Eu ca mamă, Inspir și expir, Știri
comments 3

8 alimente care ne ajuta sa trecem de la alimentatia de vara la cea de toamna

Pe Claudia Buneci o stiti din programul Green-up your life, parte a proiectului Esti unica. Alege personalizat. Ea este consilier in nutritie si ma ajuta sa imi mentin o alimentatie echilibrata, cu alimente autohtone si, mai ales, de sezon. Intr-o dimineata ma plangeam ca eu nu stiu cum sa fac trecerea de la alimentatia de vara la cea de toamna pentru ca imi vine greu sa renunt la salatele estivale, sunt nostalgica dupa gazpacho si dupa sucul de castraveti presat la rece. Mi-a povestit despre dovleac, sfecla, condimente si mi s-a parut atat de utila conversatia, incat am rugat-o sa scrie un articol. Asadar, o las pe Claudia sa va spuna cum si cu ce putem face trecerea de la vara la toamna.

Dupa bogatia de legume si fructe care ne-a rasfatat toata vara, acum, odata cu venirea toamnei trebuie sa ne schimbam alimentatia si sa trecem de la legume care s-au copt, in cea mai mare parte deasupra solului (rosii, ardei etc), la cele care cresc in pamant – cartofii, morcovii, telina, pastarnacul, radacina de patrunjel – asa-numitele radacinoase.

Totusi si in acest sezon suntem binecuvantati cu o multitudine de legume gustoase, asa ca trebuie doar sa facem un efort sa renuntam la salata de rosii si ardei, si sa trecem catre salatele de varza cu morcovi si telina sau cele de sfecla. Tot toamna este sezonul prazului, al conopidei si al brocoliului, gasim din nou mazare, iar ciupercile pot fi baza unor mancaruri delicioase.

d62a47fdf54c04a3b9e117f5fb96ef36

In ceea ce priveste fructele, trecem de la pepeni si piersici catre mere de toamna, struguri, prune, merisoare, pere, smochine, gutui – surse pretioase de vitamine si minerale, care ne intaresc organismul pentru a face fata iernii.

Merisoarele contin o cantitate foarte mare de antioxidanti, care lupta cu radicalii liberi din organism, saruri minerale de magneziu, potasiu si calciu. De asemenea, merisoarele fac minuni in tratamentul infectiilor urinare, mai ales atunci cand sunt asociate cu o nutritie corecta, fara alimente procesate.

Tocmai de aceea va recomand apa de merisoare, care se obtine foarte usor  – intr-un borcan de 5l de apa puneti aproximativ 2 kg de merisoare si lasati-le la macerat cateva zile (maxim 2 saptamani). Apoi bautura magica care tine departe racelile este gata de consum. Secretul este ca apa scoasa se poate inlocui pana cand merisoarele se albesc. Atentie – apa de merisoare este energizanta, asa ca nu beti seara pentru ca s-ar putea sa va strice somnul!

1b087c83d83e95a38b1d555ce95b76df

Grasimile ni le putem lua atat din carne de calitate, cat si din uleiuri presate la rece si diverse tipuri de nuci, care toamna ne daruiesc o noua recolta. Alegeti nuci, migdale si alune din tara noastra, de preferinta in coaja si pastrati-le astfel pana la momentul consumului. Acizii grasi polinesaturati pe care ii gasim in aceste produse, care sunt darul lor cel mai de pret pentru noi, sunt foarte volatili si in contact cu aerul si lumina se deterioreaza.

Preferatul meu in acest sezon este dovleacul, pe care il putem folosi atat ca atare – un pic copt sau  in mancaruri – alaturi de linte, de exemplu sau in supe creme de dovleac, cat si deserturi (diverse budinci, briose simple sau in combinatie cu cereale de dimineata). Culoarea lui intensa indica faptul ca este o sursa foarte buna de nutrienti – vitamina A, potasiu si fibre. Samburii de dovleac consumati cruzi combat parazitii si e bine sa ii consumam tot timpul anului. Parazitii sunt mai periculosi decat credem, nu numai pentru copii ci si pentru adulti, si de aceea recomand o cura de deparazitare pentru toti membri familiei de doua ori pe an cu produse naturale.

b3581a65e829bf6d0dcfd3e20edf6431

Sfecla este un aliment care ajuta enorm la functionarea organismului, detoxifiind ficatul si combatand anemia. Bucurati-va de sfecla cat mai mult in sezonul rece si includeti-o in salate atat cruda, cat si un pic coapta sau in sucurile proaspete pe care vi le pregatiti.

a643dec436f7a52a7ae2175d7276b3e3

Tot la functionarea ficatului ajuta si ridichea alba si cea neagra, telina si ghimbirul.

Condimentele mai puternice sunt din nou binevenite – cuisoare, turmeric, nucsoara, cardamom -,  acestea incalzesc organismul si dau un gust foarte bun, bogat mancarurilor.

Ce trebuie sa retineti este ca bogatia toamnei ne ajuta la intarirea sistemul imunitar si ne pregateste de sezonul rece. Consumati, deci, cat mai multe legume si fructe, faceti miscare in aer liber, dormiti suficient, relaxati-va si savurati ultimele zile cu soare din acest an!

Text: Claudia Buneci10304703_587426008053276_6320880875387679344_n

Consilier nutritie

Pofta de viata cu Claudia

Foto: Pinterest.com

3 Comments

  1. Pingback: Nutritie de toamna - pofta de viata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *