Știri
Leave a comment

Dezbatere intre copii si reprezentanti ai autoritatilor publice, pe teme legate de violenta in scoala, familie si online. Recomandarile copiilor pentru autoritati

70 de copii din toata tara au prezentat autoritatilor prezente la Palatul Parlamentului recomandarile lor pe teme de  violenta in scoala, familie si online. Ministrul Educatiei, Liviu Marian Pop a participat la eveniment.

Salvati Copiii Romania a organizat, in perioada 17-19 iunie 2012, cea de-a 12 editie a Forumului National al Copiilor, sub titlul “Protectia copilului intre lege si realitate – masuri de prevenire si eliminare a violentei”, pentru a identifica solutii pentru cresterea nivelului de siguranta a copiilor in familie, comunitate, scoala si mediul online, pe baza unei comunicari directe si interactive intre copii si reprezentantii autoritatilor publice.


Pe data de 19 iunie, solutiile si recomandarile copiilor au fost prezentate reprezentantilor autoritatilor publice, in cadrul unei dezbateri organizate la Palatul Parlamentului, in parteneriat cu Camera Deputatilor si cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Au participat la dezbaterea cu copiii:

  • Liviu Marian Pop, Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului;
  • Cristina-Ancuta Pocora, Presedinta Subcomisiei pentru protectia copilului din Parlamentul Romaniei;
  • Elena Tudor, Director General, Directia Generala Protectia Copilului, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
  • Anemari Marcusanu, Consilier Superior, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
  • Cristina Ecaterina Corut, Subprefect al Municipiului Bucuresti.
  • Daciana Sarbu, Europarlamentar

 

In acest an, Forumul sustine campania impotriva violentei la adresa copilului, ”Asculta-i sufletul”, derulata de SCR. La Forum au participat aproximativ 70 de copii si de adolescenti din 12 judete si din Bucuresti, care, in cadrul sesiunilor din 17-18 iunie, au identificat problemele si au formulat recomandari adresate factorilor de decizie, urmarind 4 teme care au ca obiectiv prevenirea si eliminarea violentei asupra copiilor:

  • Familia – mediu fundamental de protectie si dezvoltare a copilului. Punctul de vedere al copiilor asupra concluziilor si recomandarilor Raportului National al Copiilor trimis catre Comitetul Natiunile Unite privind Drepturile Copiilor.
  • Protectia copilului in scoala – Necesitatea elaborarii si implementarii unei strategii si a unui plan de prevenire a violentei in fiecare scoala.
  • Protectia copilului in mediul online – Structura si continutul Manualului destinat cadrelor didactice privind siguranta online pentru copii din perspectiva copiilor.
  • Consiliul Elevilor – Importanta implicarii Consiliului in dezbaterile si deciziile Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului privind prevenirea si eliminarea violentei in scoli.

Copiii participanti au fost organizati in grupuri de lucru moderate de voluntari si specialisti ai organizatiei Salvati Copiii. Activitatile s-au desfasurat in Complexul Herastrau din Bucuresti.

Masurile si solutiile identificate in timpul acestei consultari vor fi promovate ulterior, prin actiuni de lobby si advocacy de Organizatia Salvati Copiii in colaborare cu partenerii sai.

Recomandarile copiilor in legatura cu cele 4 teme de discutie

 

  1. 1.      Violenta in familie – Opinii si recomandari ale copiilor cu privire la Raportul copiilor privind respectarea drepturilor copiilor din Romania

 

Constatarile copiilor in cadrul Atelierelor:

  • in foarte multe dintre situatii libertatea mare acordata de catre parinti copiilor are legatura mai degraba cu lipsa de timp si preocupare a acestora si mai putin in increderea pe care parintii o au in copiii lor si capacitatea acestora de a se descurca;

 

  • implicarea parintilor in viata scolara a copiilor lor este:
    • minima (ex. parinti nu merg la scoala, nu se intereseaza de parcursul scolar al copiilor, nu ofera suport in invatare si efectuarea temelor);
    • ineficient directionata (ex. impunerea de catre parinti a liceului/ facultatii copiilor);
  • copiii experimenteaza o sumedenie de situatii care le genereaza frica in familie: pedepse pentru rezultatele scolare; teama ca, daca vor discuta anumite subiecte cu parintii (ex. sex, consum de substante) ar starni furia/ indignarea acestora;
  • impartirea responsabilitatilor copiilor in casa arata ca parintii nu cunosc si nu respecta drepturile copiilor (ex. este normal pentru parinti ca fratii cei mari sa aiba grija de cei mici, cu riscul renuntarii la timpul liber sau al declinului scolar al acestora);
  • parintii nu sunt constienti de efectele pe care plecarea lor din tara le are asupra copiilor;

 

Recomandarile copiilor:

  • organizarea de campanii de promovare a drepturilor copiilor, sustinute  la nivel national de catre autoritati;
  • programe de educatie parentala obligatorii pentru parinti;
  • obligativitatea prezentei parintilor la scoala de minimum patru ori pe an an, si a prezentei parintilor la intaniri cu profesorul diriginte;
  • obligativitatea psihologului scolar in fiecare scoala, ca resursa pentru copii si familie;
  • masuri de restrictionare a plecarii parintilor la munca in strainatate, daca un parinte din aceeasi familie este deja plecat;
  • masuri de asistenta speciale (scoala – primarie – protectia copilului) pentru copiii ai caror parinti sunt deja plecati la munca;
  • „consilierul social” – responsabil cu identificarea in scoli a situatiilor in care exista suspiciunea ca un elev este abuzat in familie;
  • responsabilizarea mass media in promovarea de emisiuni/ articole care sa promoveze nevoia de educatie a parintilor.

 

  1. protectia copilului in scoala

 

Recomandarile copiilor

  • formarea unor comisii de disciplina pentru faptele de violenta (exista dar nu functioneaza)
  • program de consiliere individuala si de grup pentru copii agresati si  agresori
  • programe de reabilitare pentru copii agresori prin care acestia care sa isi descopere hobby-uri, sa le placa sa vina la scoala
  • consiliere psihologica cu profesorii, parintii si copiii, impreuna, pentru a vedea situatia din fiecare punct de vedere
  • comunicarea profesorilor cu parintii prin mijloace moderne
  • majoritatea conflictelor incepute in scoala se finalizeaza in strada – necesitatea unor patrule ale politiei in zonele cunoscute cu astfel de incidente

 

  1. protectia online

Copiii au atras atentia asupra faptului ca Internetul este accesat de la varste foarte mici, iar dispozitivele folosite sunt din ce in ce mai performante. In acest sens, devine evidenta nevoia de formare si informare privind acest subiect, solutia ideala fiind implicarea scolii.

Participantii au propus realizarea unui ghid scolar care sa ii ajute pe copii sa isi insuseasca cateva notiuni privind utilizarea in siguranta a Internetului. In redactarea continutului acestui ghid trebuie implicati specialistii Salvati Copiii, proiectul sigur.info impreuna cu experti din partea Ministerului Educatiei si specialisti in functie de tematica.

Ghidul ar trebui structurat pe 3 niveluri de dificultate: incepator, mediu si avansat si ar trebui sa aiba aplicabilitate generala, putand fi folosit de catre orice profesor care este preocupat de problematica.

 

  1. Consiliul elevilor

 Propunere 1:

  • Regulamentul Consiliului Elevilor sa fie vizibil, cunoscut de toata lumea in scoala
  1. Deciziile Consiliului Elevilor sa fie cunoscute tuturor elevilor
  2. Sa existe o cutie a ideilor si a problemelor
  • Doi reprezentanti din Consiliul Elevilor in Comisia Nationala pentru prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar
  1. Presedintele comisiei de prevenire si combatere a violentei din Consiliul Elevilor
  2. Avocatul elevilor
  • Ziua Anti-violentei in scoli in ‘Scoala altfel’

Propunere 2 :

  • Comunicarea interna a Consiliului National al Elevilor sustinuta de METCS
  1. Site, forum, cont facebook – pentru facilitare
  2. Sedinte mixte Consiliul Elevilor cu Comitetul de parinti si consiliul profesorilor  si METCS(1 intalnire pe luna)
  3. Ateliere, cluburi care sa sustina activitatile extrascolare

Propunere 3 :

  • Ziua schimbului de rol in cadrul „Scolii altfel”:
  1. Copil-parinte
  2. Elev-profesor
  • Activitati la care sa participe parintii
  • Colaborare Consiliul elevilor – psiholog – consilier scolar
  • Sedinte tematice cu parintii si copiii
  • Cursuri tematice de prevenire a violentei

Comunicat de presa

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *