Două lucruri pe care să le studiezi înainte să iei decizia să-ți duci copilul din nou la grădiniță sau la cursuri

covid grădinițe

Se deschid grădinițele, sălile ce curs pentru copii și aerele condiționate, se deschid geamurile și intră poluare, zgomot și căldură și ne întrebăm dacă să ne ducem sau nu copiii în spații închise, în colectivități fie ele și de 10 copii. Eu nu le duc momentan pe fete pentru că nu am găsit niciun spațiu care să respecte normele de igienă firești și nu mă refer doar la cele impuse de ministere, care, din punctul meu de vedere se referă doar la suprafețe, nu și la purificarea/dezinfectarea aerului permanent sau la toalete.

 

Care sunt toate căile de transmitere a COVID 19?

Să stabilim foarte clar de la început cum se transmite acest COVID-19, conform REHVA (Federation of European Heating, Ventilation and Air Conditioning Associations). Ipoteza standard susține că următoarele două căi de transmisie sunt dominante:

  • prin picături mari (picături/particule emise atunci când persoana infectată strănută, tușește sau vorbește) sau prin particule mici (<5 microni), care pot să rămână în aer ore întregi și pot fi transportate pe distanțe lungi. Acestea sunt, de asemenea, generate de tuse, strănut și vorbire. Particulele mici (nuclee sau reziduuri de picături) se formează din picături care se evaporă (picăturile de 10 microni se evaporă în 0.2 milisecunde) și se usucă. Dimensiunea unei particule de coronavirus este 80-160 nanometri, și rămâne activă timp de mai multe ore sau chiar câteva zile (cu excepția cazului în care se face o curățare specifică). SARS-CoV-2 rămâne activ până la 3 ore în aerul interior și 2-3 zile pe suprafețele camerelor, în condițiile unui climat interior obișnuit. Astfel de particule mici de virus rămân în aer și pot parcurge distanțe lungi purtate de fluxurile de aer în încăperi sau în tubulaturile de evacuare a aerului ale sistemelor de ventilare. Transmisia aeriană a provocat infecții cu SARS-CoV-1 în trecut.
  • prin contact de suprafață (mână-mână, mână-suprafață etc.).

O a treia cale de transmitere care atrage atenția comunității științifice este calea fecal – orală. Calea de transmitere fecal – orală a infecțiilor cu SARS-CoV-2 este recunoscută de OMS, din 2 Martie 2020. REHVA propune ca precauție, evacuarea vaselor de toaletă cu capacul închis. În plus, ei sugerează evitarea scurgerilor uscate în podele (sifoanele de pardoseală) și alte dispozitive sanitare prin adăugarea periodică de apă (la fiecare 3 săptămâni în funcție de climă), astfel încât gărzile hidraulice să funcționeze corect.

 

Propunerile autorităților din România sunt următoarele:

  • Dezinfectarea suprafețelor cat mai des posibil cu clor
  • Deschiderea ferestrelor cât mai des
  • Interzicerea funcționării sistemelor de ventilație sau răcire în încăperile care folosesc sisteme de recirculare a aerului. De ex: aer condiționat.
  • Nu se comunică nimic despre toalete sau cel puțin eu nu am văzut. Arătați-mi dacă ați citit ceva în Monitorul Oficial.

REHVA propune și sunt curioasă câți manageri de grădinițe, școli și cursuri pentru copii știu asta

  1. Asigurați ventilarea naturală cu aer exterior a spațiilor/încăperilor
  2. Setați instalația de ventilare mecanică pe debit nominal cu cel puțin două ore înainte începutului programului de utilizare a clădirii și schimbați la un debit mai redus la două ore după finalizarea programului.
  3. Pe timpul nopții și în weekend-uri, instalația de ventilare mecanică nu se oprește, ci va funcționa în continuu la debite reduse.
  4. Asigurați ventilarea naturală regulată prin intermediul ferestrelor (chiar și în cazul clădirilor prevăzute cu ventilare mecanică)
  5. Mențineți în funcțiune 24/7 ventilarea toaletelor.
  6. Evitați deschiderea ferestrelor în toalete, pentru a asigura direcția corectă a ventilării mecanice in depresiune.
  7. Instruiți utilizatorii clădirii să evacueze vasele de toaletă cu capacul închis.
  8. Comutați centralele de tratare a aerului cu cheson de recirculare, la 100% aer exterior.
  9. Inspectați echipamentul de recuperare a căldurii pentru a vă asigura că infiltrațiile de aer sunt sub control
  10. Opriți ventilo-convectoarele sau programați-le astfel încât ventilatoarele să funcționeze continuu.
  11. Nu schimbați valorile de referință pentru încălzire, răcire și umidificare.
  12. Nu planificați curățarea tubulaturilor/conductelor în această perioadă.
  13. Înlocuiți filtrele de aer de pe introducere și cele de pe evacuare ale centralelor de tratare a aerului, ca de obicei, în conformitate cu programul de mentenanță.
  14. Lucrările de înlocuire și mentenanță periodică a filtrelor se efectuează cu măsuri de protecție obișnuite, care includ protecția căilor respiratorii.

Puteți să citiți întregul document îndrumător REHVA cu privire la COVID-19, aici.

Mare atenție la cum și dacă este purificat aerul din interior la grădinițe și săli de cursuri pentru copii

Înainte să vă duceți copiii în colectivitate, întrebați cum asigură purificarea aerului? Filtrele HEPA nu sunt eficiente pentru captarea virusurilor și nici vorbă de distrugerea lor, plus că ele nu pot opri poluanții toxici, conform fișei tehnice a filtrelor. Dacă un filtru este True HEPA (foarte scump), el captează microparticule cu diametrul de cel mult 0,3 microni, iar COVID-ul are 0,012 microni și orice virus are dimensiune sub 0,1 microni.

Filtrele UV sunt excelente atunci când radiază pe suprafețe sau aer static, în funcție de intensitatea, durata și distanța corespunzătoare. Sistemele UV-C portabile de intensitate foarte mare (în valoare de 100.000 EUR) sunt utilizate în spitale, de exemplu, pentru sterilizarea sălii de operație, care sunt operate pe un cronometru pe timp de noapte, fără prezența oamenilor. Verificați dacă managerii locului în care vă duceți copiii vă promit asta.

 

grădinită

România este pe locul 37 în topul celor mai poluate țări. Acum să deschidem ferestrele. Sau nu?

Să deschidem ferestrele nu e cea mai eficientă soluție în prevenirea transmiterii virusului deoarece clădirile nu sunt la mijlocul pădurii, ci în apropierea orașelor care sunt pline de poluanți și de PM2.5 (poluant cu impact major asupra sănătăţii) care influențează direct viitorul copiilor. Nimeni nu explică cât și cum să păstrăm ferestrele deschise ca să asigure eliminarea completă de risc al covid azi și de la orice virus și bacterie în general.

Există soluții, important e să ne documentăm

Cel mai nou și unic la nivel mondial sistem intrat acum și în Europa este sistemul cu tehnologia DFS, o tehnologie brevetată care se pare că asigură 100% că nu există posibilitatea de contaminare prin aer și calitatea aerului din încăperile care folosesc acest sistem este la nivel spitalicesc (și nu vorbim de spitalele din România). Întrebați câte școli, grădinițe, săli de cursuri, clădiri de birouri sau mall-uri s-au interesat măcar dacă există pe piață o tehnologie care distruge virusurile și bacteriile, nu doar le captează ca o hotă.

Așadar, în afară de măsurile standard ale Ministerului, fiecare manager de grădiniță, școală sau cursuri pentru copii este îndreptățit să ia măsuri suplimentare folosind echipamente unice la nivel mondial dacă sunt interesați de sănătatea angajaților și a copiilor și fiecare părinte are responsabilitatea să intrebe, să ceară lămuriri, explicații și soluții mai bune pentru copiii lui. Oricum, aerul din grădinițe și școli ar fi trebuit să fie la un nivel mult mai înalt și înainte de pandemie.

Vă invit să citiți aici mai multe despre calitatea aerului din sălile de clasă.

Data viitoare vorbim despre cât de eficiente sunt soluțiile dezinfectante pentru mâini și cum să le alegeți în funcție de tipul de alcool pe care îl au în compoziție.

Text: Ana Nicolescu

Consultant: Fotis Vlachos, health coach

Foto: Pexels

S-ar putea să-ți placă și

4 comentarii

  1. Dar ce faci cu directorii care nu accepta propuneri, sotutii, voluntariat? Ce faci cu educatoarele care cer bani de televizor la grupa mica si te trezesti cu un Philips cu ecran mai mare decat aveam eu acasa. Si o suma de 1500 de lei investita in el.

    1. Of, da, știu și astfel de practici. Din punctul meu de vedere, informarea continuă, educarea în masă și pro activismul sunt primii pași. Și să stabilim ceva, vina e a educatoarelor doar 50% că cer bani de televizor, cealaltă jumătate aparține părinților care dau și chiar cred că asta e o practică bună în grădiniță. E mult de lucru cu mentalitățile. Dar dacă ne unim cei care vedem lucrurile dintr-o altă perspectivă, poate reușim să facem ceva, măcar să tragem un semnal de alarmă.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.