Uncategorized
Leave a comment

Educatia nonformala anuleaza invatarea mecanica si dezvolta invatarea logica si practica

Pentru mine, formal inseamna rigid, supus unor scheme din care nu ai voie sa iesi. Inseamna repetitiv, coercitiv, distrugator de orice incercare de a iesi cu un cap mai sus decat ceilalti. Inseamna aducerea tuturor la acelasi numitor comun pentru ca fiecare dintre ei sa fie mai usor de manipulat (fie individual, fie in masa). Asta cred si despre educatia formala, de care ma incapatanez sa o feresc, cat pot, pe Mariuca. Incercand sa gasesc un sistem de educatie care sa pregateasca copilul pentru rigorile societatii actuale, am gasit contul de Facebook, Educatie nonformala. Mi-a atras atentia un interviu cu un student, despre acest tip de educatie. Ce mi se pare incurajator pentru generatia viitoare este ca tinerii percep foarte bine diferenta dintre educatia formala si cea nonformala, iar cei care au experimentat-o pe cea din urma, ii recunosc beneficiile. Iata in continuare interviul realizat de Silvia Astefanei, voluntar N.O.N.F.O.R.M.A.L, cu Ionut Micu, student la University of Abuja si fost membru in Crucea Rosie Romana.

Cum ati defini dvs. educatia nonformala?

Ionut Micu: O definitie concreta si acceptata de toata lumea nu prea exista. Din punctul meu de vedere, diferentiatorul esential al educatiei nonformale este, in primul rand, caracterul ei voluntar. Deoarece se desfasoara in afara curriculumului oficial din pacate, de multe ori, nu duce si la o certificare oficiala, recunoscuta sa zicem pe piata muncii. Daca educatia formala este organizata si sustinuta de invatatori, profesori, lectori etc., de obicei educatia nonformala este organizata de persoane sau diferite organizatii din afara scolilor sau facultatilor.

Avand caracter voluntar, ai toata libertatea sa alegi cand, cum si mai ales ce sa inveti, spre deosebire de scoala sau facultate unde elevii si studentii sunt obligati sa invete anumite lucruri care de multe ori nu sunt prea placute. Educatia nonformala iti asigura autonomia de care ai nevoie, adica sa inveti cum vrei si cand vrei si mai ales te duce la nivel in care ajungi sa fii capabil sa iei decizii bune pentru tine atat in plan personal, dar si profesional.

Care este atitudinea dvs. (pro /contra) vis-a-vis de aceasta? Argumentati.

Ionut Micu: Avand o experienta de aproape 6 ani de voluntariat in Crucea Rosie Romana, in mod cert sunt PRO educatiei nonformale. Am avut ocazia sa particip la tot felul de seminarii/cursuri/workshop-uri atat nationale, cat si internationale, din care m-am ales cu foarte multe cunostinte in diverse domenii si, cel mai important pentru mine este ca mi-a facut placere sa particip si sa invat, stiind ca nu voi fi „pedepsit” sau admonestat de vreun profesor asa cum se intampla in liceu sau facultate.

Pe mine educatia nonformala m-a ajutat foarte mult la dezvoltarea personala si la cea sociala si mi-a deschis noi orizonturi, ceea ce din pacate scoala, liceul sau facultatea nu prea au reusit, desi am petrecut 17 ani pe bancile scolii, iar educatia nonformala, prin diversele ei forme, a reusit intr-un timp foarte scurt sa-mi dezvolte anumite abilitati.

Spre deosebire de educatia formala unde „pedepsele”(note mici) sau „recompensele”(note mari), care chiar nu cred ca mai functioneaza asa bine, ci doar afecteaza motivatia, creativitatea si, de multe ori, incurajeaza trisatul sub diverse forme si, din pacate, incurajeaza si gandirea pe termen scurt, educatia nonformala reuseste sa fie foarte atractiva si dinamica si reuseste sa te puna in situatii foarte diferite si complexe care nu fac decat sa-ti deschida mintea si automat sa devii mai flexibil. Totodata, educatia formala poate fi considerata rigida si asadar tinde sa devina monotona si plictisitoare, deci nu ai cum sa nu vezi avantajele educatiei nonformale care prin flexibilitate si diversitate reuseste sa atraga foarte multe persoane, mai ales din randul tinerilor. Am avut ocazia sa fiu si participant/observator, dar si sa fiu trainer in diverse cursuri sau workshop-uri, ceea ce inseamna ca am putut observa foarte bine caracteristicile educatiei nonformale din ambele laturi. Cu riscul de a ma repeta, consider ca flexibilitatea si caracterul voluntar sunt principalele atuuri in „lupta” cu educatia formala si tocmai de aceea ar trebui promovata si adoptata mult mai mult.

In ce mod considerati ca influenteaza aceasta tinerii?

Ionut Micu: Consider ca tinerii sunt mult mai receptivii la informatiile primite prin acest tip de educatie nonformala, tocmai datorita caracterului voluntar. In marea majoritate a statelor europene cu traditie s-a renuntat deja la invechitul sistem de educatie si s-a creat un amestec intre educatia formala si cea nonformala, unde cred ca cel mai bun exemplu este Finlanda, tara ce a creat un sistem foarte atractiv si dinamic care, cu siguranta, ajuta copiii si tinerii. Educatia nonformala are capacitatea de a dezvolta diverse aptitudini, in mod special comunicarea, creativitatea si lucrul in echipa, aptitudini ce te vor ajuta foarte mult in facultate si, nu in ultimul rand, in cariera profesionala.

Este nevoie sa dam elevilor si studentilor mai multa autonomie si libertate in a decide ce, cum si cand vor sa invete. Trebuie ca profesorii sa se deschida si sa accepte mai mult nevoile tinerilor si neaparat este nevoie ca scolile, liceele si universitatile sa deschida larg usile pentru aceste persoane organizatoare ale diverselor forme de educatie nonformala, pentru organizatiile care au experienta in domeniu si, mai ales, sa accepte modernizarea si adoptarea noilor metode.

Faceti o mica paralela intre educatia nonformala si cea formala, cunoscuta pe bancile scolii.

Ionut Micu: Educatia nonformala este diferita fata de cea formala atat prin continut, cat si prin formele de realizare, desi pana la urma au acelasi scop. Principalele avantaje ale educatiei nonformale sunt raspunderea concreta la cerintele si nevoile stabilite, permite momente de abstractizare si extragerea cunostintelor din viata cotidiana si din lucrurile practice, anuleaza invatarea mecanica si dezvolta invatarea logica si practica, este mult mai flexibila, dinamica si atractiva pentru tineri, are caracter voluntar si oricand se poate modifica si adapta in functie de situatie si de necesitate. Educatia nonformala este cea mai buna modalitate prin care tinerii pot invata ceea ce-si doresc, in stilul si priceperea lor fara a se simti obligati sau stresati de mediu.

Educatia formala face legatura dintre majoritatea influentelor intentionate si sistematice create in diverse institutii specializate precum scolile sau universitatile si care are ca scop unic formarea omului in plan personal si profesional. Acest tip de educatie are la baza obiective clar definite, iar procesul de predare este caracterizat prin intensitate si concentrare. Pentru educatia formala sunt create programe si curriculumi oficiali, ceea ce in mod normal nu permite o prea mare flexibilitate. Educatia formala este caracterizata prin introducerea persoanelor in studiu intelectual si posibilitatea de a lega informatiile, avand o baza de cunostinte teoretice si stiintifice. Inflexibilitatea ei duce, de multe ori, la monotonie si dezinteres din partea tinerilor, tocmai de accea nefiind foarte atractiva, ceea ce face sa piarda teren mult in fata educatiei nonformale.

Interviu preluat de aici, cu acordul sursei

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *