Ce mâncăm la masa de Crăciun? Sfaturi de la Fotis Vlachos, health coach

Crăciunul este o perioadă deosebită care vine de multe ori în viața noastră, vine și anul acesta și o să vină și anul viitor. Așa că nu trebuie să ne comportăm de parcă ar fi ultimul pe care îl trăim. Prețiozitatea lui e ne duce într-o stare frumoasă, călduroasă și cu imagini familiare. Noi care provenim dintr-o generație mai veche, am trăit-o diferit față de copiii de acum. Alimentele din vremurile noastre erau mai puține în timpul anului și mai multe și deosebite pe masa de Crăciun. Dar oricât de diferită ar fi fost masa ca sa facă diferența și să ne dea o bucurie culinara în plus, valoarea și sentimentele au fost tot timpul legate de oamenii care au fost în jurul ei! Noi, oamenii suntem cei care facem diferența la masă, nu ce punem pe ea! Noi, bunicii, părinții, frații, copiii și prietenii dragi.

Ziua în care pregăteam casa cu ornamente și împodobeam bradul era o zi plină de bucurie pentru noi, copiii, iar pentru mama era o grijă în plus să nu spargem vreun glob. Pe atunci foloseam același globuri an de an, așa că trebuia să fim foarte atenți. Culinar nu țin minte multe pentru că mâncarea nu avea așa de mare importanță, cât avea plimbarea de după masă și joaca împreună cu verișorii mei, care veneau din alt oraș în satul bunicului.

Tradiția se ține cumpătat

Fiecare popor și fiecare țară are specificul ei culinar în zilele de Crăciun. Întrebarea este cât de sănătoase sunt alimentele pe care le punem pe masă. Tradiția trebuie respectată și ținută cu orice preț, dar una e să mănânci o porție normală de șorici și o porție normală de sarmale sau cozonac și altceva să faci excese cu ele din 25 decembrie până pe 1 ianuarie. Sigur, putem să mâncăm de toate în zilele de sărbători adică în 25 decembrie și în 1 ianuarie! Nu se întâmplă nimic rău pentru două zile, dar ar fi bine și deștept să avem măsură. Și dacă mâncăm o cratiță întreagă de sarmale, și dacă mâncăm o farfurie, gustul rămâne la fel.

Sfaturi pentru un Crăciun conștient

  1. Mâncați un mic dejun în familie, bazat mai mult pe proteine și mai puțin pe carbohidrați. De exemplu, o omletă cu șuncă și brânză, măsline, ouă fierte sau ochiuri, un iaurt cu fructe naturale tăiate pe loc sau o felie de pâine integrală cu unt și o lingură de miere, toate la o masă frumos aranjată cu toți membrii familiei. În niciun caz nu începem ziua cu cozonac!
  2. Activități! Până la masa de prânz să ieșim afară să ne plimbăm să mergem într-un parc.

  1. La masa principală să fie legume în boluri mari, farfurii cu brânzeturi frumos feliate, câteva felii de salamuri și orice altceva propune tradiția, dar în cantități mici, ca o gustare. După aperitiv puneți orice doriți în farfurie și controlați cantitățile, nu puneți oala cu sarmale în mijlocul mesei. O sticlă de vin și fructe pentru finalizarea mesei.
  2. Nu trebuie să avem dulciuri la masa! Acestea vin la final tot în cantități măsurate și nu la liber!
  3. Scopul e să ne simțim bine, să mâncăm repede și să ieșim cu toții la o plimbare după masa principală!
  4. Nu mâncăm ca gustare între mese dulciuri, dar putem fructe cu câteva semințe crude de orice fel. Atenție, semințele nu trebuie să fie puse la boluri mari pentru că ascund o bombă calorică (100 gr au aprox 600kcal). Putem să servim brânzeturi între mese cu fructe sau iaurt grecesc cu fructe proaspete în el.
  5. Seara mâncăm cantități mai mici de carbohidrați și cantități la fel de mari de proteină cu combinația legumelor care împreună dau sațietate. Evitam dulciurile după ora 10 seara.
  6. În ziua de 26 ar fi frumos să mergem o plimbare mai lungă cu mașina, ca o excursie, și să avem activități în afara casei.

Text: Fotis Vlachos, health coach,

coordonator științific al metodei Eurodiet

Foto: Eurodiet

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.