).

Nouă ne rămâne doar să învățăm să fim povestitori grozavi și parteneri de joacă pentru copii, iar acest lucru putem să-l realizăm doar atunci când ne conectăm autentic cu propriul copil interior.

Dacă sunteți vreți să vedeți live cum se citește această carte, vă invităm în Universul Crush, mâine, 26 ianuarie, la ora 11.00, la Cărturești Verona. Evenimentul este recomandat copiilor cu vârste între 3 și 6 ani, părinților și cadrelor didactice.

 

 

Text: Adriana Mitu

Facilitator programe și workshop-uri copii / parenting

Autoarea colecției de povești terapeutice

„ABC-ul poveștilor terapeutice”

din cadrul Editurii Diana și a cărții “Puterea părinților.

Succesul copilului tău depinde de tine“

Instructor aware parenting acreditat internațional

și Trainer specializat pe dezvoltarea inteligenței emoționale.

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.