Două conștinetizări majore am avut anul acesta la PR Forum: că unele companii încep să aibă valori nu doar pe hârtie și că eu îmbătrânesc. Chinezu râdea și el pe seama vârstei la panelul New tactics in social media communication și făcea referire la serialul Nemuritorul. Câțiva din sală și l-au adus aminte, poate doar cei trecuți de 35, și eram puțini. Aș fi putut să cânt melodia, dar am ales să zâmbesc. Să le luăm pe rând.
Când am intrat, Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager la Unlock Research, vorbea despre lecția responsabilității și spunea că oamenii vor să fie mai responsabili față de mediu. Aleleuia! Mi-am adus aminte câtor clienți le-am propus campanii de conștientizare pe mediu, începând cu 2016 și pe comunitate, din 2012, și cât de puțini au rezonat cu ele atunci. Era greu de imaginat că se poate face ceva în profunzime. Să schimbi drumul, să ai impact în comunitate, să le dai oamenilor șansa să adere la anumite valori, să-i crești în viziune, să le dai un scop, să-i aduni în inițiative civice, să-i inspiri, asta numesc eu misiune. Să-i inspiri!
Brandurile trebuie mai degrabă să-i inspire pe oameni decât să-i educe
Flavia spunea că oamenii se așteaptă ca brandurile să seteze trenduri, să-i conducă acolo unde au ei nevoie. O, ce vis frumos! Ada Iftodi de la Mastercard susținea același lucru, că brandurile trebuie mai degrabă să-i inspire pe oameni, decât să-i educe. Acum cred că este necesar să vedem cărui public ne adresăm, cine se lasă inspirat, cine se lasă educat, cine are nevoie de ghidare, cine este inspirațional, cine se dă la o parte și pe cine lasă mai departe să aibă viziuni deschise, flexibilitate, adaptare, curaj și asumare. Am întâlnit multe companii cu produse și servicii ofertante, dar conduse de oameni fără curaj și viziune, fără curiozitate și deschidere, la fel cum am întâlnit start-up-uri cu oameni tineri, cu mintea deschisă și dispuși să riște, dar și branduri mari care s-au lăsat inspirate de noile valori ale societății:
- Comunitate
- reorientare în carieră
- autocunoaștere
- spiritualitate
- slow down (slow coocking, smart living, welbeing etc)
- orientarea către oameni
- căutarea autenticității
- educație, sănătate.
Spiritul de comunitate revine
Flavia spunea că valorile oamenilor s-au schimbat fundamental în ultimii ani și că oamenii au devenit din ce în ce mai conștienți de impactul pe care îl au acțiunile lor și au devenit proactivi, adică se implică și iau măsuri oricît de mici. Studiul pe baza căruia a vorbit Flavia arată oamenii au înțeles că împreună au o șansă de a schimba ce nu le place la viața pe care o trăiesc și spiritul de comunitate revine. Aici mi-a crescut inima și m-am mândrit în sinea mea că am pus și eu umărul la răspândirea puterii lui împreună cu comunitățile pe care le-am creat din 2012 până acum.
Tiparele de muncă și de selecție a angajatorului s-au schimbat
Se pare că odată cu setarea valorilor la nivel de brand, oamenii au anumite așteptări de la job-ul ideal. Dacă acum 15-20 de ani rolul unui loc de muncă era să-ți asigure un salariu ok și o siguranță că vei sta cel puțin 5 ani la acel angajator, acum tiparele de muncă și de selecție a angajatorului s-au schimbat. 70% dintre oameni încearcă să lucreze cu program flexibil ca să-și poată organiza viața cât ai bine. 63% sunt dispuși să renunțe la un job dacă există o diferență de valori față de angajator. Doamne, cât îmi place generația asta! Ăștia care vin din urmă nu mai sunt ghiocei, ca noi. Cum necum ei știu că au o voce și se pare că încep să și-o folosească. 60% își doresc să-și deschidă o afacere personală.
Cine ia calea antreprenoriatului?
Din experiența mea de lucru pe coaching pe antreprenoriat, am observat că sunt mai multe categorii de antreprenori: unii care încep direct ca antreprenori, tineri care au o stimă de sine crescută și care și-au văzut părinții cum își remodelează viața și valorile și corporatiști pe la 35 de ani, în special femei, care după ce au născut, și-au aranjat prioritățile și s-au reorientat profesional transformând pasiunile în business. Îmi place trendul ăsta antreprenorial pentru că, din punctul meu de vedere, arată că începe să avem curaj în forțele noastre proprii și să ne cunoaștem, să știm ce ne place, ce ne pasionează, la ce suntem buni, cum să câștigăm bani făcând ceea ce ne place. Nu zic că cei care sunt angajați nu sunt oameni curajoși și valoroși. Nu toți pot/vor să facă antreprenoriat și nu e nimic rău în asta. Suntem diferiți. Important e să nu trăim în frustrare, să fim împăcați cu alegerile pe care le facem, fie că avem un business, fie că suntem corporatiști sau că alegem să renunțăm la job și să ne creștem copiii, ori alegem o viață lipsită de griji și trăim minimalist cu ce cultivăm în grădină.
Mediul privat poate să producă schimbarea
Și pentru că oamenii au evoluat, încep să se cunoască mai bine pe ei, să își găsească identitatea, așteptările lor de la branduri evoluează și ele și se așteaptă ca brandurile să fie cu mulți pași în fața lor. Există un risc puternic de a deveni dezamăgiți dacă se dovedește că nu e așa. Flavia spunea în prezentare că oamenii au nevoie de la branduri sa ofere suport și structură diverselor inițiative, mediul privat fiind perceput drept mai competitiv și mai apt pentru a produce schimbare, în vreme ce instituțiile publice sunt percepute ca birocratice și încete. Brandurile vin să rezolve cazuri pe care statul nu le rezolva: educația și sănătatea.
Studiul a fost făcut de Hunters în București, iar informațiile au fost obținute din focus-grupuri și din 1000 de chestionare online, cu persoane între 16 și 55 de ani, pe un eșantion reprezentativ urban.
România, țara oamenilor care se hotărăsc greu, dar învață repede
De-a lungul anilor, în lucrul meu cu companiile, am întâlnit oameni care și-au resetat valorile în viața privată pentru că au făcut un salt în autocunoaștere, însă la job au fost nevoiți să urmeze linia rigidă a unei filosofii de brand cu care nu mai rezonau. Mulți dintre ei fie și-au schimbat job-ul, fie și-au deschis business-uri proprii. Cei care au rămas au devenit depresivi. Se pare că suntem în era conștientizării și că avem nevoie de aliniere pe toate planurile și să ne asumăm responsabilitatea față de noi înșine. Apoi toate celelalte se așează: responsabilitatea față de familie, de mediu, de societate și ne angajăm în cauze cu impact la nivel macro. Așa reușim să ne setăm o etică și să avem respect față de noi înșine și față de cei cu care lucrăm și în serviciul cărora ne punem darurile.
Pentru că valorile oamenilor s-au schimbat, obiceiurile lor de consum s-au schimbat
Trendul în rândul publicului urban, educat, tânăr, trendsetter este să se ducă în online pe bloguri, nu pe tv pentru că tinerii nu se mai uită la tv. Așa că vin și întăresc ideea pe care le-o tot transmitem brandurilor că merită să-și îndrepte atenția nu doar către canalele tradiționale de comunicare, tv și radio, ci și către locurile unde sunt clienții lor: pe bloguri, site-uri, podcast-uri, în comunități, în inițiative civice, la festivaluri de food, la conferințe cu speakeri care au aceleași valori, speakeri internaționali cu mesaje puternice. În plus, așa cum spunea Ada Iftodi, Marketing Manager la Mastercard România, brandurile se pot implica în cauze sociale nu doar donând pur și simplu bani, cum au făcut ei când au dat 1 milion de euro pentru Noi construim un spital. Cu altă ocazie, Mastercard a oferit acces gratuit la festivalul Summer Well, persoanelor cu deficiențe de auz, și totodată, asistență, facilitând accesul la muzică și prin alte simțuri.
Pentru că oamenii au evoluat, sunt dispuși să se implice la nivel individual, ca persoană fizică, în campaniile de CSR ale companiilor
S-a făcut referire la constribuția clienților care donează la casa de marcat pentru diferite cauze. Însă nu este de neglijat nici implicarea umană din partea angajaților dispuși să le explice clienților cauza și nici faptul că angajații sunt foarte buni influenceri interni. Kim Castro, Head of Digital la Ketchum Bruseels, recomandă să investim în oameni care sunt dispuși să se schimbe, să crească și care sunt curioși.
90% din branduri nu vor sa fie scoase din zona de confort
Cu toate că brandurile sunt conduse tot de oameni și că trebuie să fie vizionari, mai ales pe fondul unei evoluții individuale, am rezonat cu ce a spus Oana Bulexa, Managing Partner la MSL The Practice, că 90% din branduri nu vor sa fie scoase din zona de confort și sunt reticiente la schimbare. Însă brandurile trebuie să înțeleagă că nu este despre a fi altfel, ci despre ce e valoros.
Facebook e pentru bătrâni. Instagram e pentru bătrâni mai tineri. Youtube e pentru tineri
Când au vorbit Raul Gheba, copywriter și comedian, și Alex Coteț, scenaris®izor la Sector 7, despre Tik Tok, Youtube și meme-uri, despre fonturi și au făcut un fel de Bravo, ai stil! în publicitate, m-am simțit bătrână, depășită. Ei zic că Facebook e pentru bătrâni. Instagram e pentru bătrâni mai tineri. Youtube e pentru tineri și Tik Tok e pentru toți, mai puțin pentru branduri (dar eu cred că vom ajunge și acolo). Mi-am notat că dacă am în agenție creativi care au mai mult de 25 de ani să nu-i las să facă meme-uri. Am râs mult la prezentarea lor, dar n-a prea fost râsul meu, Harap-Alb. A, și încă ceva care mi-a plăcut și să le tot transmitem brandurilor cu care lucrăm, referitor la vedete, în unele cazuri e mult mai eficient să închiriezi o voce decât să o cumperi și să o faci păpușa ta de brand. Lipsa de autenticitate respiră, transpiră și este penalizată de clienți.
Implicare, creativitate, umor, asumare, autenticitate
Apoi s-a lăsat pauza de masă peste toate informațiile și peste gândul că mă simt depășită de unele canale de comunicare, dar cum fac să țin pasul nu din energia de a nu renunța, ci din cea de învățare și de flexibilitate astfel încât să știu ce să-i cer unui colaborator până în 25 de ani pentru Tik Tok, meme-uri, copy-uri și idei de campanii. Și după ce mi-am domolit frustrarea, a venit panelul moderat de Chinezu, care a început cu referirea la serialul Nemuritorul. Ha! Panelul a fost despre New tactics in social media communication și cuvintele de bază au fost implicare, creativitate, umor, asumare, autenticitate.
Brandurile trebuie să se implice în viața cetății
Cristina Săvuică, Chief Happiness Officer la Lugera a subliniat că brandurile trebuie să se implice în viața cetății. Din nou ideea de comunitate, de împreună, de inspirațional și proactiv. La fel de importantă este transparența, a spus Cristina, și a arătat cum le trasnmite Lugera oamenilor că în spatele reclamelor, angajații sunt umani și au simțul umorului. Sfatul ei: oamenii vor să cunoască oameni, fiți autentici, curajoși și sinceri.
Clienții își doresc experiențe multi senzoriale și au nevoie de senzația că relația cu brandul este umanizată
Laura Mihăilă Andrei, Head of Marketing la BCR, a vorbit despre campania de lansare a aplicației George. Ea spune că românilor nu le plac băncile, iar provocarea a fost să lanseze un nou produs care are la bază trei idei: digitalizat, personalizat și rapid, așa că au dus lansarea în nișa de tineri. Dacă mă întrebați pe mine, BCR e o bancă pentru românii peste 40 de ani, dar Laura a zis că acum tinerii își fac credite încă din facultate și au creat pentru lansarea lui George o experiență tech și de realitate augmentată. Astfel că au transformat podul Aurel Vlaicu din București în cea mai mare galerie de artă stradală. 12 artiști au colorat pilonii podului, iar lucrările lor au fost amplificate în realitate augmentată prin aplicație aARe by Samsung. Laura a întărit ideea că experiența clienților cu brandul este o pârghie de fidelizare. Clienții își doresc experiențe multi senzoriale și au nevoie de senzația că relația cu brandul este umanizată, că de partea cealaltă a unui ecran este o persoană. Și au reușit. Tinerilor le-a plăcut lanasarea și au share-uit-o autentic, apoi au revenit și au participat proactiv.
Am plecat de la PR Forum înainte de panelul care mă interesa, Mastering the New Media Trends, dar am stat totuși până la 16.00 și asta datorită tatălui meu care a avut grijă de Măriuca și de Julie, răcite, acasă. Un mare mulțumesc! Cu ce idei am rămas după ediția de anul acesta? Comunitate, valori, voce, transparență, creativitate și curaj. Hai că-mi place. Felicitări, Evensys, pentru această ediție!
Text: Ana Nicolescu
Foto: Sabina Ghiormescu
2 comentarii
Eu zic să începi să pregătești fetele pentru împărțit ștafeta, dacă nu predat… Dacă la 40 deja suntem depășite!
A, păi ce zici? Vor să-mi facă de un an cont pe TikTok :)). Sincer, abia aștept să crească și să învăț de la ele chestii de “tineret”, cum zicea mama când eram eu adolescentă.