Școala online. Cum este trăită izolarea din perspectiva unui profesor? Interviu cu Andrada Soroca, învățătoare

scoala online

O, Doamne, școala online este o provocare. La început am luat-o cu elan muncitoresc și a fost bine, apoi mi-am dat seama că rolul de profesor mă copleșește și că mi-a fost atribuit fără să mi-l doresc. Dar despre asta în alt articol că trebuie să mă calmez. Până atunci, am făcut un interviu cu Andrada Soroca, învățătoare la Liceul Teoretic ”Nikolaus Lenau” din Timișoara, profesor formator în Mentalitatea Deschisă în Educație, care face parte din comunitatea SuperTeach, ca să vedem cum stau lucrurile și la profesori și să ne întindem o mână de ajutor.

SuperTeach este un proiect pornit în 2017 la inițiativa Romanian Business Leaders, împreună cu Institutul Dezvoltării Personale și Grupul EDUCATIVA. Inițiativa își propune să-i inspire pe profesori și să le pună la dispoziție instrumentele necesare pentru ca aceștia să-și transforme felul în care predau și interacționează cu cei mici la clasă. Scopul final este de a forma tinere generații creative, empatice, flexibile și cu spirit colaborativ, pregătite pentru meseriile viitorului. 

Cum este trăită izolarea din perspectiva unui profesor?

Andrada Soroca: În această pandemie am trecut cu toții printr-un rollercoaster emoțional, experimentând o paletă largă de emoţii: teamă, anxietate, dor, frustrare. La început am fost cuprinsă de o stare de incertitudine. Nu ştiam nici ce înseamnă izolarea socială, nici cum se poate desfăşura şcoala la distanţă. Apoi, până la vacanţa de Paşti, am pregătit cu entuziasm activităţile elevilor aşteptând să ne revedem cât de curând cu copiii.

Vestea de zilele trecute m-a întristat foarte tare. Deşi este probabil cea mai responsabilă soluţie pentru protejarea noastră, îmi vine greu să cred că nu-mi voi mai vedea clasa jumătate de an. Sunt îngrijorată, căci nu îmi dau seama ce va urma, însă sper că vom putea depăşi toate provocările.

În lipsa unei direcții clare însă, foarte mulți ne-am întrebat dacă felul în care predăm acum este potrivit. Unii dintre noi s-au axat mai mult pe consolidare decât pe predare la început, iar confortul emoțional al copiilor a căpătat prioritate în detrimentul acumulării de informații. Trăim vremuri unice, iar desfășurarea rapidă a evenimentelor ne-a făcut să reconsiderăm felul în care predăm și ne raportăm la copii.

Foarte mulți dintre noi am fost nevoiți să ieșim din zona noastră de confort cu școala online, să ne dezvoltăm anumite competenţe şi să depăşim bariere mentale. Nu mi-aş fi imaginat că mă voi înregistra cântând sau citind în faţa unui monitor. Ne-am consultat cu alți colegi, desfăşurând săptămânal întâlniri online cu profesorii din comunitatea SuperTeach, am cerut feedback părinţilor și copiilor și am încercat să găsim soluții împreună. A fost o perioadă bogată din anumite perspective şi care ne-a dezvoltat ca profesori, o perioadă în care am trăit intens valoarea colaborării.

Ca în orice situaţie putem găsi şi în această criză lecţii valoroase.

scoala online

Cum afectează izolarea interacțiunea generală la nivel de clasă în școala online?  

Andrada Soroca: Copiilor nu le este dor de şcoală, lor le este dor de învăţător, de colegi, de joacă, de descoperire, de bucuria învăţării, de rutină, de siguranţă, de mişcare, de cântec, de artă, de poveşti, de a face lucruri împreună. Cam asta reprezintă şcoala pentru ei. Mediul online nu va putea substitui niciodată contactul uman.

Izolarea afectează interacţiunea generală la nivel de clasă, dar putem face în continuare activităţi care să ne ţină uniţi. Spre exemplu când una dintre eleve a fost bolnăvioară şi internată în spital în perioada asta le-am scris copiilor despre colega lor şi i-am rugat să-i trimită mesaje, desene, înregistrări cu gânduri bune pentru a simţi că ne suntem în continuare aproape. Efortul meu este de a reuşi să păstrăm ceea ce am construit deja.

În ceea ce privește școala de acasă, am observat că este mult mai greu să le menții atenția elevilor, indiferent de categoria de vârstă. Este nerealist să crezi că poți face o conferință video în care scrii pe un whiteboard lecția şi ar fi suficient sau că la clasa a-I-a vor sta atenţi, nemişcaţi, cu ochii lipiţi de ecran 5 ore.

La clasa mea a fost nevoie să scurtăm durata unei sesiuni și să schimbăm activitățile, pentru a-i menține implicați. Predarea clasică după manual nu poate exista în predarea online. Am descoperit că este mai util să începem sesiunea cu o discuție onestă despre trările noastre – astfel reușim să-i aducem pe cei mici mai aproape de noi. Apoi, ca și activități, trebuie să fim mai inventivi ca niciodată – am introdus jocuri, provocări, povești, filmulețe și proiecte amuzante. În plus, am descoperit că lucrul în echipe mici (5-7 copii) este mult mai eficient.

 

Ce anume se pierde și ce anume se câștigă în acest context al izolării și al școlii online?

Andrada Soroca: Dincolo de capacitatea de a interacționa față în față cu cei dragi – elevi, colegi, profesori – este clar că și educația în ansamblu este afectată. Inegalitatea de șanse este mai evidentă ca oricând în aceste momente: copiii din mediile defavorizate nu au acces la tehnologie și internet.

Apoi, sunt foarte multe cadre didactice care au ales să nu predea online până la impunerea din partea Ministerului. Așadar, chiar și copiii care ar fi putut avea acces la educație în această perioadă nu au beneficiat de ea.

Nu în ultimul rând, cei care au păstrat legătura cu profesorii au fost și ei afectați – unii au fost copleșiți cu teme, alții au făcut doar consolidare sau au acoperit doar parțial materia nouă.

Toată această experiență nu a făcut decât să pună în lumină lipsurile sistemului educațional actual și să ne tragă un semnal de alarmă – absența unei direcții clare și a unei strategii nu va face decât să adâncească inegalitatea de șanse pentru generațiile de mâine.

Cu toate acestea, există și aspecte pozitive – cu siguranță, această criză se poate dovedi o oportunitate pentru educație.  În tot acest context, cred că meseria de profesor, importanța ei, a fost reconsiderată atât de autorități, cât și de publicul larg.

Printre avantaje mai pot enumera şi flexibilitatea învăţării, puterea de adaptare, gândirea creativă, dezvoltarea digitală, învăţarea continuă, practicarea colaborării şi o mulţime de resurse gratuite puse la dispoziţie profesorilor, şcolilor şi elevilor.

  • Flexibilitate

Învăţarea nu s-a produs peste tot la acelaşi interval orar şi în acelaşi moment. Sunt copii care îşi făceau lecţiile după-masa, având libertatea de a-şi organiza timpul. Spre exemplu, când le-am dat sarcina să lucreze pe platforma Khan Academy pentru orele de matematică au avut toată ziua la dispoziţie pentru a-şi alege momentul în care vor rezolva quiz-urile. Unii le-au făcut dimineaţa, la prima oră, alţii la prânz sau după-masa. Rezultatul final a fost cel care a contat în acest proces. Eu le-am trimis mai multe lecţii video, iar copiii le-au putut revedea sau parcurge şi în alte zile decât cele indicate. La şcoala tradiţională nu ne-am fi putut imagina asta.

  • Adaptabilitate

Puterea de adaptabilitate a fost pusă la încercare. Fiecare săptămână nouă a adus alte ordonanţe, prevederi şi scenarii şi ne-a fost demonstrat cât de important este ca în viitor să ne adaptăm rapid situaţiilor.

  • Gândirea creativă

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să descarc din nou programa şcolară şi să iau fiecare obiectiv din ea, gândindu-mă cum ar putea exersa copiii acasă. Cum ar putea fi învăţarea interactivă, experienţială şi prin joacă.

  • Competenţe digitale

Foarte mulți profesori au ieșit din zona de confort și au început să vorbească în limba digitalizată a celor mici. Profesorii au învăţat să folosească instrumente pe care nu le mai utilizaseră până acum. Eu am învăţat să folosesc Zoom, Active Presenter, Khan Academy, Google Classroom. Au existat cursuri şi webinarii valoroase, tutoriale şi accesul gratuit pe diferite platforme. În comunitatea SuperTeach au existat săptămânal webinarii online foarte utile procesului didactic, iar toate au fost cu acces gratuit pentru dascăli.

Nu în ultimul rând, noi, profesorii, am început să ne schimbăm propria mentalitate vizavi de felul în care ar trebui să decurgă procesul educațional și să ne reinventăm.

 

Cum am putea potența avantajele școlii online lucrând împreună (părinte-profesor-elev)?

Pentru a obține un maximum de avantaje din acest context, cred că ar fi potrivit să avem constant discuții deschise atât cu părinții, cât și cu copiii, acolo unde se poate, pentru a le identifica nevoile, așteptările și nemulțumirile. Apoi, planul de acțiune ar trebui gândit împreună – părinții pot oferi feedback cu privire la disponibilitatea copiilor, la accesul la tehnologie, în timp ce copiii pot fi consultați privind tipul de activități pe care și le-ar dori. Răspunsurile lor sunt extrem de valoroase și te pot provoca să cauți metode interesante de a aduce acea informație nouă copiilor din fața ta.

Nu în ultimul rând, ar trebui să existe o strategie unitară la nivel de școală, cel puțin. Cu alte cuvinte, toți profesorii dintr-o școală ar trebui să-și coordoneze programul și volumul de activități per clasă, astfel încât să nu existe suprapuneri sau o încărcare excesivă a elevilor.

scoala online

Ce pot face părinții cu copii în ciclul primar care nu au foarte mult sprijin de la învățători (pentru că aceștia nu pot preda online)?

Andrada Soroca: Am discutat cu foarte mulți părinți în această perioadă care au fost pur și simplu copleșiți de izolare. Ei s-au simțit cumva obligați să acopere lipsa școlii cu foarte multe activități proprii, ceea ce i-a adus aproape de starea de burnout.

Este important să fim realiști – cu toții suntem oameni și avem nevoie de timp pentru noi, de spațiu personal, de contexte în care să stăm cu propriile noastre emoții și să le acceptăm. Da, cei mici au nevoie de o rutină, însă acest lucru nu înseamnă că trebuie să supliniți roluri multiple în această perioadă. În plus, la vârstele mici, orice context poate fi folosit pentru învățare.

Așadar, putem gândi un plan săptămânal pe care cei mici să-l știe în avans și pe care să-l aștepte cu plăcere. Spre exemplu, îi putem implica în activitățile de curățenie sau gătit pentru a le dezvolta abilitățile motrice. Putem face împreună sesiuni scurte de dans sau de sport pe muzică în care-i învățăm să-și coordoneze corpul. Putem să-i învățăm jocurile copilăriei noastre – un sotron poate fi facut si din bandă adezivă, spre exemplu. Putem să structurăm o serie de activități în jurul unei povești – la clasa mea, am avut o săptămână în care ne-am familiarizat cu povestea ”Jack și vrejul de fasole”, iar toate jocurile au fost structurate pe baza acesteia.  La matematică, am făcut calcule simple cu ajutorul boabelor de fasole. Pe scurt, nu trebuie să gândim activități complexe – cei mici învață cel mai ușor prin joacă. Așadar, este util să redescoperim și noi bucuria de a ne juca, dar cu un amendament – să ne lăsăm timp și pentru noi.

Ce pot face, ca părinte, când învățătorul nu predă online, iar eu intru în rol temporar de profesor? Cum păstrez echilibrul între rolurile mele?  

Andrada Soroca: Crearea unui plan este esențial în acest sens și este benefic și pentru copii. Pentru ei este bine să aibă o rutină zilnică. În plus, dacă acționăm haotic, riscăm să intrăm în burnout – lucru pe care l-am observat și la colegii mei profesori de la intrarea în starea de urgență. Situația devine cu atât mai complicată pentru mămicile care lucrează de acasă – în acest caz, ar trebui să existe o distribuire echitabilă a sarcinilor și activităților cu partenerul. În plus, este important ca în planificarea noastră să includem și timpul de calitate cu noi înșine – chiar dacă este vorba doar de o oră pe zi în care ne uităm la un serial, citim sau ne relaxăm. Mai mult ca oricând, trebuie să căutăm activitățile care ne ajută să ne păstrăm echilibrul emoțional – de la tehnici de respirație și meditație până la sport și practicarea recunoștinței.

Cât au pierdut copiii ca informații în această perioadă și cum se vor alinia cu toții la începutul anului viitor?  

Andrada Soroca: Este dificil să facem o estimare realistă, în contextul în care mulți copii nu au avut acces la tehnologie și internet, nu toţi profesorii şi-au contactat elevii, iar alții doar au consolidat materia.  Cât au pierdut copiii? E greu de zis. Eu nu pot face asta. Depinde de fiecare clasă, depinde de ce s-a predat deja. Pentru că există o flexibilitate în ordinea predării conţinuturilor, nu putem avea foarte multe date în momentul de faţă. Dacă ne-am dori să aflăm ce nu a fost predat încă, ar trebui să creăm rapoarte individuale, pentru fiecare clasă în conformitate cu planificarea fiecărui dascăl. Am avea peste 400.000 de scenarii şi date care ar trebui analizate. În acest context revine dascălilor responsabilitatea de a gestiona în fiecare clasă conţinuturile.

În ceea ce mă priveşte, grijile cele mai mari le am la citire şi scriere, căci acolo nu am terminat încă literele. La celelalte materii, îmi este foarte simplu să acopăr conţinuturile de la distanţă şi prin predarea online, dar îmi fac griji despre eficienţa predării literelor şi citirii prin acest tip de învăţare. Colaborarea cu părinţii va fi foarte importantă în acest aspect.

Aş mai face aici o scurtă precizare: predarea nu înseamnă neaparat şi învăţare. Am observat că vorbim foarte des despre predarea profesorilor şi mai puţin despre felul în care evaluăm învăţarea copiilor. Spre exemplu: Dacă eu, profesor, îmi propun să “termin materia” până în iunie şi mai am de predat 12 litere, decid că predau a doua zi o literă nouă, nu înseamnă că elevii mei vor învăţa şi în ritmul în care predau. Mi-aş dori să ne mutăm atenţia pe învăţare şi să ne concentrăm în această perioadă ca învăţarea să devină vizibilă, nu doar predarea.

Text: Ana Nicolescu

Foto: Super Teach

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.