Inspir și expir
Leave a comment

Adaptarea copilului la intrarea în colectivitate

adaptare-la-colectivitate

Cred că ultima oară am mers cu trenul la Timișoara să îmi iau diploma de licență la un an după ce am terminat facultatea. Vinerea trecută m-am suit din nou în tren și m-am simțit iarăși studentă. De data aceasta mergeam la Sibiu cu Maratonul de sănătate Secom. Voi trece peste detaliile de curățenie și limitarea spațiului personal. Voi spune doar că am ieșit os prin os 7 ore, că peisajul montan mi-a colorat sufletul și că bătrânețea în România are iz puternic de boală și de moarte. Ceea ce mă pune serios pe gânduri și mă determină să am un stil de viață cât mai sănătos și să apelez la un fond de pensii private.

Tema conferinței de la Sibiu a fost Adaptarea copilului la intrarea în colectivitate. Reiau aici principalele idei ale celor doi speakeri și vă încurajez să vânați în orașele voastre evenimentele la care vin oameni care vă deschid sufletul și mintea.

Fiecare om e valoros și are o misiune pe lumea asta

Pentru mine, fiecare întâlnire cu Oana Moraru, mentor educațional, reprezintă un mare moment de aha, deși informația este teoretic aceeași. Ce e nou și diferit? Eu. Și capacitatea mea de a cerne dintr-o altă ipostază informațiile. Oana a vorbit la Sibiu despre cum se adaptează la colectivitate cele 4 tipologii de copii. Ea a subiliniat că odată cu începerea grădiniței sau a școlii, copiii își sincronizează ritmul de viață cu colegii. Până nu îi scanează pe toți și până nu se descoperă unii pe alții, nu se poate vorbi despre nicio adaptare sau productivitate a creierului. În intervalul 6 – 12 ani, copii sunt foarte interesați să-și demonstreze competența, să își demonstreze că ei sunt buni și valoroși. Este util să le transmitem copiilor mesajul că este ok să greșească, important este cum se reinventează după eșec.

Există 4 tipologii umane

Copiii le combină pe toate, dar au câte una dominantă și este bine să ținem cont de aceasta când vine vorba de adaptarea la colectivitate și de succesul școlar.

  1. Copiii activi sunt creatori în sensul cuvântului a face. Învață mișcându-se și acționând. Sunt interesați să facă, să construiască, să se miște, să confecționeze, să alcătuiască, să genereze, să producă. Ei sunt cei care transformă lumea. Ca să devină productivi, au nevoie să schimbe mediul din jurul lor. Vor acțiune.
  2. Copiii socio-emoționali sunt copiii care produc cognitiv dacă cunosc foarte bine cine e fiecare copil din clasă. Creierul lor este activat încă de la naștere pe conectare emoțională. La școală au note de 7 și 8. În viață sunt viitorii organizatori de evenimente, de rețele sociale, sociologi pentru că sunt interesați de cine sunt oamenii unii cu ceilalți. Se ceartă des, intră în conflicte și manipulează. Verbele definitorii sunt: a comunica, a negocia, a împăca, a intermedia, a conecta, a reuni, a convinge. Au nevoie să fie văzuți.
  3. Copiii filosofi sunt cei care privesc lumea și acționează din spatele scenei. Sunt timizi, nu se exteriorizează, nu sunt expansivi. Ei devin consilieri, strategi și filosofi. Percep lumea la nivel senzorial. Ei caută în interior, chestionează, sunt kinestezici, simt parfumuri de la distanță, miros situațiile.
  4. Copiii logico-raționali sunt cei care au productivitate la teme, țin minte cu ușurință concepte și informații, ajung olimpici, sunt foarte puțin creativi, pot face orice facultate și sunt foarte organizați mental. Sunt studioși. Riscul la ei este să devină rigizi.

Fiecare copil are nevoie de medii de învățare și strategii diferite

Fiecare om e valoros și are o misiune pe lumea asta. Dacă îi spunem acest lucru de mic copilului nostru, el va simți că își urmează calea proprie, nu dorința și orgoliul părinților.

Adaptarea copiilor depinde de cât de adaptați suntem noi ca părinți la cine sunt ei. Oana Moraru

Am rămas pe gânduri după ce a vorbit Oana. Și sunt convinsă că nu sunt singura din sală care a rumegat informațiile și după ce a ajuns acasă.

