Inspir și expir
Leave a comment

Alimente obligatorii pentru copii

De vreo 4-5 luni incoace, mi se pare ca Mariuca nu prea mai mananca, nici calitativ, nici cantitativ. Totul a pornit de cand am scapat-o de sub supravegherea alimentara, ca sa zic asa, de cand s-a nascut Iulia. Cat am stat o saptamana in spital, a experimentat din plin pufuletii, sucurile carbogazoase si dulciurile. Si i-au placut tare mult incat acum le cere zilnic. Eu nu zic sa nu le dai copiilor sa incercerce, merg o data pe saptamana, hai de doua ori, dar zilnic, e mult prea mult, in opinia mea.

Problema nu e acasa la noi, unde variantele sunt doar cele sanatoase. Cel mult apa minerala, nu apa plata si suc de mere la cutie. Insa, Mariuca merge zilnic la bunica mea. Bunica mea e painea lui Dumnezeu, datorita ei exista blogul Mamica Urbana. Datorita ei, am mai iesit, si eu, cu nasul afara din casa cand Mariuca era cat Iulia acum. Ea nu poate sa ii spuna NU Mariucai, nu suporta sa o vada plangand, ii face toate poftele. Si de unde ii dadea la pranz supa cu galuste si friptura la gratar, acum Mariuca ma informeaza seara cand vine: Azi am mancat doar Zuzulica, o banana si budinca la borcan. Si seara?, o intreb eu. Nimic, uite ce burta mare am, e plina, nu mai incape nimic. Nici mamaliga cu branza si smantana, pe care o adora nu o mai mananca. O intreb daca i-a facut bunica friptura si ea imi spune: Of, esti culmea, nu mai suport carnea. In schimb, imi spune ca Sofi, copilul ei imaginar, mananca toata ziua ciocolata, pufuleti si bea Tedi.

Seara pun masa si gatesc ce stiu ca ii place: peste. Si mananca. Dimineata, facem impreuna sandvisuri cu mozzarella, salata verde si ton. Le invelim in tortilla wraps si le bagam la aparatul de facut sandvisuri calde. Mananca si nu prea. Insa iaurt cere. La fel si castravete proaspat, ardei, rosii sau alte legume pen care le avem pe masa. Daca ramane acasa, la pranz mananca un castron de supa sau ciorba, dupa caz. Plus felul 2. Cand se trezeste, dupa-amiaza, spune ca ii e foame. In topul listei este iaurtul, urmat de peste. Daca o intrebi pee a ce ii place cel si cel mai mult sa manace, iti spune ciocolata. Asta pentru ca nu i-am dat pana acum. Iar seara, inainte de culcare, bea un biberon cu lapte praf.

Cand am fost la intalnirea cu reprezentantul Tetra Pak, un nutritionist si un psiholog, mi s-a confirmat, inca o data, care sunt alimentele obligatorii pentru sanatatea copiilor. Astfel, laptele este alimentul esential pentru dezvoltarea si intretinerea organismului uman, de la primele zile de viata pana la maturitate, mai ales copiilor si femeilor insarcinate, laptele ambalat fiind steril si recomandat consumului zilnic. Laptele este alimentul care contine in proportii echilibrate aproape toti nutrientii esentiali organismului uman: apa, proteine, grasimi, carbohidrati, minerale (mai ales calciu, fosfor, potasiu, magneziu, zinc), vitamine (A, D, E, K, B2 si B6). De aceea, laptele este recomandat a fi consumat impreuna cu alte produse derivate din lapte in 2-3 portii pe zi (piramida alimentara), o portie de lapte insemnand o cana de lapte/ sursa Societatea de Nutritie din Romania

Alaturi de o alimentatie echilibrata, bogata in fructe, legume, lapte si produse lactate, copilul trebuie incurajat sa faca miscare, sa se joace, in functie de varsta sa participe la activitati care sa il stimuleze fizic si intelectual pentru a se dezvolta armonios si echilibrat si pentru a deveni un adolescent si apoi un adult cu obiceiuri sanatoase de viata

Copilul trebuie invatat de mic sa capete obiceiurile echilibrate alimentare prin crearea unor ritualuri alimentare, prin incurajarea lui si prin modelul familial care trebuie sustinut in cadrul gradinitei si scolii. Un copil care observa ca, in fiecare zi, mesele lui contin fructe, legume, lapte, carne, se va obisnui cu aceasta alimentatie, isi va crea astfel obiceiuri sanatoase pe care le va continua ca adolescent si adult. Daca i se explica si relatia dintre hrana sanatoasa, miscare si cresterea lui armonioasa, treptat, pe intelesul lui, aratand ca si parintii si ceilalalti frati fac acelasi lucru, copilul va ccepta mai usor si va rezista mai usor tentatiei de a se indopa cu fast food sau alte tipuri de produse nesanatoase cand nu va fi sub supravegherea parintilor.

De aceea, este foarte important ca parintii sa se implice nu doar acasa, ci si la gradinita si la scoala, sa ceara informatii despre meniul copilului lor, sa spuna nu produselor pe care acasa nu le ofera copilului, sa fie mereu prezenti si constienti ca eforturile de a-l invata pe copil sunt continue si nu trebuie sa renunte in perioade de rebeliune ale copilului specifice anumitor varste.

Copilul trebuie invatat de mic sa capete obiceiurile  alimentare sanatoase si echilibrate prin crearea unor ritualuri alimentare in ce priveste numarul de mese pe zi, daca este posibilul orarul acestora, locul unde se ia masa si mai ales ceea ce mananca. Aceasta se poate realiza in special prin modelul familial care ar trebui sa fie sustinut si in cadrul gradinitei si scolii. Daca un copil primeste din primii ani de viata lapte, produse lactate, legume, fructe, le vede zilnic pe masa lui, ulterior, intrand in sistemul educational, va continua sa le consume in fiecare zi, se va obisnui cu aceasta alimentatie, isi va crea astfel obiceiuri sanatoase pe care le va continua ca adolescent si adult. De aceea, este foarte important ca parintii sa se implice nu doar acasa, ci si la gradinita si la scoala, sa ceara informatii despre meniul copilului lor, sa spuna NU produselor pe care acasa nu le ofera copilului, daca le considera mai putin sanatoase, sa fie mereu prezenti si constienti ca eforturile de a-l invata pe copil sunt continue caci educatia pentru o viata sanatoasa este una din cele mai importante mosteniri pe care un parinte le poate transmite copilului sau. Este bine sa nu se renunte la aceste principii legate de alimentatie nici sub presiunea mediului social si nici in perioadele (firesti, de altfel) de rebeliune ale copilului, specifice anumitor varste” (Psiholog Cristiana Haica)

Si inca un lucru important este faptul ca alimentatia atat a copiilor, cat si a adultilor, trebuie sa fie caracterizata de 3 elemente principale: varietate, echilibru si moderatie.

Text: Ana Nicolescu

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *