L-am cunoscut pe Robert Marooni în februarie la shootingul pentru cămașa tip pay it forward. Mai țineți minte proiectul The Light Feather? Doamne, simt că la fiecare ședință foto îmi ies toate stângăciile la iveală. Nu știu cum să stau, nu știu cum să îmi țin mâinile, e jenant, zău. Cică să fii natural în fața obiectivului, doar că nu știu dacă este cineva 100% sincer la shooting-uri. Automat pozezi cu profilul mai bun, aduci capul mai în față să nu ți se vadă gușa, stai mai într-o parte să pari mai slabă, plus luminile așezate ca să te pună în valoare și editarea/retușarea pozelor.
Am păstrat legătura cu Robert și l-am invitat ca speaker la Digital Parents Talks. Ce mi-a plăcut la el? Că deși este un fotograf premiat care lucrează cu fotomodele și vedete, în față iese mai întâi ca om, apoi ca profesionist. Este sincer, direct, calm, ferm, răbdător și face fotografii de te uiți la ele ore-n șir.
De ce să faci poze cu telefonul?
La ediția cu numărul 18 a cursurilor Digital Parents Talks, Robert ne-a învățat cum să facem poze cu telefonul. Demult nu mai folosesc DSLR-ul, nici măcar în concedii. Este mult prea greu și prea mare. Mai bine car o pereche de patine sau o trotinetă și surprind bucuria în familie cu telefonul.
Avantajele smartphone-ului
- Utilizare în spații mici
- Claritate mare
- Zgomot imagine în lumină slabă
- Software performant
- Este la îndemână
Dezavantajele smartphone-ului
- Deformare imagini
- Lipsă blur
- Flexibilitate
Pentru cine facem poza și ce vrem să transmitem?
Robert spune trebuie să fim sinceri și direcți și să recunoaștem că atâta timp cât facem o fotografie publică, o facem pentru altcineva. Este important să ținem cont de asta și să ne gândim la ce transmitem prin fotografia respectivă. Oare cel care privește poza vede același mesaj pe care am vrut să îl transmitem? Așadar, care este mesajul pozei și pentru cine o facem? Pentru părinți, educatoare, brand. Cine vreau să vadă poza mea? De ce ar vrea cineva să vadă poza mea și ce îmi doresc să înțeleagă din ea?
O fotografie bună înseamnă efort
Asta ne-a tot spus Robert, iar la pauză ne-a demonstrat că așa e. El spune că oricine poate face poze bune, dacă are o idee bună, un subiect interesant, dacă știe să vadă lumina și este dispus să muncească să iasă o poză creativă. Ce înseamnă creativitate pentru Robert? Să faci din rahat bici. Pentru fiecare fotografie există partea de research și partea de execuție.
Research-ul constă în a găsi inspirație, să vezi ce au mai făcut alții pe aceeași temă pentru că toate roțile sunt deja inventate. Tot la research am putea descoperi funcțiile camerei telefonului și să facem mai multe încercări. La partea de execuție intră lumina, set-up-ul, background-ul și sute de încercări. Apoi editarea dacă vrei o poză cu adevărat profi. De pe la începutul anului mă bate gândul să merg la un curs foto, din ăla care durează minimum 3 luni. Doar că mi-a plăcut ceva ce a spus Robert la curs: în timpul pe care ți-l petreci făcând cursul, poți exersa mult dacă nu îți aloci acel timp pentru curs, ci pentru practică. Și ne-a dat câțiva pași ca să facem poze cât mai bune.
Shortcut to pro
Funcțiile camerei
Reguli de compoziție
Învață să vezi lumina
Găsește un subiect interesant
Fotografiază din mai multe unghiuri
Editează fotografiile
Continuă să exersezi
Reguli de compoziție
- Rule of thirds
- Leading lines
- Simetrie
- Framing
- Keep it Simple
Parenting, travel, product
Pentru că în sală eram bloggeri de tot soiul, adică de parenting, travel, cookink, life-style, Robert ne-a dat câteva sfaturi pentru fiecare:
- Dacă facem portrete, ne bazăm pe simetrie și plasăm subiectul în centru. În toate celelate cazuri, nu îl punem în centru. Dacă vrem siluetă, ne punem cu fața la soare. Dacă vrei să faci poze cu oameni, pune-i să facă ceva. Cât mai puțin portrete cu telefonul pentru că nu are funcția de portret și deformează capul.
- Foto de produs: jos și aproape
- Foto de călătorie: să se vadă pietrele, texturile.
- Dacă îi facem poze copilului în camera lui, este bine să facem ordine înainte, adică să curățăm fundalul. E valabil la orice poză. Atenție la background. Asta dacă vrem ca cel mic să fie subiectul principal 😊. Dacă vorbim de ordinea dinainte de Crăciun, e altă poveste.
- Atenție la umbre. Fiecare arătăm bine în lumina potrivită. Și nu este nevoie să avem un mini studio foto acasă. Pentru fundaluri și lumini, putem să ne descurcăm cu ce avem prin casă: o veioză, o coală de hârtie, o pânză dintr-o vacanță exotică. Adaptabilitate, creativitate și multă muncă.
Un titlu și o fotografie care să îl justifice
La pauză am primit o temă. Să ne alegem un titlu și o fotografie care să îl justifice. Atât. În rest, sky is the limit. Aparent tema părea ușoară în lipsa altor reguli, dar tocmai libertatea și multitudinea de subiecte m-a determinat să mănânc întâi ca să mai am un răgaz pentru poză. Am stat toată pauza cu un ulei de lemongrass în mână, gândindu-mă la moduri creative de a-l fotografia. Ambalajul nu prea mă ajuta. Robert mi-a sugerat niște felii de lămâie. Nu am găsit. Am căutat idei pe Pinterest. N-a ieșit. Așa că am schimbat prodsul. Am ales fulgii de cocos. Am găsit un loc, o lumină, o soră care să mă ajute să ningă, mai multe încadrări, vreo 30.
O cropuire încurajată de Robert. Și a ieșit așa.
Următoarea temă a fost pe echipe. După ce am schimat forma bradului, baza și vârful, am domolit lumina cu două eșarfe, am făcut poze cu trei telefoane diferite, am încadrat, am mai adus recuzită, iată ce a ieșit.
Am căzut cu toții de acord că această ediție a fost cea mai practică dintre toate, am râs cel mai mult, am învățat tips&tricks pe care le-am aplicat imediat. A fost o ediție pentru oamenii de rând, fără fițe, fără haine scumpe, fără să pozeze piți, fără telefoane mega sofisticate, dar cu mult bun simț, sinceritate și confirmarea că mai există pe lumea asta și fotografi care nu sunt cu nasul pe sus și sunt gata să dea din experiența lor oricui e gata și recunoscător să primească. Mulțumim, Robert! Mulțumim, Lidl, pentru susținerea din întreg anul. Mulțumim, Solaris, pentru produse și OK Center, pentru găzduire!
Digital Parents Talks este un concept Parenting PR pentru comunitatea de bloggeri cu poftă de creștere.
Text: Ana Nicolescu
Foto: Mihai Răitaru