Imunitatea copiilor când intră în colectivitate

În a doua parte a conferinței, Dr. Maria Tatu, medic de familie, a pus punctul pe I în ceea ce privește imunitatea și miturile despre acest scut de apărate împotriva infecțiilor. Doamna doctor spune că sistemul imunitar se maturizează în jurul vârstei de 11 ani. La intrarea în colectivitate, există o incidență mai crescută a virozelor și infecțiilor în cazul preșcolarilor.

Contrar a ceea ce se crede, timpul petrecut în aer liber, chiar dacă afară este frig, ajută la întărirea sistemului imunitar. Nu frigul ne aduce infecțiile respiratorii. Acestea sunt produse de virusuri și bacterii care trec de bariera imunitară. Statul în spații închise favorizează contaminarea. Doamna doctor Tatu recomandă inclusiv practicarea sporturilor în aer liber toamna și iarna.

Pentru întărirea imunității la copii: 

  • Se recomandă o alimentație cât mai completă pentru a primi nutrienții necesari
  • Un somn sănătos care să asigure cele 10 ore necesare de odihnă pentru ca organismul să aibă resursele și timpul de a se reface
  • Un mediu calm și armonios în familie. Începerea școlii/grădiniței poate induce o stare de agitație și stres copilului, ce poate avea impact negativ asupra imunității
  • Igiena joacă un rol important – spălatul pe mâini este esențial.
  • Suplimentarea dietei copilului cu suplimente și vitamine, mai ales dacă acesta nu are un regim alimentar variat sau are diverse restricții alimentare (intoleranțe, alergii). Eu le dau fetelor ulei de pește și vitamina C în această perioadă.
  • Imunizarea întregii familii pentru a limita contactul copilului cu diverși patogeni acasă 

Rolul probioticelor în formarea imunității

La final de august și început de septembrie le-am dat fetelor o cură de probiotice. Am primit priviri suspicioase cum că ce legătură ar avea probioticele cu răcelile. Mă bucur tare mult că doamna doctor Tatu a atins acest subiect, iar eu pot să o citez cu această explicație:

Probioticele contribuie la reducerea permebilității intestinale și la reechilibrarea florei. Ele susțin sistemele naturale de apărare. Interacțiunea cu probioticele este necesară pentru maturizarea sistemului imun, ele acționând atât în sensul educării acestuia în direcția apărării antiinfecțioase, cât și în direcția dobândirii toleranței imune. Prin creșterea eficienței funcției de barieră a intestinului ele reduc pătrunderea în organism a elementelor cu potențial alergen.

Atenție însă, nu administrați niciun tratament fără avizul medicului.

Întâlnirea cu un fost inginer care avea ochii la fel ca bunicul meu

Am lăsat Sibiul în urmă cu toate evenimentele sale culturale și cu toți turiștii care se plimbau fără nicio grijă pe aleea pietonală din centru, cu Lidia care ne-a povestit despre o viață trăită din plin și m-am suit din nou în tren alături de Bianca și de un domn fost inginer la uzina Tractorul. Preț de 3 ore mi-a povestit viața lui și a altor prieteni și colegi, a plâns când mi-a spus cum s-a topit de cancer sub ochii lui soția sa și când a coborât la Brașov a concluzionat: viața e scurtă, bucurați-vă de ea. Am ajuns acasă și le-am rugat pe fetele mele să îmi spună care e pasiunea lor, ce le place să facă o zi întreagă fără să se plictisească. Bine, știam care va fi răspunsul, dar am vrut să văd dacă ele sunt conștiente de pasiunile lor. Recunosc că am așteptat cu ochii mari doar doar să nu spună că ar sta o zi întreagă la desene animate fără să se plictisească 😊.

Să cânt, să desenez, să dansez, să compun povești, au zis ele simultan. Le-am propus să mergem de luni la cursuri de canto, de desen, de dans și de storytelling ca să devină foarte bune în ceea ce le place să facă și toată viața să câștige bani făcând ceea ce le place. Așa cred eu că s-ar bucura și mai mult de viața care le-a fost dată, ar avea o stimă de sine crescută și și-ar cunoaște propria valoare.

Text: Ana Nicolescu

Foto: Florin Bădilă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *