Uncategorized
Leave a comment

2 din 3 copii sunt batuti acasa. 86% dintre copiii cu varste cuprinse intre 2-14 ani sunt disciplinati prin utilizarea de tehnici violente*

Salvati Copiii Romania desfasoara campania impotriva violentei, „Asculta-i sufletul”

 

 

Vad foarte multi parinti care isi agreseaza, fie verbal, fie fizic, copiii, chiar si in public. Pentru mine, acest lucru demonstreaza incapacitatea parintelui de a-si controla comportamentul. Lucru trist pentru ca parintii sunt modele pentru copii. Decat sa tipi la copil sau sa-l scuturi energic de mana cand plange, cand tipa, cand nu doarme, nu mai bine incerci sa intelegi ce i se intampla? Poate nu are cum sa se exprime, poate incearca sa-ti atraga atentia ca nu te simte alaturi. Urmareste articolele din cadrul campaniei “Asculta-i sufletul” si poate vei deveni un parinte mai bun. Macar incearca!

Salvati Copiii Romania desfasoara la nivel national o campanie impotriva violentei cu scopul de a educa, sensibiliza si pentru a promova educarea pozitiva a copiilor si a descuraja violenta ca metoda de disciplinare si educatie pentru copii.

 Manifest impotriva violentei la adresa copiilor

 PRINCIPIUL 1: Copiii sunt buni

Atunci cand un copil face un gest urat, nu inseamna, pur si simplu, ca este rau. Nici nu ar avea cum. Mai degraba este speriat. Si nu poate vorbi. De aceea, de cate ori vedem un copil suparat, obraznic sau violent, sa ne intrebam ce i s-a putut intampla atat de rau incat sa-i franga candoarea. Ce il doare. In spatele unui comportament nepotrivit, sunt emotii pe care un copil nu stie sa le exprime, frustrari cu care nu stie inca ce sa faca. Sunt frici care il macina si pe care le ascunde. Noi, cei mari, trebuie sa invatam sa privim mai atent inspre cei mici. E nevoie ca adultii sa invete sa asculte sufletul copilului. Si sa aiba rabdare.

 PRINCIPIUL 2: A creste un copil inseamna a  construi un destin si a forma un adult

Un copil agresat este un copil privat de inocenta. Durerea, frustrarea, furia si lipsa de incredere il vor transforma radical. De cele mai multe ori, pe viata. Un copil batut va crede ca violenta este una dintre fetele relatiei interumane si va deveni, la randul lui, violent. Intre bine si rau, limita este atat de fragila!

 PRINCIPIUL 3: A creste un copil este o Responsabilitate

Viata lui sta in mainile adultilor. De noi toti, parinti, dascali, membri ai comunitatii, societatea in ansamblul ei, depind ei, copiii. Daca ceva nu functioneaza in educatia copiilor nostri, este de datoria noastra sa actionam si sa corectam. Doar asa vom trai intr-o societate sanatoasa, in care gestul violent nu este primul gest pe care suntem tentati sa il facem.

 PRINCIPIUL 4: A educa un copil inseamna a-l invata cum sa traiasca printre oameni, astfel incat sa fie in pace cu sine insusi si sa-si gaseasca locul care i se potriveste in societate.

Bataia, umilirea, agresivitatea verbala si emotionala, lipsa respectului nu educa un copil. Doar ii distrug sufletul. Violenta nu corecteaza niciodata un comportament negativ, ci inhiba reactiile firesti. Copilul ajunge sa experimenteze dezechilibre in relatia cu sine si cu ceilalti:

  • Bataia il invata pe copil frica, furia, rusinea si vinovatia; nu il invata respect, incredere, si colaborare.
  • Pedeapsa poate stopa pe moment un comportament problematic; dar pe termen lung comportamentul nedezirabil continua sa apara.
  • Pedeapsa nu il invata pe copil ce sa faca. Ea poate genera mai multe comportamente problematice, fara sa ofere alternative la greseala.
  • Folosirea pedepsei corporale in educatie poate fi preluata, prin imitatie, de catre copii si folosita ca modalitate de rezolvare a situatiilor neplacute prin care trec. Un copil batut de parintii sai invata sa loveasca la randul sau pentru a obtine ceea ce doreste, in loc sa deprinda strategii constructive de negociere si de rezolvare a problemelor.
  • Folosirea pedepsei afecteaza dezvoltarea stimei de sine a copilului, intrucat ea este cel mai adesea perceputa ca o nedreptate, ca un lucru rau care se intampla, ca singurul lucru meritat de copil si, prin urmare, creeaza ostilitate, resentimente din partea copiilor, afectand relatiile de incredere ale acestora cu adultii din jur.

 PRINCIPIUL 5: Un copil porneste in viata fara sa aiba un bagaj de cunostinte. El invata sa devina om, pas cu pas, zi de zi, cu fiecare experienta noua prin care trece, alaturi de noi, cei mari.

Copilul trece printr-un proces de dezvoltare, iar rolul nostru, al adultilor, este sa-l ajutam sa se dezvolte si sa parcurga acest proces in mod echilibrat. Copilul invata de la noi. De aceea, noi trebuie sa invatam la randul nostru ce cerem unui copil si cum ii cerem. Trebuie sa invatam sa-i ascultam sufletul, oricum s-ar exprima acesta!  In felul acesta, il ajutam sa deschida lumea si sa o inteleaga.

*Respectarea acestor principii este cu atat mai importanta cu cat, studiile arata ca cele mai frecvente cazuri de violenta se intampla in familie si in unitatile de invatamant. La nivel international, potrivit unui raport UNICEF dat publicitatii in martie 2011, 86% dintre copiii cu varste cuprinse intre 2-14 ani sunt disciplinati prin utilizarea de tehnici violente (pedeapsa corporala, abuz psihologic) de catre parinti sau alti apartinatori; 2 din 3 copii sunt batuti acasa. Pentru Romania, datele statistice oficiale prezentate de Directia Generala Protectia Copilului, din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, arata ca, in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010, un total de 11.232 copii au fost victime ale unei forme de abuz, neglijarea fiind pe primul loc.

 ACTIUNEA:

De aceea, noi, semntarii acestui MANIFEST IMPOTRIVA VIOLENTEI LA ADRESA COPIILOR:

  • Pledam si actionam pentru schimbarea practicilor incorecte la adresa copiilor din societatea noastra.
  • Sustinem nevoia implicarii statului pentru a crea politici publice noi, moderne, adaptate cerintelor actuale ale societatii, care sa permita dezvoltarea si implementarea unei strategii nationale pentru sanatatea mintala a copiilor, precum si a unei strategii pentru educatie parentala, in conformitate cu recomandarile facute de Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului.
  • Incurajam parintii, profesorii, educatorii si autoritatile sa foloseasca tehnici de educare pozitiva a copiilor, in eforturile de formare si modelare a personalitatii acestora.
  • Militam pentru implicarea societatii civile si a mediului privat, inclusiv a gradinitelor si a scolilor private, pentru raspandirea unor astfel de programe de educare pozitiva.
  • Sustinem ca fiind deosebit de important ca adultii sa acorde o atentie sporita nevoilor psiho-emotionale ale copiilor, cu alte cuvinte: ADULTII SA ASCULTE SUFLETUL COPIILOR!

Printre semnatarii Manifestului se afla:

Amalia Nastase

Andi Moisescu

Andreea Marin

Camelia Sucu

Corina Barladeanu

Roxana Iliescu

Cristian Andrei si Gabriela Alexandrescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *