Inspir și expir
Leave a comment

Ce sa NU facem in concediu cu somnul copiilor. Interviu cu Mona Ciurezu, consultant pentru somnul copilului intre 0 si 4 ani

Acum o saptamana ne-am intors de la mare. Prima excursie a fetelor impreuna. Prima lor iesire din tara, tot impreuna. Prima provocare atat pentru noi, cat si pentru ele. Am plecat cu o gramada de intrebari si de nelinisti, in principal despre cum o sa le sincronizez somnul. Iulia (10 luni) are doua somnuri pe zi si se culca seara intre 20.00 si 20.30. Mariuca (3 ani), un singur somn, la pranz si se culca seara in jur de ora 22.00 – 22.30. Iulia daca o aude pe Mariuca, se trezeste si e cu ochii cat girofarul, incepe sa sara in patut, agatata de ce apuca, vrea si ea la joaca. Mariuca are momente cand canta foarte tare fix in usa Iuliei cand ea doarme, ca doar „asa e cantecul”.

Pana la urma am zis, ce-o fi o fi, cum o vrea Dumnezeu, nu suntem singurii parinti cu 2 copii de varste diferite, dar nu cu diferenta mare de varsta, si ne vom descurca intr-un fel. Am optat pentru junior suite si speram sa avem 2 camere despartie de o usa magica, ce se inchide si nu se mai aude nimic. Nu a fost asa, camerele erau un fel de open space, modular impartite. Dupa 2 zile, ne-am mutat intr-un junior suite cu connecting door J. Si asa am avut, si noi, concediu si somn odihnitor.

Si pentru ca vacanta abia incepe, am stat de vorba cu Mona Ciurezu, de la Bebe Doarme, specialist in somnul copilului, si am aflat cateva sfaturi pentru parintii de bebelusi si todleri, cu scopul ca toata lumea sa aiba un concediu linistit si odihnitor. Sper sa va fie utile recomandarile si sa tineti cont ca fiecare parinte este diferit, la fel si copiii, la fel si programul de somn, si toleranta/ flexibilitatea/adaptarea la un loc nou.

Concediul presupune, pe langa distractie si odihna, si o perioada de adaptare la un mediu nou, atat pentru adulti, cat si pentru copii. Cum influenteaza acest lucru somnul copiilor si al bebelusilor? In cat timp (aproximativ) are loc adaptarea si ce putem face pentru ca aceata sa fie mai usoara?

Mona Ciurezu: Da, concediul presupune scoaterea din rutina si pentru copii, dar si pentru adulti. Si in cazul unora, si al celorlalti, adaptarea are loc mai greu sau mai usor, in functie de personalitatea fiecaruia. Prin urmare, sunt copii la care nu sesizam aproape nicio diferenta. Dar sunt si altii carora le ia 2-3 zile sau mai mult sa se adapteze. Pe de alta parte, indiferent de personalitate, exista pasi ce pot fi intreprinsi pentru a reduce timpii de adaptare:

a)      Mentinerea rutinei dinaintea somnului: daca, inainte de somn, pastram aceeasi rutina, predictibilitatea este mai mare si creste acceptarea mersului la somn;

b)      Asigurarea intunericului in camera,  atat la somnul de zi, cat si la cel de noapte;

c)       Evitarea atingerii gradului de oboseala excesiva, cand scad toleranta, rabdarea si capacitatea de adaptare;

d)      Aducerea unor obiecte cunoscute si indragite: sac de dormit, comforter, eventual patut (daca vorbim de cel de calatorie);

e)      Rularea de zgomot alb pentru reducerea zgomotelor externe si a stimularii din mediul inconjurator.

De multe ori auzim adulti care spun „Nu m-am odihnit deloc azi-noapte, am schimbat patul”. Este acest lucru valabil si la copii? La fel simt si ei schimbarea patului de acasa cu cel de la hotel?

Mona Ciurezu: Adaptarea aceasta este mai putin importanta la copii decat la adulti. Este posibil ca adultii sa se confrunte cu nevoia de adaptare cu perna cu care si-au creat asocieri de somn. Copiii nu au perna si, in plus, mai sunt si alte lucruri pe care le putem face sa scadem timpul de adaptare (vezi punctul 1).

Cum se modifica somnul bebelusilor si al copiilor pe timp de vara?  

Mona Ciurezu: Schimbarile apar pentru ca, pe de o parte, ziua se mareste si, pe de alta parte, e vacanta. De aceea apare tentatia eliminarii somnului de pranz sau, poate, impingerea mai tarziu a celui de seara.

Vara aduce cu sine cateva schimbari majore:

  1. Este mai multa lumina. Lumina este inhibitor al somnului, respectiv al hormonului de somn numit melatonina;
  2. Copiii dorm mai mult ziua afara, in parc, lucru favorizat de vremea frumoasa;
  3. Tindem sa culcam copiii mai tarziu, pentru a sta mai mult timp afara, la distractie;
  4. Este cald;
  5. Avem mai multe vacante si suntem mai relaxati in privinta programului.

Cu cat copilul are un control intern mai redus, se stimuleaza mai usor, iar mediul inconjurator joaca un rol mai important in viata sa, cu atat lumina joaca un rol mai important in influentarea somnului copilului. Si nu este unul pozitiv. Daca avem un copil care este influentat de mediul inconjurator, de camera in care dorm si nu i se raspunde nevoii de intuneric necesar pentru producerea de melatonina, copilul se trezeste mai devreme sau se culca mai tarziu, iar ziua doarme prost. Ceea ce duce, per total, la oboseala.

Pe de alta parte, trebuie sa fim atenti la plimbarile in carut si, deci, la somnul in miscare. Creierul tinde sa nu acceseze somnul profund, acela in care are loc regenerarea organismului. Nu este de mirare ca cel mic nu are cum sa se odihneasca si este obosit.

Multi copiii nu dorm suficient vara si asta le poate influenta starea de spirit. Daca sunt usor iritabili si mai nervosi decat de obicei, verificati de cate ore de somn are parte in 24 de ore. Pe timpul verii, incercam sa facem multe lucruri, vremea ne face mai optimisti, ne lasam dusi de valurile distractiei si uitam sa mai venim acasa sa punem copilul la somn. Daca avem si un copil care nu doarme oriunde, atunci ne cream singuri o problema, caci copilul risca sa ajunga la epuizare.

Temperatura ideala pe care trebuie sa o asiguram in camera este de 22-23 de grade. Vara este destul de greu sa ne incadram in acest interval, dar, cu cat creste temperatura peste 25 de grade, cu atat ne supunem riscului ca cel mic sa doarma mai prost.

In timpul vacantelor este destul de greu sa respectam programul copilului atat ziua, cat si noaptea. In functie temperamentul sau, aceste dereglari de program pot produce si o dereglare a somnului.

Marea, valurile ii agita pe copii, ii obosesc. Ce ne recomanzi pentru a avea copii ohihniti care sa doarma un somn calitativ in concediu?

Mona Ciurezu: Marea si valurile ii si pot adormi pe copii (daca este plaja goala), adica nu este multa stimulare, pentru ca marea si valurile sunt, in fapt, linistitoare. Ceea ce ii agita pe copii este caldura si agitatia de pe plaja. In concediu, daca ai un copil care nu doarme oriunde si oricum, respecta-i, pe cat de mult posibil, programul de somn, ofera-i un spatiu propice de odihna si un grad suficient de predictibilitate (vezi intrebarea 1).

Cum sincronizam 2 copii de varste diferite (bebelus si toddler) cand mergem in concediu si stam toti 4 intr-o camera de hotel? Cum respectam nevoile de somn ale fiecaruia?

Mona Ciurezu: Trebuie sa incepem pregatirea inainte de vacanta, pentru a ajunge la acelasi ceas biologic de trezire si, eventual, la un somn. Daca nu am apucat sa facem asta si copiii dorm pe rand, dar se suprapun atunci:

–          folositi un zgomot alb va reduce impactul zgomotelor facute de unul asupra somnului celuilalt;

–          daca cel mic se agita mult cand il vede pe cel mare la culcare, atunci unul dintre parinti il ia pe cel mare separat si apoi revine;

–          predictibilitatea: cereti-i ajutorul celui mare, caci o sa vedeti cum va veni cu propriile idei despre cu poata sa faca liniste sau cum sa doarma. Acestea va vor ajuta mult;

–          relaxare: cu cat sunteti mai agitati, cu atat copiii va vor prelua si mai tare emotiile;

–          intunericul este cheia succesului: cu cat copiii se vad mai putin cand/daca se trezesc noaptea, cu atat le este mai usor sa readoarma.

Ce aliati pentru somn avem in concediu? (gen jaluzele blackout pentru voiaj etc.)

Mona Ciurezu: Aliatii nostri pentru somnul din concediu sunt:

A)     Jaluzele black out de calatorie. Eu am unele de la Gro care-mi sunt de mare ajutor, caci fiica mea este extrem de sensibila la lumina. Le port tot timpul in portbagaj;

B)      Black out de carut, in cazul in care nu vrem sa ne intoarcem in camera la primul somn de zi al copilului mai mic si ne dorim ca acesta sa doarma afara in carut;

C)      Sacul de dormit: scapam de dezvelire si acesta este o asociere buna cu somnul, ceea ce reduce timpul de adaptare;

D)     Patutul de calatorie pentru copiii sub 3 ani;

E)      Aplicatii pe telefon cu zgomot alb sau manusa de linistire (pentru copiii sub 3 luni).

Ce NU ne sfatuiesti sa facem in concediu referitor la somnul copiilor?

Mona Ciurezu: Iata cateva sfaturi:

a)      NU va stresati, caci toata familia va fi agitata. Daca nu respectam nevoia de somn, apar si alte dereglaje, dar se pot face adaptari de la o zi la alta. Nu uitati insa ca seara este singurul moment in care copilul poate recupera din odihn a pierduta;

b)      NU lasati lucrurile la voia intamplarii, mai ales daca stiti ca aveti un copil sensibil la lumina si care se adapteaza mai greu. Pregatiti-va cu ajutoare (jaluzele black out de calatorie, aplicatii pe telefon);

c)       NU lasati copiii inainte de culcare sa stea in lumina puternica, sa se uite la desene. Este nevoie de o perioada de trecere de la agitatie la somn;

d)      NU le dati multe dulciuri, mai ales seara, caci acestea le pot influenta negativ calitatea somnului.

 Text: Ana Nicolescu

Foto: Gabriela Magureanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *