Uncategorized
comments 6

Ce nu stiu parintii despre somnul copiilor?

Rasfoiam catalogul Ikea si am dat peste titlul „O zi buna incepe cu o noapte buna”. Adevarat, mi-am zis in gand. E valabil atat pentru adulti, cat si pentru copii. Dupa ce v-am povestit aici despre intalnirea mea cu Mona Ciurezu de la Bebe Doarme, am simtit nevoia sa v-o prezint pe  cea care stie povestea somnului bebelusilor cu ajutorul propriilor ei cuvinte. Iata ce spune Mona despre ea si despre importanta somnului.

Cine e Mona Ciurezu?

Mona Ciurezu: Sunt mamica a doi copilasi dragalasi, cum imi place mie sa le spun, gemeni la 3 ani distanta (sunt nascuti in aceeasi zi ) si sunt primul consultant din Romania pentru somnului copilului 0-4 ani. Mai pot spune ca sunt pasioanata de propriii copii si apoi sunt pasionata de tot ce tine de somnul copilului, de fotografie si de a-mi pune amprenta asupra fericirii celorlalti.

Cand si cum ti-ai descoperit pasiunea pentru somnul bebelusilor si al copiilor?

Mona Ciurezu:Totul a pornit de la faptul ca eu sunt foarte „rea de somn” si acum 4 ani jumatate cand fiul meu avea 5 luni si dormea foarte prost noaptea. Mi-am dat seama ca din cauza faptului ca nu doarmeam bine noaptea, imi era afectata concentrarea, starea de spirit ziua si capacitatea de a fi o mama asa cum imi doream, o sotie asa cum imi doream si, nu in ultimul rand, sa fiu si o femeie asa cum imi doream, sa ma pot bucura de viata. Asa am inceput sa citesc foarte mult despre aceasta tema si apoi mi-a continuat pasiunea cu o vehementa si mai mare la fiica-mea care era total opusului lui fiul meu. In aceasta peregrinare, incercand sa o ajut pe fiica mea sa doarma mai bine, am descoperit-o si pe viitoarea mea profesoara de la „Family Sleep Institute” din SUA.

Ce crezi ca poti schimba prin somn la generatia actuala?

Mona Ciurezu: Ce am oservat discutand cu mamici, viitoare mamici in diferite moduri, la diverse intalniri sau urmarind discutii online pe aceasta tema, este ca anormalul a devenit anormal, si ca mamicile cauta o confirmare ca nu sunt singurele cu probleme. Si cand anormalul devine normal are de suferit copilul, insa si intreaga familie. De exemplu, sunt studii care leaga depresia post partum de modul in care doarme copilul. Si mi-ar placea sa invat parintii ca nu este normal sa nu doarma copilul si sa-i invat cum sa raspunda cel mai bine copiilor lor, luand in considerare varsta.

Ce beneficii aduce somnul pentru copii si pentru parinti?

Mona Ciurezu: Daca e sa citez un studiu din Olanda, realizat pe adulti, somnul ne prelungeste viata, somnul are un efect benefic asupra inimii, ajutandu-ne sa prevenim problemele cardiace si nu numai. Daca este sa vorbim de stare, un om odihnit este intotdeauna binedispus, plin de vitalitate, gaseste usor solutii la probleme cu care se confructa, chiar binevoitor. Putem sa vorbim mult despre beneficiile  somnului sau care sunt probleme care pot aparea cand suntem privati de somn.

Daca este sa vorbim despre copii , in mod special, somnul le influenteaza starea de spirit ca si in cazul adultilor, insa ei avand un sistem de „control” nu atat de bine dezvoltat, cand sunt obositi se vede mult mai bine decat la adulti. In al doilea rand, le influenteaza memoria si concentrarea. In timpul somnului, se sedimenteaza ceea ce au invatat in timpul zilei. In al treilea rand, le influenteaza sistemul imunitar. Cand sunt privati de somn, creste riscul infectiilor. Si, nu in cele din urma, le influenteaza siguranta pentru ca atunci cand sunt obositi au probleme de coordonare mana-ochi si atunci se impiedica mai des si pot cadea.

Ce nu stiu parintii despre somnul copiilor?

Mona Ciurezu: Sunt multe lucruri pe care parintii nu le stiu despre somnul copiilor deoarece in cultura romaneasca nu se pune accent foarte mult pe somn si pe importanta acestuia, este privit ca ceva care vine de la sine si daca se intampla bine, daca nu se intampla e normal. Printre cele mai importante lucruri care mi se par ca nu le stiu parintii ar fi:

  1. somnul copilului poate fi influentat,
  2. ca aceste depinde de temperamentul copilului
  3. problemele de somn ale copiilor pot fi prevenite daca faci ce trebuie pana la 4 luni.

Ce ignora parintii la somnul copiilor?

Mona Ciurezu: Nu pot sa vorbesc la general, insa din cate am vazut eu, ceea ce se ignora este ca este o problema, este mai usor sa spui „da si prietena mea s-a confrutat cu aceasta problema” sau „ o sa treaca la un moment dat” sau „ o sa se adapteze”. Problemele nu trec de la sine, ele trebuie adresate si e important sa vedem de unde vine problema pentru a vedea ce trebuie sa schimbam.

Un alt lucru pe care l- am observat este ca isi doresc ca, copilul lor sa doarma intr-un anumit fel. Ei nu stiu de fapt ca somnul difera calitativ si cantitativ de la un copil la altul, in funtie de temperamentul copilului. Daca un copil e sensibil la zgomot sau lumina, niciodata nu o sa se „obisnuiasca” cu  acest lucru, tine mai de graba de temperamentul copilului. Este important sa intelegem ce fel de copil avem pentru a vedea cum ii putem raspunde cel mai bine nevoii de domn.

Care sunt cele mai frecvente greseli pe care le fac parintii cand vine vorba de somnul copiilor?

Mona Ciurezu: Cele mai frecvente greseli cu care m-am confruntat sunt:

  • Ora de culcare fixa seara
  • Folosirea sanului pentru orice trezire (peste varsta de 2-4 luni), ajungand sa fie folosit pentru trezire din ora in ora si sanul nu mai este asociat cu mancarea , ci este asociat cu somnul/linistirea
  • Sa-si lase copii sa-si faca programul singuri, mai ales pentru copii care nu „pot opri lumea”, care se stimuleaza foarte usor
  • Ora de culcare foarte tarzie
  • Nu ajuta copii ziua sa doarma pe intuneric de teama ca cel mic sa nu incurce ziua cu noaptea (e bine sa spun ca aceasta incurcare dispare la 6-8 saptamani)
  • Sa nu accepte ca au un copil cu un anumit temperament si sa modifice mediul si programul corespunzator nevoii copilului

Sunt convinsa ca am mai uitat unele din ele, insa mi-au venit in minte cele cu care m-am confruntat in ultima vreme.

Cum se comporta copiii care nu au parte de suficient somn?

Mona Ciurezu: Copii care nu au parte de suficient somn se pot comporta diferit in functie de temperamentul lor. Cele mai frecvente comportamente: sunt maraiti, sunt agitati, au foarte multa energie, adorm greu, se trezesc noaptea des sau au treziri nocturne mai lungi, se pot trezi dimineata foarte devreme, se trezesc din somn plangand, se impiedica ziua, nu se pot concentra mult/ nu pot sta singuri sa se joace mai mult timp si cer foarte mult prezenta noastra, cam astea ar fi. Un copil nu trebuie sa le aiba pe toate, pot sa aiba una sau mai multe in acelasi timp.

Multi parinti cred ca daca obosim copilul, acesta va dormi mult mai bine. Cand, de fapt, efectul este tocmai invers, copilul devine agitat, este irascibil si nu poate adormi. Ce se intampla?

Mona Ciurezu: Cand copilul nu doarme atunci cand are nevoie si noi il tinem treaz „obosindu-l si mai mult” corpul tinde sa-i dea hormoni de stres care sa-l tina treaz, adica „cortizol” si „adrenalina”. Cand acesti hormoni sunt in cantitate mare in corp, ei contrabalanseaza melatonina (hormonul somnului) si de aceea copii nu au destule resurse sa se linisteasca singuri, sau sa se culce si devin nervosi si trebuie sa asteptam unul sau mai multe cicluri de somn sa treaca pentru ca bebelusul nostru sa mai primeasca melatonina suplimentara pentru a putea adormi. In plus, trebuie stiut ca atunci cand copilul adoarme foarte obosit, acest lucru ii poate influenta trezirile de noapte, trezirea de dimineata si eventual si somnurile de zi din ziua urmatoare. Este adevarat cu unii copii sunt mai rezistenti, au nevoie de doze mai mari ca sa reactioneze pentru ca au un control intern puternic, insa cei care se stimuleaza usor si au un control „mai prost” resimt cel mai repede problemele oboselii.

Leganat pe picioare, adormit la san, cantat, tinut in brate… sunt cateva dintre metodele pe care majoritatea mamelor le aplica cand vine vorba de somnul bebelusului. De ce nu functioneaza, totusi? De ce copilul se trezeste de 3-4 ori pe noapte, nu se poate linisti singur, ii ia mult timp pana sa adoarma si, de cele mai multe ori, plange nervos?

Mona Ciurezu: Ideea este asa, daca tu ai adormi in pat si apoi te-ai trezi in sufragerie pe jos cum te-ai simti? Copilul se asteapta sa se gaseasca in acelasi mod in care a adormit, asta o data si a doua ora noi ii invatam ca ei nu pot sa faca acest lucru singuri si ca au nevoie de ajutorul nostru ori de cate ori se trezesc. Motivele pentru care se trezesc copii sunt multiple, insa daca el nu stie sa adoarma singur si noi il adormim tot timpul la fel, nu facem decat de fiecare data sa-i confirmam asocierea de somn pe care i-am creat-o de la inceput.

De la ce varsta copilul poate dormi toata noaptea?

Mona Ciurezu: Am intalnit cazuri de la 2 luni, insa as putea spune ca 99% din copii nu mai au nevoie de mancare noaptea dupa varsta de 9 luni si putem considera ca de la aceasta varsta toti copii ar putea sa doarma toata noaptea. Bineintes ca mai pot fi exceptii, boala, in momentele de eruptie dentara 1-2 zile, insa vorbim aici de majoritatea noptilor.

Cum stim cand este momentul sa culcam copilul?

Mona Ciurezu: Pai depinde de varsta copilului. Pentru copiii pana la varsta de 4 luni, in cazul in care arata semne de somn ( a nu se confunda cu semnele de oboseala), ii culcam atunci cand apar semnele, daca nu arata semne de somn, ci direct semne de oboseala este bine sa ne uitam dupa ceas, la varsta aceasta nu stau ziua treji mai mult de 45-90 de minute. Daca vorbim de copii de peste 4 luni, ziua avem un program combinat sau nu cu semnele de somn in functie de caz si seara, fie dupa niste ore estimative in care sta treaz conform varstei fata de ultimul somn de zi, fie dupa semnele de somn, daca le arata.

Ce facem daca am depasit momentul de culcare si intervin semnele de oboseala? Cum il linistim?

Mona Ciurezu: Daca am depasit momentul, in primul rand recomand sa nu mai facem in seara aia baita, sa nu il agitam si mai tare si sa facem ritualul de somn si mancatul de seara cat mai repede si mers la culcare. La ritual de somn, fiecare stie ce il linisteste cel mai bine pe copilului lui, fie ca vorbim de plimbat prin camera, fie ca ii cantam, fie ii punem zgomot alb sau o combinatie de factori.

Care sunt etapele pentru o adormire de succes si un somn legat si odihnitor?

Mona Ciurezu: Etapele pentru adomire de succes si un somn legat si odihnitor incep la 2 luni, atunci cand copii incep sa-si formeze asocierile de somn. Este foarte important sa ne asiguram ca incepand din acest moment il ajutam :

  1. sa-si formeze asocierile corecte, care sunt in controlul copilului
  2. ne asiguram ca nu devine obosit
  3. ii oferim un mediu propice in care sa isi poata indeplini nevoia de somn, atat ziua cat si noaptea.
  4. ii dam oportunitatea de a adormi singur si a-si creste incredea in el ca poata sa faca acest lucru, pentru a-si dezvolta abilitatile de auto-linistire/adormire atat de necesare somnului consolidat/lagat si odihnitor.Daca vorbim despre copii peste 4 luni, la care asocierile de somn incep sa castige teren putem sa-lajutam sa doarma bine, ajutandu-l sa-si dezvolte abilitatea de autolinistire/adormire, insa din acest moment nu mai putem aplica preventia, ci vorbim de eventual un program de „sleep training”.

Multi copii dorm cateva ore legate cand sunt afara cu caruciorul sau in wrap. Cat de odihnitor este acest somn si cat la suta asigura din necesarul de somn?

Mona Ciurezu: Nu este foarte odihnitor, mai ales daca se intampla, in miscare. Cand corpul este in miscare , creierul nu este lasat sa intre in somnul profund si atunci copilul va avea parte doar de somn superficial, care nu este la fel de odihnitor. Daca aceste plimbari in carut , mai ales pentru primele 2 somnuri (pana la varsta de 1 an) se intampla ca si exceptii in carut sau wrap nu este problema si la fel daca este vorba de somnul 3 pentru copii intre 4 si 9 luni.

Care sunt adevaratele ajutoare pentru ca bebelusul/copilul sa aiba un somn de calitate?

Mona Ciurezu: Principalul ajutor pentru ca un copil sa aiba un somn de calitate este sa aiba abilitatea de auto-linistire dezvoltata, sa fie in control in procesul de adomire si adormire. Apoi urmeaza, nu neaparat in aceasta ordine: locul unde se intampla somnul (de preferat patut), sa fie intr-un loc fara lumina, sa nu fie obosit si, nu in cele din urma, sa aiba ceasul biologic reglat si un program (dupa 4 luni).

De la ce varsta copiii pot petrece alaturi de parinti Revelionul sau orice alta noapte importanta din diferite motive? Nu ma refer la toata noaptea, ci la o jumatate de ora – o ora, dupa ora 24.00.

Mona Ciurezu: Nu cred ca exista neaparat varsta potrivita. Eu de la varsta de cateva zile mi-am trezit copii cu 15 minute inainte de revelion si dupa „marele eveniment”  i-am culcat la loc. Programul este important, insa nu este nici o problema daca facem exceptii si daca ziua urmatoare ne asiguram ca are o ora de culcare mai devreme pentru a recupera eventualul somn pierdut. Cat despre varsta la care poate sa stea treji pana la miezul noptii este clar ca depinde de personalitatea copilului eu insa nu as face acest lucru cu copii pana la 5 ani, a caror ora tinde sa fie putin mai tarzie (in plus sa incurajam dormitul la pranz in aceea zi). Daca este un copil care reactioneaza „urat” la oboseala si numarul de ore care trebuie sa stea treaz este foarte mare, riscam cu totii sa fim agitati si nervosi din cauza starii copilului, asa ca mai bine ii respectam nevoia de somn si eventual doar il trezim in apropierea evenimentului.

Ce presupune Sleep Training-ul? Cum ii poti ajuta pe parinti si unde esti de gasit?

Mona Ciurezu: Sleep trainigul presupune un program prin care ajutam copii peste 4 luni, care nu au avut parte de „invatarea preventiva” a asocierilor potrivite de somn, sa-si gaseasca abilitatea de auto-linistire si sa-si creeze asocieri pozitive de somn in locul celor negative, care nu sunt in controlul copilului. Este esential pentru a face sleep training sa ne asiguram ca avem un copil odihnit, nu un copil obosit atunci cand incepem procesul de sleep training, ca il ajutam sa doarma pe orele in care are parte de somnul cel mai odihnitor si nu in cele din urma ca suntem consecventi si sa ca dam mesaje clare si simple copilului pentru a face procesul mai usor pentru el. Ideea este ca sunt mai multe metode de sleep training si aceste metode se aleg in functie de ce poata sa „duca” fiecare parinte, este important sa fie increzator in ceea ce face pentru a transmite si acest lucru copilului si in plus trebuie aleasa o metoda de sleep training care se alege conform temperamentului copilului, este clar ca nu este un tipar si o metoda care merge la toata lumea. In plus in functie de reactia copilului se poate hotari impreuna cu parintii schimbarea metodei pentru somnul de zi sau pentru toate somnurile in functie de caz.

Text: Ana Nicolescu

6 Comments

  1. Nikole says

    Nu stiu daca sa ma sperii, sau nu, dar copilul meu are un somn agitat, in sensul ca adoarme de la 10 seara pana la 5 dimineata, apoi incerc sa-l culc pe la 12, reusesc la 1, apoi doarme si 4 ore de amiaz, si trebuie sa il trezesc eu….

    • Ana Nicolescu says

      Bună Nikole, din punctul meu de vedere nu e un somn agitat. Câți ani are copilul tău? Ca să putem să vedem dacă intervalele în care stă treaz nu sunt prea mari pentru vârsta lui.

  2. Marcela says

    Buna, am un baietel de 2 ani si 4 luni si inca se trezeste de doua ori pe nopate pt laptic pe care il cere insistent. Problema mare e ca adoarme in patutul lui in camera lui pana in ora 9 si pana in ora 12 noaptea se trezeste ca vrea la noi in pat, daca nu il iau face crize de plans si tipete. Cum sa procedez sa il dezvat…..am incercatsa stau cu el, sa il iau in brate sa il linistesc dar nu merge….cedez pentru ca merg la servici a doua zi. Please help

  3. Bianca says

    Bună seara. Am o fetiță de 2 ani și 7 luni și de când am venit cu ea de la spital nu a dormit o noapte întreagă. Am încercat toate metodele posibile, siropuri, doctori, leganata, neleganata, cu noi în pat, singura în pat, nu am reușit nimic. Se trezește și de 10 ori pe noapte, e foarte agitata, tot timpul se foieste, am ajuns la disperare. Nu știu ce sa mai îi fac. O părere va rog. Mulțumesc frumos.

  4. Cristina says

    Fetita noastra de 8 ani nu vrea sa mai doarma singura si vine la noi in pat dupa ce doarme 2,3 ore singura. Problema a inceput acum cateva luni in urma (4 luni). Se trezeste si nu vrea sa mai doarma decat daca sta mama sau tata cu ea in camera. Conluzia ea este obosita noi suntem terminati. Am incercat cu picaturi homeopatice, pastile da la doctorul de familie. Nimic nu ajuta. Daca o lasam singura incepe sa tipe cat o tine gura in mijlocul noptii sa nu o lasam singura ca ii este frica.Va rugam sa ne ajutati cu un sfat ca nu mai stim ce sa facem. Cu stima Cristina (o mama terminta de nervi)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *