Cyber bullying. 7 recomandări pentru copii și adolescenți dacă sunt agresați online de colegi

cyber bullying_clubul prieteniei

Ce afli din acest articol:

  1. Ce este (cyber) bulling-ul conform legii
  2. Bullying-ul la școala online, statistici și recomandări
  3. Cum pot profesorii și părinții să gestioneze bullying-ul online?
  4. Interviu cu Cătălina Surcel, Director Executiv la Asociația Telefonul Copilului despre cyberbullying în România
  5. Campania anti-bullying „Clubul Prieteniei – Fii prietenos, nu răutăcios”

Bullying-ul este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială, sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.

Aici intră porecle denigratoare, jigniri, etichete, excluderea din grup, toate sunt modele toxice de relaționare care îi afectează mai ales pe copii și le imprimă modele comportamentale și răni pe viață, dacă nu sunt lângă el adulți cărora să aibă curaj să le povestească prin ce trece și împreuă să găsească soluții. Țin să menționez că atât victima, cât și agresorul sunt peroane rănite și că strigă după ajutor și este nevoie să ne ducem cu empatie către ambii, nu cu pedepse și etichetări.

cyber bullying la școala online
cyber bullying la școala online

 

Cyber bullying la școala online, tot mai multe cazuri

Dacă în anii trecuți dascălii puteau să vadă cât de cât clar ce se întâmplă la clasă, dacă există antipatii, tensiuni sau frustrări între colegi și să gestioneze într-un fel conflictele sau să ceară ajutor consilierului școlii, în contextul pandemiei, cursurile online ascund în spatele laptopului frustrările și de acolo copiii devin mai agresivi. Și nu doar copiii, dar și adulții au curaj să spună online mult mai multe lucruri decât ar face-o privind în ochi interlocutorul. Formele abuzului de tip (cyber) bullying sesizate au fost: insulte, jigniri, porecle (41,6%), loviri, îmbrânciri (36,1%), respectiv intimidare, denigrare, insulte cu privire la relații și statutul social (19,4%). În continuare cea mai afectată categorie de vârstă este 13 – 15 ani, urmată de categoria 10 – 12 ani, conform Asociației Telefonul Copilului.

Bullying online între copii, unii fără să-și dea seama

Anul acesta copiii au fost nevoiți să treacă printr-o adaptare bruscă la învățatul de acasă, la noi platforme de învățare, la lipsa de socializare. Le este testată reziliența, flexibilitatea și determinarea de a sta în proces. E greu. Copiii sunt cu emoțiile și cu frustrările sugrumate și devin irascibili. Inclusiv programul de joacă, de somn și de activități extra-școlare s-a modificat. Fără să își dea seama, practică forme cyber bullying pe chat-uri acum chiar în timpul orelor: râd de unul dintre colegi că are un poster vechi în cameră, îi spun altuia că-i pămpălău că are o bluză cu ren, apoi râd zilnic de el cu orice s-ar îmbrăca, filmează o parte din oră, o editează cu text și muzică și o pun pe Tik Tok ca formă de glumă la adresa învățătoarei.

Pentru ei, e amuzant și nu își dau seama că așa începe bullying-ul online, că nu au voie să facă publice fețele altor copii sau adulți, fără acordul acestora, plus denigrările care însoțesc acțiunile. Și acestea se repetă zilnic pe măsură ce primesc like-uri, apauze, zâmbete aprobatoare de la colegi. Grupurile de whatsapp sunt generatoare de cyber bullying pentru că acolo se aliază copiii între ei, își iau pozele și le redistribuie pe canale publice cu mustață și coarne, trimit mesaje ofensatoare de excludere din grup și asta se întâmplă chiar de la clasa a III-a.

Clubul Prieteniei
Clubul Prieteniei

Cum ar putea să gestioneze profesorii și părinții acest bullying online?

Potrivit unei cercetări realizate de WarnerMedia și Quantilope pentru Cartoon Network în octombrie 2020, copiii din România consideră că i-ar ajuta să fie mai buni dacă ar vedea un comportament similar la părinți și dacă aceștia ar încuraja bunătatea.  Membrii familiei sunt cele mai importante modele de inspirație (77%) ale copiilor pentru o atitudine binevoitoare și prietenoasă față de ceilalți, fiind urmați de profesori (37%) și de personajele animate de la televizor (33%). De asemenea, într-un alt studiu realizat de Opinion matters pentru Cartoon Network (octombrie – noiembrie 2019), copiii români consideră că joaca împreună cu alții reprezintă cel mai frecvent act de bunătate pe care îl fac (70%), urmat de invitarea cuiva la petrecerea de ziua de naștere (60%), împărțirea mâncării (59%) și îmbrățișarea ori împărțirea jucăriilor cu alți copii (fiecare cu 59%). Studiul mai relevă faptul că este mai probabil pentru copii să fie buni cu părinții (66%) și prietenii (51%), bunicii (46%) și frații (40%).

Cyberbullying România. Ce se spune Cătălina Surcel, Director Executiv, Asociația Telefonul Copilului

Am vrut să aflu concret, direct de la sursă, cum stau lucrurile și ce înseamnă cyberbullying în România, în contextul actual al pandemiei și concret al școlii online, așa că i-am trimis câteva întrebări Cătălinei Surcel, Director Executiv la Asociația Telefonul Copilului, singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, de la noi din țară, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional.

Ce povestesc copiii despre agresiunea online din pandemie? Care e cea mai gravă problemă cu care se confruntă?

Cătălina Surcel: În perioada pandemiei, copiii au solicitat consiliere din partea psihologilor organizației noastre, atât prin apelul la 116 111, cât și prin intermediul platformei online www.116111.ro și a aplicației mobile Happygraff. Situațiile de agresiune online despre care copiii au vorbit fac referire, în general, la crearea de conturi false pe rețelele de socializare, în care au fost publicate poze sau mesaje cu caracter denigrator la adresa victimelor, mesaje cu conotații sexuale și șantajarea victimelor, discriminare, excludere.

 

Ce favorizează această problemă și cum putem să o gestionăm nu doar comportamental, ci pornind de la emoția care provoacă un comportament de cyber bullying?

Cătălina Surcel: Ușurinta accesării tehnologiei de către copii și absența vigilenței părinților din diverse motive se află printre factorii care favorizează acest tip de agresiune. Se remarcă nevoia de atenție și putere a agresorului, de cele mai multe ori acesta fiind familiarizat cu abuzul. Totodată, în urma cazurilor înregistrate la 116 111, rezultă faptul că victimele abuzului de tip cyber bullying sunt de cele mai multe ori și victime ale abuzului de tip bullying. Pedepsirea agresorului, însă, nu rezolvă cauza care stă la baza unui astfel de comportament, ci indicat ar fi că toate persoanele implicate să beneficieze de consiliere psihologică.

Ce putem să facem ca părinți în cazul în care copilul nostru este victimă a bullying-ului online? Dar dacă este agresor?

Cătălina Surcel: Din analiza cazurilor gestionate prin intermediul serviciilor oferite de Asociația Telefonul Copilului rezultă că doar o treime dintre copii au spus părinților despre agresiunea la care au fost expuși. Printre motive se află: teama de a nu fi judecați că permit un astfel de comportament al agresorilor sau pentru a nu-i împovăra pe adulți, care sunt oricum afectați de situația economică. O soluție o reprezintă ascultarea activă a copiilor, deopotrivă victimă sau agresor, precum și identificarea soluțiilor cele mai potrivite pentru copil și nu pentru părinte. De multe ori părinții încearcă să facă dreptate, însă soluțiile lor îi afectează pe copii, un exemplu de “așa nu” fiind transferul școlar repetat.

cyber bullying_ce pot să facă profesorii și părinții
cyber bullying_ce pot să facă profesorii și părinții

Ce pot să facă profesorii în caz de cyberbully? Cum putem să colaborăm părinții cu profesorii? Cum venim în ajutorul lor și, de fapt, în ajutorul copiilor, prin ei?

Cătălina Surcel: Copiii au nevoie de disponibilitatea de a fi ascultati, de aceea, atat parintii, cat si cadrele didactice pot sa arate ca sunt mereu acolo astfel incat copiii sa simta ca pot sa vorbeasca si sa se deschida oricand in legatura cu problemele cu care se confrunta in mediul online.

Totodată, comunicarea și parteneriatul copil-părinte-profesor sunt esențiale pentru sprijinul acordat copiilor.

Unii copii nu se simt confortabil cu școala online. Mai ales cei de clasa I-a. Cum îi ajutăm să accepte, nu să se resemneze?

Cătălina Surcel : Pentru a-i ajuta pe copii, în primul rând noi, adulții, trebuie să ne înfruntăm propriile insecurități și să înțelegem că lucrurile se vor schimba și că situația creată de pandemie nu reprezintă un nou normal.

Ceea ce putem face este să le creăm spațiul pentru a discuta cât de supărați sau furioși sunt din cauza modelului temporar de predare, să îi încurajăm să continue să socializeze față în față cu prietenii, respectând restricțiile (spre exemplu, să se întâlnească cu un prieten pentru o plimbare în parc cu respectarea distanțării sociale în detrimentul comunicării online) și să le reamintim că va veni o zi când vom putea reveni la o viață normală.

Gestionarea emoțiilor
Gestionarea emoțiilor

Ce rol au revolta/refuzul/furia în refularea emoțiilor și cum le gestionăm astfel încât să creăm contexte de învățare a mecanismelor de manageriere a emoțiilor și să prevenim bullying-ul online?

Cătălina Surcel: Copiii ne scriu și ne sună în special pentru a se descarcă emoțional. Unii dintre ei susțin faptul că părinții nu îi înțeleg atunci când le comunica că au prea multe teme sau că se confruntă cu probleme în urmă participării la cursurile online. Negarea și furia fac parte din ciclul pierderii, sunt reacții firești în astfel de situații, dar acestea nu trebuie să fie ignorate, iar procesul nu trebuie grăbit, face parte din vindecare. O emoție nu este bună sau rea, ea pur și simplu este.

Cum îi învățăm pe copii să-și managerieze emoțiile și frustrările date de școala online și să nu le transforme în cyber bulling?

Cătălina Surcel: Ceea ce le putem transmite copiilor este să prioritizeze pauzele dintre cursuri – să le petreacă într-un mod relaxant, departe de tehnologie, să creeze alături de alți colegi și/sau diriginte/învățător, momente de debriefing în care să discute despre cum se simt sau despre anumite probleme, să mențină o viață activă și să nu neglijeze somnul, alimentația.

Ce îi învățăm pe copii să facă atunci când văd un caz de cyber bullying?

Cătălina Surcel: Fenomenul cyber bullying se desfășoară preponderent în rândul preadolescenților și adolescenților, iar psihologii organizației noastre recomandă copiilor următorii pași în situațiile de agresiune online:

  1. Nu răspunde niciodată la mesaje care includ oricare dintre formele de cyber bullying.
  2. Utilizează butonul „print screen” pentru a păstra mesajele cu caracter de cyberbullying și păstrează-le într-un folder sigur.
  3. Utilizează butonul „block” pentru a bloca agresorul în a mai trimite vreun mesaj și, dacă poți, raportează incidentul administratorului platformei de socializare.
  4. Dacă din evaluarea ta, rezultă că agresorul este un coleg de școală, vorbește cu dirigintele clasei sau cu consilierul școlar despre situația în care te afli.
  5. Vorbește despre ceea ce ți se întâmplă cu persoane în care ai încredere (ex. Părinți, frați / surori, prieteni).
  6. Menține toate setările contului tău, de pe orice platformă de socializare, private, astfel încât agresorul să nu mai aibă acces la informații personale despre ține.
  7. Vorbește despre ceea ce ți se întâmplă și cu persoane specializate să îți ofere support. Sună la 116 111 sau scrie pe platforma de consiliere www.116111.roși în aplicația Happygraff

Campania anti-bullying „Clubul Prieteniei – Fii prietenos, nu răutăcios!”

Cartoon Network și Asociația Telefonul Copilului desfășoară cea de-a șasea ediție a campaniei anti-bullying: „Clubul Prieteniei – Fii prietenos, nu răutăcios!”. Desfășurată într-un context social extraordinar anul acesta, campania prezintă factorii care stimulează comportamentul de bunăvoință, bunătate și prietenie la copii. Potrivit datelor colectate în cinci țări, copiii din România consideră părinții, profesorii și personajele animate ca fiind principalele modele care îi inspiră să fie buni cu ceilalți. Campania din 2020 continuă să consolideze mesajul tradițional de prietenie printr-o serie de clipuri animate, care îi încurajează pe copii să relaționeze unii cu alții, să fie empatici și să nu rămână nepăsători.

De asemenea, campania subliniază ajutorul oferit de Telefonul Copilului prin intermediul liniei de asistență gratuită 116 111, a platformei de consiliere online www.116111.ro și a aplicației mobile HappyGraff. Telefonul Copilului oferă asistență specializată și îndrumare pentru copiii afectați de bullying, pentru familiile lor, precum și martorilor care asistă la agresiunile de tip bullying și simt nevoia să ajute.

Clubul Prieteniei
Clubul Prieteniei_Fii prietenos, nu răutăcios

 

Scopul proiectului anti-bullying derulat de Cartoon Network împreună cu Asociația Telefonul Copilului

Proiectul derulat de Cartoon Network împreună cu Asociația Telefonul Copilului are ca scop sensibilizarea, prevenirea și identificarea cazurilor de agresiune – violență fizică sau verbală, abuz emoțional, hărțuire și excludere – ale căror victime au nevoie de ajutor specializat și care pot beneficia de consiliere oferită de psihologi și asistenți sociali. Copiii, victimele sau colegii lor, precum și părinții sunt încurajați să ceară sprijin la 116 111 sau să găsească sfaturi pe platforma www.CartoonNetwork.ro/ClubulPrieteniei.

Acest articol face parte dintr-o campanie Cartoon Network remunerată.

Text: Ana Nicolescu

Foto: Cartoon Network

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.