Eu ca mamă
Leave a comment

Calciul si vitamina D. Tandemul de succes pentru o dezvoltare armonioasa in copilarie

Ca tot se vorbeste in ultimul timp, printre mame, despre branzica natur de la Danone, am zis sa discut cu dr. Ruxandra Constantina, medic specialist medicina de familie, competenta apifitoterapie si reflexoterapie, despre importanta calciului si a vitaminei D.

“Calciul este unul dintre cele mai importante minerale din organism, cu rol activ in crestere si dezvoltare si in metabolismul intracelular. Este un component esential din structura scheletului si a dintilor, a unghiilor si parului. Intervine in coagularea normala a sangelui, in procesele de contractie/relaxare musculara, in transmiterea impulsurilor nervoase. De aceea, organismul nostru are un sistem de feedback pentru a mentine calciul la un nivel constant.

Surse de calciu

Sursa de calciu este reprezentata de alimente precum: laptele si derivate lactate (iaurt, sana, chefir, branza, cascaval); lapte de soia, tofu; sardine conservate; smochine uscate, migdale, fructe oleaginoase, portocale; broccoli, conopida, varza, salata verde, spanac; ceapa, usturoi, ridichi.

Excesul de sare  elimina calciul din organism

Atentie, un regim alimentar bogat in proteine si sodiu (sare) creste excretia urinara a calciului, deci consumul excesiv al acestor substanțe trebuie evitat. De asemenea, bauturile energizante, bauturile carbogazoase din comert, alcoolul, cafeaua si ceaiul negru sau verde in exces pot accelera eliminarea calciului. Aceeasi actiune o are si fumatul.

Lipsa calciului determina, la batranete, osteoporoza

Calciul este un element indispensabil la orice varsta. In special la copii si adolescenti ajuta la formarea unor oase puternice si sanatoase si a dintilor. In lipsa acestuia, la copii poate apare rahitismul, insotit de tulburari de crestere si dezvoltare. Odata cu inaintarea in varsta, cantitatea de calciu din oase scade, in special la femei, la care se adauga pierderile lunare menstruale de calciu si apare riscul diminuarii densitatii minerale osoase cu aparitia osteoporozei si a fracturilor patologice la traumatisme minime.

Vitamina D ajuta la absorbtia calciului

Organismul are nevoie, in acelasi timp, de vitamina D pentru absorbtia calciul. Aceasta poate fi obtinuta din expunerea la soare, dieta (produse lactate, pestele si uleiul de peste, galbenusul de ou, ficat, cereale integrale, produse de soia), suplimente. Vitamina D intervine si in functionarea normala a aparatului cardiovascular, a sistemului nervos. Cercetari recente arata rolul sau deosebit de important in prevenirea cancerului. O dieta alimentara echilibrata, bogata in calciu si vitamina D, insotita de un stil de viata sanatos, care include neaparat si exercitiile fizice, ne asigura o dezvoltare armonioasa in copilarie si o viata fara risc de fracturi la batranete. Eu le recomand mamelor care vin la cabinet sa le dea copiilor produse lactate imbogatite cu calciu si vitamina D.” O varianta ar fi Danonino Branzica Natur.

Si ca sa ne reamintim de scoala, aveti aici un chestionar despre rolul si importanta calciului si a vitaminei D, pe care va rog sa-l completati sincer si rapid. Chestionarul face parte din campania celor de la Danone de a dialoga cu mamele.

Text: Ana Nicolescu

Consultant: Dr. Ruxandra Constantina

Medic specialist medicina de familie

Competenta apifitoterapie, reflexoterapie

ruxandra.constantina@mamicaurbana.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *