Grădinița pentru totdeauna. La ce să te uiți când cauți o grădiniță

Se pare că alegem grădinița pentru copiii noștri în funcție de experiențele pe care le-am avut noi, când eram mici, la grădiniță. Cumva îmi sună ușor egoist, dar înțeleg de ce o facem. Practic ne trăim toată viața în bagajul pe care-l cărăm după noi din copilărie. După lansarea cărții Mirei Loghin, Grădinița pentru totdeauna, în drum spre casă mă întrebam cum aș fi ales grădinița fetelor dacă eu nu aș fi mers la grădiniță sau cum aș lua acum decizii dacă nu mi-aș aminti nimic din trecutul meu.

Probabil că aș fi mai atentă la nevoile copiilor, aș ține cont că fiecare dintre fetele mele sunt diferite și poate uneia îi este mai util un sistem alternativ de educație, cealaltă se descurcă bine și în sistemul de stat. Aș fi mai curioasă la ce vreau ca ele să-și dezvolte în funcție de talentele lor înnăscute și unde au nevoie de sprijin și nu de judecată dacă se împotmolesc.

Copiii nu pot să recupereze mai târziu ce trebuie să dezvolte în primii ani de viață

Mda, cu siguranță aș căuta alte piste și aș pune mai mult copilul în ecuație, nu pe mine. Aș pune pe primul plan accesul și permisiunea ca fiecare copil să-și folosească necondiționat libertatea, autenticitatea, originalitatea și creativitatea. Singura condiție să fie să nu-și facă rău lui sau celor din jur, așa cum subliniază și Mira în carte. Asta pentru că cei mici nu pot recupera mai târziu structurile pe care trebuie să le dezvolte în primii ani de viață, pentru că nu li se poate așeza nimic în minte până când nu a trecut prin simțuri. Iar până la vârsta de 7 ani, copilul este în sine un organ de simț…

Care sunt nevoile de învățare ale copiilor între 3 și 7 ani  și cum putem să venim în întâmpinarea lor, vă las să descoperiți în carte.

Pentru copil, părinții sunt repere de siguranță și încredere

Mira zice că o mamă și copilul ei sunt pregătiți pentru grădiniță atunci când mama percepe pozitiv acest pas și această noutate în viața copilului. Și da, așa am simțit și eu. Până când nu m-am așezat eu în mine și nu m-am liniștit, zbuciumul din Măriuca a fost la cote maxime. Mă uitam la ea într-o dimineață când era la grupa mică, cum urca scările grădiniței și mă gândeam câtă încredere au copiii în noi. Îi era greu să rămână acolo, dar cumva simțea că dacă nu ar fi în siguranță, nu aș lăsa-o. Mira spune că pentru copil, noi suntem repere de siguranță, încredere și stabilitate. Dacă un nou născut nu ar avea o încredere totală în persoana care îl îngrijește, oare ce s-ar întâmpla cu el?

 

Cartea Mirei are multe întrebări și răspunsuri din cele mai profunde de care mulți se feresc

Autoarea pune punctul pe i și detaliază:

  • cum încurajăm copiii să se bucure de vârsta pe care o au, ajutându-i în același timp să își dezvolte competențele?
  • ce este și ce ar trebui să fie grădinița?
  • când este momentul ca al meu copil să intre în colectivitate?
  • la ce să te uiți când cauți o grădiniță?
  • care este mediul în care copilul meu ar putea să înflorească, mediul care să îi fie benefic?
  • câtă libertate îi acord copilului meu în alegerea grădiniței?
  • cum îmi rezolv fricile ca să pot să fiu un sprijin pentru copilul meu?
  • ce e important pentru un părinte? Ce e important pentru un copil?
  • la ce m-aș uita eu, ca părinte, la prima întâlnire cu educatorul?
  • cum pregătesc copilul pentru grădiniță? (rutina de masă, rutina de somn, emoții, acomodare)
  • ce (și de ce nu) funcționează în perioada de acomodare?
  • plânsul, conflictele, bullying-ul la grădiniță
  • bolile din grădiniță
  • cum ne conectăm cu copiii noștri după grădiniță și cum aflăm de la ei ce li se întâmplă acolo?
  • cum știu că cel mic evoluează la grădiniță? La ce mă uit?

De ce a scris Mira această carte?

Mira Loghin este mamă, pedagog și consultant educațional. Și-a lăsat job-ul bine plătit dintr-o corporație care o purta departe de copilul ei, Zoran, pentru că și-a reevaluat valorile în viață și a decis să o ia pe alt drum. O călătorie mai aproape de băiatul ei, cu mai multă empatie și ancorare. În 2011 Mira a început să pună cărămidă peste cărămidă la visul ei, un concept de educație alternativă, un spațiu de joacă, creație și învățare, în care fiecare copil sau adult are oportunitatea de creștere și învățare, pentru a da împreună o altă valoare timpului pe care îl trăim zi de zi. I-a spus Lumea lui MOMO, după cartea lui Michael Ende, MOMO. Timp de 3-4 ani, Mira a mers prin grădinițe de stat și private să le citească povești copiilor. Acolo a avut șansa să fie un observator tăcut al vieții din grădinițe. Între timp Mira s-a format și acreditat ca facilitator de grupuri de copii ș părinți, creator de programe educaționale, antreprenor educațional și cultural, creator de comunități și trainer în Comunicarea Non Violentă.

La o șuetă cu șapte mame

Mira a invitat șapte mame în cartea ei să vorbească despre călătoria lor prin grădiniță și despre cum a influențat această perioadă alegerea grădiniței pentru copiii lor. Ana Maria Vasilache, Atena Boca, Cosmina Brăscăuceanu, Monica Popescu, Cristina Oțel, Oana Bucur și cu mine ne deschidem sufletele și cuferele cu amintiri cu dorința ca vouă, părinților, să vă fie de folos. Luiza Ștefan, psiholog, vorbește despre adaptare și plâns, iar Ilinca Tranulis, pediatru și consultant în alăptare, despre bolile copiilor la grădiniță. Monica Reu, Președinte al Asociaței pentru Comunicare Nonviolentă scrie prefața și oferă soluții empatice la situații aparent fără ieșire.

Cartea Grădinița pentru totdeauna se vrea a fi un prieten blând, un spațiu deschis învățării, o inspirație, un ajutor pentru orice părinte care începe să se gândească la grădiniță sau a ajung deja acolo. Este publicată la editura Univers și o puteți comanda aici.

La ce să ne uităm după ce copilul a terminat grădinița

Mulțumesc, Mira, pentru această călătorie, pentru încredere și pentru cuvintele frumoase cu care m-ai descris în carte. Dacă tu ai scris la ce să ne uităm la educator prima oară când îl vedem, eu închei recenzia cărții tale spunând că știm că am ales un educator bun (sau că Universul ni l-a trimis ori că sufletul copilului l-a atras) atunci când copilul termină grădinița și noua lui învățătoare și pedagogii care îi sunt în preajmă îți spun că se vede că s-a lucrat cu el la grădiniță cognitiv, emoțional și comportamental. Ca și la lansare, țin să-i mulțumesc doamnei educatoare Elena Duță, că a văzut în Julie un spirit creativ, vizionar și încrezător și că m-a ajutat să îi înfoiem aripile ca ea să zboare cât mai înalt.

Text: Ana Nicolescu

Foto: Mira Loghin

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.