Ce alimente cumpărăm pentru perioada de prevenție, izolare sau carantină? #JurnalDePrevenție #Covid19

alimente_jurnal de prevenție

Din cauza panicii și a lipsei de informare, cumpărăm haotic, fără să ne stabilim de acasă o listă de cumpărături pe o anumită perioadă de timp, un buget și câteva idei de cum se pot combina optim și economic unele alimente. Ne bazăm mult pe făinoase și pe conserve și uităm să adăugăm produse care ne-ar aduce vitaminele și mineralele atât de necesare nu doar în perioade de criză. Îndemnul meu este să gândim clar un plan pe hârtie, asta ajută atât să ne calmăm și să vedem că sunt soluții oricând și să nu risipim nici bani, dar nici alimente.

În plus, este bine să ne punem întrebarea: ce avem de învățat din perioada asta de izolare acasă, ce putem să facem mai bine pe viitor, cum putem să folosim util timpul ăsta petrecut cu familia. Eu cred sincer că aveam cu toții nevoie de o pauză de liniște și de conectare care să vină cu regândirea tiparelor comportamentale pe toate planurile. Dacă vom fi atenți, ne vom da seama unde risipeam înainte, unde intram în burnout, unde eram pe pilot automat, ce relații neglijam și ce șansă mare ni se dă să îndreptăm lucrurile.

#JurnalDePrevenție în perioada #Covid19

Am pornit campania colectivă #JurnalDePrevenție împreună cu comunitatea de bloggeri părinți pe care am tot format-o din 2012 până azi, Digital Parents Talks, tocmai ca să venim cu susținere și cu informare pe toate domeniile în care s-a creat panică: parenting, educație, alimentație, igienă, imunitate, călătorii, time management, buget de criză. Primul meu articol din campanie este despre ce produse alimentare cumpărăm pentru perioada de prevenție, izolare sau carantină. Am stat de vorbă cu Fotis Vlachos, health coach, coordonatorul programului Eurodiet în România, să aflu o listă de alimente care sunt nutritive și nepeirsabile și care asigură vitaminele și mineralele necesare corpului.

alimente_cumpărături_jurnal de prevenție

Care sunt categoriile de alimente neperisabile, dar nutritive, cu minerale și vitamine, pe care putem să le cumpărăm?

  • Oleginoase
  • Fructe uscate
  • Leguminoase
  • Legume congelate
  • Ulei de masline, masline
  • Miere

Ce nu trebuie să lipsească din alimentația noastră în perioada asta, de prevenție? Cum ajutăm organismul/imunitatea acum?

  • Legume proaspete
  • Proteina de calitate și nu mezeluri
  • Brânzeturi de la țară, cine are posibilitatea
  • Fructe
  • Supliment de vitamina D3 minimum 2000iu pe zi

Categorii de alimente pe care putem să le cumpărăm și să le dozăm în perioada prevenției și unei eventuale izolări/carantine

  • Paste integrale
  • Leguminoase
  • Orez brun
  • Nuci, migdale
  • Măsline
  • Pâine prăjită cumpărată sau făcută în casă
  • Ouă
  • Carne congelată
  • Legume congelate

alimente_ciuperci_jurnal de prevenție

Ce alimente punem concret pe lista de cumpărături?

Este necesar să stabilim care e bugetul nostru pentru alimente pe o durată de 30 de zile. Apoi ne gândim ce e posibil să avem nevoie, ca la razboi, dar fără să intrăm în panică.

Alimentele pe care putem să le depozităm și să fie și hrănitoare sunt urmatoarele:

  • Orez (brun)
  • paste (din făină integrală),
  • Leguminoase (linte ,fasole,naut)
  • Leguminoase congelate și diferite tipuri de conserve, cât se poate mai calitative, de exemplu ton în suc propriu, carne de vită sau de porc
  • Carne congelată și pește congelat
  • Brânzeturi cu termen lung de valabilitate (de fapt cele galbene și uscate) sau feta la saramură
  • Măsline
  • Ulei și unt, oțet, sare, condimente
  • Apă (de preferat) la sticlă
  • Pâine prăjită sau făină integrală de făcut pâine în casă
  • Fructe uscate
  • Oleginoase
  • Miere
  • Ciocolată neagră
  • Compotul de fructe (fără zahar) și legumele congelate, plus leguminoasele, ar putea acoperi vitaminizare corpului.
  • Lactatele de lungă durată ar fi si ele o sursă de proteină calitativă
  • Portocalele, merele, ananasul sunt fructe care rezistă mai mult
  • Ouă proaspete

Trebuie tot timpul să alegem din cele 3 categorii principale: legume, proteine, fructe

alimente_farfuria ideală_jurnal de prevenție

Ce putem să alegem mai bine dintre anumite alimente: făină albă versus făină neagră, paste integrale, conserve de pește sau pește congelat etc.

  • Făina integrală 100% (nu amestec), în loc de făină albă și mai ales făină ZEA
  • Carne congelată în loc de conserve sau mezeluri
  • Pește congelat în loc de conserve de pește
  • Sos de roșii făcut de noi în loc de bulion
  • Pâine prăjită naturală sau cumpărată, de exemplu felii de pâine integrală Karamolegos și pusă la cuptor până o facem prăjită
  • Fructe uscate naturale în loc de dulciuri cu zahăr: curmale, smochine, caise, prune
  • Ciocolată neagră (peste 80% cacao) în loc de cea normală
  • Miere naturală în loc de zahăr
  • îndulcitor de ștevie

alimente_măsline_feta_jurnal de prevenție

Să vorbim puțin și de hidratare, ne aprovizionăm și cu apă, ceaiuri, compoturi

  • Dacă vrem să avem un stoc permanent de apă, e bine să avem câteva sticle de apă din sticlă, preferabil, nu de plastic, în jur de 10. Putem, de asemenea, să bem și apă de la robinet mai ales dacă folosim un filtru.
  • Ceai infuzie (NU gata preparat la sticlă, Lipton, Icetea, Nestea)
  • Compoturi doar preparate de noi sau cele fără zahăr

alimente_hidratare_jurnal de prevenție

Cum gândim asocieri corecte între alimente atunci când facem lista de cumpărături, astfel încât să putem să pregătim mâncăruri gustoase și să evităm risipa alimentară?

  • Trebuie să ne gandim la o farfurie de legume ca start
  • Proteina noastră preferată la fiecare masă
  • Leguminoase în cantități mici ca garnitură
  • Pe cât posibil, sosuri făcute natural de noi din iaurt grecesc, feta, brânză slabă, roșii răzuite proaspete, muștar fără zahăr, contimente.
  • Un cartof prăjit fără ulei în aparate speciale
  • O salată (bol mic) de bucăți de fructe la desert cu scorțișoară și o linguriță de miere, plus două linguri de iaurt grecesc. Evităm iaurtul cu fructe gata făcut și deserturile procesate care ascund zahăr. Susțin ideea de natural și preparat în casă.

alimente_farfuria optimă_jurnal de prevenție

Atenție la etichete. Zahărul și conservanții ne scad imunitatea

Pentru o imunitate optimă și pentru buna funcționare a corpului vostru, vă recomand să verificați orice produs pe care îl cumpărați, să citiți cu atenție eticheta. Zahăr, sirop de porumb, fructoză sunt cuvinte care nu trebuie să existe în conținut și nici amidon dacă e vorba de produse din carne sau pește. Încercăm să cumpărăm alimente naturale și nu cele procesate. Cantitatea de carbohidrați trebuie să fie sub 20g/100g produs. Zahărul plus alimentele care nu sunt nutritive, adică cele procesate, ne scad considerabil imunitatea, iar în această perioadă este recomandat să le evităm pe cât posibil.

Text: Ana Nicolescu

Consultant: Fotis Vlachos, health coach

Foto: Eurodiet

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.