Inspir și expir
comments 5

Câte dulciuri mănâncă copiii de sărbători?

Cu Florina Badea m-am întâlnit acum mai bine de un an. Eram la o conferință cu mulți bloggeri. Noi am consumat toată pauza de prânz ca să vorbim despre viața sănătoasă și despre alegerile pe care le facem în viață. De atunci, am început să ne cunoaștem și să ne unim forțele în diferite proiecte. Unul dintre el este legat de alimentația în grădinițe. Însă astăzi vom vorbi despre câte dulciuri mănâncă copiii de sărbători și care sunt riscurile excesului.

Cine este Florina Badea?

Florina Badea: Sunt mamă a 2 fetițe, de 8 ani, respectiv 4 luni. Sunt blogger la florinabadea.ro – blog de viață sănătoasă și Health Coach. Mă pasionează cititul, bătutul lumii în lung și-n lat, dar și oamenii și poveștile lor. Lucrez cu oamenii de când mă știu – cu cei mici, de pe vremea când am fost profesor, iar cu cei mari de când am intrat în domeniul comunicării.

De ce te-ai reorientat profesional și ce speri să schimbi în obiceiurile oamenilor de când ai devenit health coach?

Florina Badea: Domeniul sănătății m-a pasionat de când mă știu. Am avut o perioadă lungă de căutări și răspunsuri în ceea ce privește alimentația.

Totul a început acum peste 10 ani și s-a acutizat după prima sarcină, odată cu diversificarea. Tot atunci m-am uitat mai bine în jur și am sesizat obiceiuri alimentare ale familiilor, începând cu prietenii noștri. Noi înșine făceam multe greșeli.

Am început să citesc, să mă documentez și treptat mi-am dat seama că învățasem multe lucruri pe care cei din jur nu le știau, dar și că mă ascultau cu atenție și că erau cu adevărat interesați de informație. Pentru că într-adevăr, alimentația este un subiect extrem de complex pe care omenirea are acum nenumărate controverse.

Însă mi-a devenit clar de la momentul la care am deschis blogul că este o mare nevoie de informație și de îndrumare în acest sens. Practic, odată cu blogul mi-am dat seama că vreau să studiez și să aprofundez ideea de sănătate holistică. Pentru că un om sănătos este un om care are grijă nu numai la ceea ce mănâncă, dar și la câtă mișcare face, la starea lui de spirit, la relațiile cu cei din jur, relația de cuplu, cea cu copiii săi, un om care duce un stil de viață în general ”nepoluat” și cât mai echilibrat.

Mi-am dat seama că îmi place să îmi asum această misiune, de ambasador al sănătății, pentru că oamenii au nevoie de îndrumare în acest sens. Am studiat, continui să o fac în următorii ani, așa încât să pot să și dezvolt o serie de proiecte cu adulți si copii.

Îmi doresc mult ca oamenii să devină mai conștienți de alegerile lor când vine vorba de alimentație și să își educe copiii și gusturilor acestora pentru simplitate și pentru alimente cât mai neprocesate, adevărate aducătoare de energie pentru corp și creier.

De ce am avea nevoie de un health coach? Singuri nu putem să ne purtăm de grijă?

Florina Badea: Este o întrebare foarte bună, mai ales că în Romania este foarte la început acest concept. În domenii precum sport sau dezvoltare personală și profesională coach-ul și-a dovedit eficiența, cu rezultate foarte bune. Ar fi minunat să ne putem purta de grija singuri cu toții, pe toate palierele vieții noastre. Însă când vine vorba de sănătate, noi avem tendința să amânăm decizii până când unele semnale de alarmă ale corpului se transformă în durere. Iar atunci suntem efectiv obligați să mergem la medic. Așa înțelegem noi în Romania sănătatea, o spun cu părere de rău ca poate generalizez.

A crescut prea mult incidența unor boli la noi în țară ca să nu ne punem întrebarea de ce? Multe din ele ar fi putut fi evitate printr-o alimentație corectă și un stil de viață echilibrat. Dar pentru a bifa aceste categorii este nevoie de timp și atenție, de documentare din surse sigure, de rigurozitate și ceva disciplină.

Am scris pe larg aici despre ce face un Health Coach. În mare, rolul acestuia este acela de a educa, motiva și ghida oamenii ca aceștia să își atingă obiectivele personale în ceea ce privește sănătatea lor. Sunt nenumărate modalități de a face acest lucru. Eu am început pe blog și voi continua cu ședințe individuale, cu întâlniri de grup, evenimente pentru copii si părinți, precum și proiecte mai ample în diferite parteneriate.

Noi două vrem să facem lucruri împreună pe partea de alimentație în grădinițe. În vară am avut diferite postări pe blogurile noastre, precum și intervenții la posturi de radio.

Care este, din perspectiva ta, cea mai mare amenințare la adresa copiilor, din punct de vedere alimentar?

Florina Badea: Cred că pentru copii cel mai important este să le formăm gusturi simple și sănătoase, încă de la diversificare. Și să le menținem așa. Nu este ușor, pentru că, așa cum spui și tu, amenințările la adresa gustului ”pur” vin din toate părțile, cum iese copilul pe ușă: de la colegi, prieteni, uneori de la bunici care nu văd așa un mare pericol în multe din alimentele tradiționale de pe masa noastră.

Din păcate și în mediul școlar apar erori în ceea ce privește calitatea și cantitatea deserturilor în grădinițe sau chiar în școli, odată cu apariția micilor magazine. De aceea, eu cred că cea mai mare amenințare este consumul de alimente procesate în detrimentul celor care provin din natură, precum fructele și legumele. Pentru că uneori ne este mai ușor nouă, adulților, să oferim copilului ceva de pe raft, decât să petrecem timp gătind împreună un fel de mâncare sau un desert. Și astfel ajungem să formăm gusturile copiilor către acest tip de mâncare.

Copiii noștri nu aleg singuri, noi suntem cei care alegem pentru ei și le oferim, după care ei învață să ceară ce le-am oferit noi, de fapt. 

Foto: Pinterest

Foto: Pinterest

Ca și cum nu ar fi fost suficient consumul excesiv de dulciuri zilnic, de sărbători, copiii primesc și mai multe. Ce facem? Cum gestionăm?

Acolo unde argumentele logice nu merg, cum avem grijă de sănătatea copiilor?  

Florina Badea: Da, așa este. Tu zici foarte bine. Problema este, de fapt, că îi lăsăm pe copii să consume zilnic excesiv de multe dulciuri. Dacă am adopta în familie anumite reguli zilnice în ceea ce privește dulciurile, poate nu am mai simți această perioadă ca pe un pericol pentru copii. Personal, nu sunt împotriva dulciurilor. Însă sunt împotriva consumului fără limite, excesiv. Și vreau să încurajez deserturile făcute în casă, acolo unde putem controla noi cantitățile de sare, zahăr și alte ingrediente.

La noi acasă am adoptat recent o regulă de care ne-am ținut, cu mici excepții (petreceri ale colegilor). Mâncăm desert doar în weekend, sâmbătă sau duminica, în funcție de ce timp avem la dispoziție să pregătim ceva. Există și weekenduri în care nu mâncăm desert, pentru că nu avem și nu reușim să ne organizăm. În orice caz, copiii trebuie să înțeleagă că desertul este o tratație ocazională – la petreceri, de sărbători, din când în când. Dar ca să înțeleagă ei, e nevoie ca noi să arătăm că înțelegem acest lucru. 🙂

Perioada sărbătorilor abundă în mâncare de toate felurile și în cadouri dulci. Argumentele logice nu merg deloc într-o perioadă plină de emoție și de nostalgie, când primim cadouri și riscăm să îi întristăm pe cei dragi, dacă îi refuzam.

Noi folosim 2 strategii care s-au dovedit în ultimii ani foarte bune. Pentru că petrecem mult timp împreună cu familia și prietenii, vorbim între noi legat de cadouri, așa încât ceea ce în final strâng copiii să nu fie munți de dulciuri ambalate. Evident că ciocolata nu lipsește, este un desert despre care și nutriționiștii spun că e sănătos, daca este ales cu atenție și consumat cu măsură. Însă le oferim alternative precum: fructe deshidratate sau confiate, smoothie-uri, susan, biscuiți integrali, semințe crude sau diferite oleaginoase.

Dacă la început veți întâmpina rezistența familiei sau prietenilor, va fi nevoie de fermitate din partea voastră, cu riscul de a se supăra. E bine să învețe că aceasta este regula voastră și îi rugați să o respecte, altminteri vă veți vedea nevoiți să nu mai primiți astfel de daruri. În stare de șoc la început, se vor da pe brazdă după câteva sărbători, va asigur.

Foto: Pinterest

Foto: Pinterest

O altă strategie este să pregătim copiii din vreme și să le vorbim despre luna decembrie, despre semnificația sărbătorilor, dincolo de moșii Nicolae și Crăciun, despre cum putem să ajutam oamenii mai puțin norocoși decât noi. Să le propunem să facem împreună fapte bune și să începem de la sfârșit de noiembrie sa pregătim pachețele pentru alți copii fără părinți sau fără sprijin material.

În aceste pachete pot fi haine, jucării și dulciuri. Să facem o convenție cu ei: din dulciurile pe care e posibil să le primim de sărbători, să păstrăm pentru noi puțin și să punem în punguțe cea mai mare parte. Pentru că noi putem să avem un astfel de desert când poftim, în timp ce copiii mai puțin norocoși nu o pot face. Anticipăm astfel momentul, îl pregătim și cu o asemenea strategie transmitem mai multe tipuri de mesaje. Toate emoționale. 🙂

Ce riscăm atunci când le oferim dulce în exces?

Florina Badea: Riscurile sunt foarte mari și e posibil să nu le vedem întotdeauna pe moment. Cele mai multe se vor vedea în viața de adult, odată cu instalarea unor boli precum diabetul sau bolile cardiovasculare. Întotdeauna spunem ca nu ni se poate întâmpla nouă, însă statisticile arată o realitate contrară.

Am scris aici un articol despre pericolul pe care zaharul în exces îl aduce în viața noastră. În lumea în care trăim azi, mare parte dintre alimentele ambalate pe care le găsim pe raft în supermarket conțin zahăr sub o formă oarecare. În felul acesta și noi și copiii noștri consumă cantități mari de zahăr în fiecare zi, fără să ne dăm seama, dincolo de cel din dulciurile clasice.

Organizația Mondială a Sănătății recunoaște că cea mai mare parte din zaharul consumat astăzi este ascuns în alimentele procesate pe care în mod normal noi nu le vedem ca dulciuri. Studii recente arată că toți copiii care au eliminat zaharul din dietele lor pentru 9 zile au evidențiat îmbunătățiri dramatice în ceea ce privește nivelul colesterolului și al glucozei în sânge.

Dar când vorbim despre zahăr nu este vorba doar de gust și dependența de gustul dulce. Este vorba despre reacția pe care zahărul o produce în corp – consumul de zahăr atrage după sine dorința de consum și mai mult de carbohidrați din categoria celor nocivi, care nu ne satisfac foamea, ci ne provoacă și mai multă poftă de dulce. Este o întreagă poveste pe care va invit să o citiți în materialul de mai sus.

Zahărul în exces are efecte negative asupra corpului, dar mai ales a creierului. Așa se explică lipsa de concentrare a copiilor la școală sau starea lor de agitație continuă. Faceți un experiment, dacă nu mă credeți: scoateți pentru câteva zile orice desert ambalat pe care îl consumă de obicei copilul și urmăriți-l, să vedeți cum se poartă acasă, ce preferințe de activități are etc. Veți vedea diferențe.

Foto: Pinterest

Foto: Pinterest

Vor fi guri care vor sări și vor spune că exagerăm și uite câte tone de ciocolată primesc copiii mei și sunt bine-sănătoși.

Florina Badea: Întotdeauna vor fi persoane care vor contesta multe dintre ideile de creștere sănătoasă a copiilor. Ceea ce facem noi este să îi informăm pe toți de alternative și de riscuri. De aici încolo fiecare părinte alege pentru copilul lui. În fiecare decizie este o asumare. De obicei, persoanele care nu îmbrățișează o astfel de idee sunt persoane mari consumatoare de produse procesate, de la sucuri pana la dulciuri și alte tratații din comerț. De aceea eu spun că cea mai mare muncă este lucrul cu părinții când vine vorba de alimentație.

Câteva exemple de dulciuri sănătoase. Și câteva argumente pentru cei care vor spune că o bomboană vegană nu va arăta la fel de apetisant și nici nu va fi la fel de gustoasă ca una de ciocolată.

Florina Badea: După părerea mea, cele mai sănătoase deserturi sunt cele preparate în casă, alături de cei mici. În felul acesta putem controla noi ingredientele și, mai ales, cantitatea de zahăr din ele. Este și o modalitate bună de a evita conservanții din ele și E-urile, care nu au o reputație prea bună.

Noi facem biscuiți cu ovăz și stafide; orez, paste sau griș cu lapte, la care mai adăugăm din când în când și o lingură de gem sau dulceață de la bunici; iaurt simplu în care punem fructe și miere, semințe crude; ciocolată de casă; fructe tăvălite în ciocolată de casă; cheese cake; panacotta cu portocale, bomboane cu caju, stafide și făină din fructe de roșcove.

Le-aș spune adulților că în afară de gust e nevoie să urmărim la deserturi, atât pentru noi, cât mai ales pentru copiii noștri, proprietățile și efectele pe care acestea le pot aduce corpului și creierului. O bomboană din comerț este 100% zahăr, care va genera o energie de scurtă durată pentru copil, îi va produce insatisfacție și va dori o altă bomboană și tot așa până va termina o cutie. După care va fi irascibil în continuare, deoarece creierul și corpul s-au ales doar cu gust și nimic altceva, de genul vitamine sau minerale. În timp ce o bomboană de caju să zicem îi va procura copilului o energie adevărată, de durată mai lungă, fără starea de excitație nervoasă de care vorbeam, dar și cu aport de nutrienți. Cam acestea sunt diferențele esențiale între cele două.

Și apropo de ciocolată. Cum alegem o ciocolată bună?

Florina Badea: Mie îmi place foarte mult doctor Mihaela Bilic, îi citesc cărțile pe nerăsuflate și admir modul onest cu care pune problema și atunci când vine vorba de dulciuri. Subiectul ciocolatei tot la ea l-am documentat mai mult, care zice așa: ciocolata este produsul premium la categoria dulciuri. 🙂

Spre deosebire de zahăr, care are doar calorii goale, ciocolata este o sursă de minerale (magneziu, potasiu, fier), conține nutrienți cu efect antioxidant și are acțiune tonică asupra sistemului nervos. Deci este desertul ideal care ne poate oferi o stare de bine minunată, însă consumată și ea cu moderație.

Însă într-adevăr este indicat să alegem cu grijă ciocolata, citind cu atenție etichetele produsului. Ca să puteți face o alegere bună, trebuie să știți că ingredientele ei sunt boabele de cacao din care se extrage untul și pulbere de cacao. De aceea când alegem ciocolata trebuie să căutăm să aibă unt de cacao, nu grăsime de cocos sau de palmier. Ea este un concentrat de zahăr și grăsime – 30-35% zahăr, iar cacao poate fi de la 35-45% până la 85-95% în ciocolata neagră. Tot dr. Bilic spune că ciocolata albă are cel mai mult unt de cacao, în timp ce ciocolata neagră conține mai multă pulbere de cacao. Ca în orice alegere, vă îndemn la consum moderat, în porții mici!

 

Text: Ana Nicolescuflorina-badea_health-coach_mamica-urbana

Consultant: Florina Badea

Health Coach, blogger www.florinabadea.ro – blog de viață sănătoasă

5 Comments

  1. Pingback: Idei de cadouri sanatoase pentru sarbatori – Florina Badea

  2. Pingback: Bilant pentru 2016 si planuri pentru 2017 – Florina Badea

  3. Pingback: 10 alimente din comert, periculoase pentru copii – Florina Badea

  4. Pingback: Meniul saptamanal – cea mai buna strategie in bucatarie – Florina Badea

  5. Pingback: Bomboane de "ciocolată" pentru copii - Catinca Vlad

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *