Eu ca mamă
comments 2

Fâțâitul îi face pe copii mai inteligenți. Învățatul sănătos presupune mișcare

În primele zile de școală Măriuca nu putea să stea locului în bancă și îmi spunea nedumerită că doamna o trimite mereu înapoi în bancă. Când am rugat-o să îmi povestească ce face în timpul orelor și cum se ridică, mi-am dat seama că ea nici nu realiza o ia la plimbare prin clasă. I se părea atât de firesc ca și cum ar bea un pahar cu apă atunci când îi este sete. Azi vă povestesc despre învățatul sănătos.

Auzisem de la Oana Moraru că cei mici învață prin mișcare și oarecum nu mă îngrijoram. Dar când a venit vorba să pornim în căutarea unui birou pentru acasă, m-am întrebat dacă are rost, atâta timp cât Măriuca se fâțâie în continuu. Cercetând problema, de fapt, realitatea, am ajuns la broșura Healthy Learning with Moll, unde am dat de un interviu foarte folositor cu cu dr. Dieter Breithecker. Am aflat că amenajarea unui spațiu bun pentru învățat implică mai mult decât simpla alegere a mobilierului potrivit. Copiii au nevoie de mișcare pentru a construi o bază de cunoștințe și a crea experiențe. O zonă de studiu bine gândită încurajează mișcarea, punând astfel bazele pentru învățatul sănătos.

Învățatul sănătos presupune mișcare

Cu cât un copil este mai mic, cu atât e mai scurtă perioada în care poate sta cuminte. Fâțâitul este considerat acum ca fiind ceva de dorit. Neliniștea sănătoasă a copilului care stă jos este o mișcare naturală, adesea inconștientă, care sprijină dezvoltarea sa fizică, mentală și psihologică. Iar statul cuminte pentru o perioadă de timp prea mare este dăunătoare. Scaunele bune susțin fâțâiala și previn căzăturile în același timp.  O zonă de studiu este sănătoasă doar în măsura în care oferă opțiuni pentru ca utilizatorul să-și schimbe postura cât de ușor și de des posibil și când încurajează nu doar șederea, ci și schimbările versatile de poziție și mișcarea.

 Cât timp pot sta copiii în medie fără să se miște?

Cei cu vârsta între 6 și 10 ani: 5 minute

Cei cu vârsta între 11 și 15 ani: 15 minute

Cei cu vârsta între 16 și 20 ani: 25 minute

Foto: Mihai Răitaru

Foto: Mihai Răitaru

Mișcarea te face inteligent, interviu cu dr. Dieter Breithecker

Mișcarea, sănătatea și educația sunt strâns legate, conform unei declarații a Asociației Federale Germane pentru Promovarea Posturii și a Exercițiului Fizic. Preiau aici interviul cu dr. Dieter Breithecker, despre care vă spuneam mai sus, pentru a afla ce înseamnă acest lucru pentru copiii noștri. 

Dr. Dieter Breithecker

Dr. Dieter Breithecker

De ce este mișcarea atât de importantă și de ce susțineți faptul că ea constituie baza pentru o dezvoltare fizică și mentală sănătoasă?

Dr. Dieter Breithecker: Prin natura lor, copiii sunt construiți pentru mișcare. Mișcarea este motorul dezvoltării copilului și premisa indispensabilă pentru dezvoltarea sa fizică și mentală. Până la finalul anilor de școală elementară au loc procese de dezvoltare extrem de sensibile, care, dacă se oferă oportunitățile corecte, determină în mod spontan mișcarea versatilă, entuziastă, voluntară.

Mișcarea trebuie făcută complet. Explorarea în joacă, descoperirea și stăpânirea mediului lor constituie cheia și pot fi chiar mai importante decât orele de joacă. Această activitate se desfășoară de cele mai multe ori la inițiativa copilului. În general, ei simt în mod intuitiv care sunt impulsurile productive pentru ei. Dar au nevoie de mult timp și spațiu pentru a experimenta, a-și asuma riscuri și a face greșeli. Aceasta este baza procesului lor de învățare.

A trecut vremea în care copilul putea să alerge liber și să-și organizeze singur activitatea și exercițiul fizic. Care sunt consecințele?

Dr. Dieter Breithecker: Comportamentul pe care l-ați descris nu se mai întâlnește, nici chiar când copilul nu mai este supravegheat de părinți sau educatori. Copiii petrec mult prea mult timp în spații închise. Iar aceste spații oferă prea puține opțiuni pentru mișcare.

Bineînțeles, părinții încearcă să compenseze acest lucru cu ore de sport și alte exerciții fizice, dar acestea nu au aceeași valoare pentru dezvoltarea copilului, precum joaca și exercițiile fizice pe care copiii și prietenii lor le organizează singuri. Sedentarismul a devenit rapid o caracteristică a existenței umane. Iar acest lucru cauzează nu doar o varietate de consecințe pe planul sănătății, dar aptitudini importante, inclusiv sociale, sunt de asemenea afectate.

Se vorbește adesea despre “capcana inerției scaunului” în care sunt prinși acum copiii noștri. Mai exact, ce vreți să spuneți cu acest lucru?

Dr. Dieter Breithecker: Copiii sunt prinși în “capcana inerției scaunului” atunci când petrec multe ore pe zi șezând. Studiile arată că inclusiv copiii din școala primară petrec în medie nouă ore pe zi șezând. Dar aceasta nu doar din cauza școlii și a temelor. Utilizarea necontrolată a consolelor de joc, a smartphone-urilor, a televizorului sau a altor dispozitive este un factor de risc adesea subestimat. În mod natural, aceste dispozitive îi fascinează pe copiii noștri. Ele pot fi descoperite și utilizate, dar cu moderație. Acest lucru se întâmplă pentru deoarece consumul pasiv de multimedia nu oferă un impuls suficient pentru dezvoltarea fizică și mentală, așa cum o face exercițiul fizic alături de alți copii. Fiecare oră cheltuită în plus cu media digitală este un timp de învățare pierdut pentru corp.  

Ce ar trebui să facă părinții acasă pentru a-i împiedica pe copii să stea toată ziua?

Dr. Dieter Breithecker: Șederea în sine nu este dăunătoare. Ceea ce dăunează este durata ei și lipsa mișcării. Oricum, prin natura lor, copiii nu pot sta nemișcați mai mult de trei minute. Pe scaun, ei își schimbă poziția în mod intuitiv și spontan. Dar lor le place cel mai mult să stea ghemuit sau să se întindă pe podea. În această situație, discutăm despre schimbări de poziție naturale, firești. Părinții ar trebui să le accepte și să nu le oprească. Regulă: nu ședem mai mult decât este nevoie și ne mișcăm și schimbăm poziția cât de des posibil. Un alt mod de a împlini nevoia copiilor de mișcare este să le puneți la dispoziție în cameră o mini trambulină sau un birou înalt.

Foto: Mihai Răitaru

Foto: Mihai Răitaru

Și cum pot părinții să-și sprijinească copiii în dezvoltarea mișcării?

Dr. Dieter Breithecker: Este crucial ca părinții să fie un exemplu pentru cei mici și să se intereseze de calitatea mișcării de care aceștia au nevoie pentru a se dezvolta. Ar trebui să se asigure întotdeauna că micuții au ocazia să facă mișcare. Dezvoltarea sănătoasă presupune activitate în fiecare zi. Mersul cu bicicleta, urcatul scărilor, diversele treburi de făcut în casă sau în curte, mersul pe jos până la grădiniță sau școală etc. nu presupun un efort mare, dar sunt importante în promovarea mișcării pentru o dezvoltare corectă din punct de vedere mental și fizic. Mai mult efort și mai provocatoare sunt activitățile precum cățăratul, luptele, alergarea, jocul cu mingea și balansatul. Îi fac pe copii să transpire puțin și să respire mai greu. Iar când copiii din școala elementară au ca activitate extra-școlară un sport provocator sau de echipă, sunt clar avantajați. În aceste situații este bine să țineți cont de interesele și înclinațiile copiilor.

Chiar și somnul trebuie să fie ergonomic

Dr. Dieter Breithecker: Copiii care dorm rău sunt de multe ori morocănoși și deloc în apele lor. Acest lucru se va vedea într-o performanță scăzută la școală și nu numai. De multe ori, oamenii nu își dau seama că acest lucru e cauzat de somnul prost. Iar de multe ori, soluția este o saltea bună, care nu ar trebui să fie nici prea moale, dar nici prea tare. Aceasta este singura cale prin care vă puteți asigura că cel mic se odihnește bine. Și cel mai bine este să cereți sfatul unui specialist.

Cerințele unui “spațiu de lucru” ergonomic pentru copii

Camera copilului se aranjează în funcție de nevoile lui. Pe lângă nevoile de ordin practic și funcțional, camera trebuie gândită în așa fel încât să ofere spațiu liber pentru activități, mișcare și creativitate. Acest lucru înseamnă că planificarea camerei copilului este crucială pentru dezvoltarea lui sănătoasă. Când copilul trebuie să stea jos, mobilierul joacă un rol esențial. Acesta ar trebui să susțină copilul în cel mai bun mod posibil. Iar acest lucru este posibil doar dacă piesele de mobilier cresc, de dorit, odată cu înălțimea copilului și dacă permit diverse posturi și mișcări.

O poziție corectă la birou este posibilă doar dacă masa și scaunul formează o singură unitate. Cele două piese trebuie să fie ușor de folosit și să permită o ajustare permanentă a înălțimii. Iar acest lucru este important mai ales în cazul scaunului. Ar trebui să se adapteze ușor la modificările de poziție naturale, intuitive ale corpului.

În următorul articol vă povestesc despre înclinările corecte ale biroului și reglarea scaunului, ajustarea luminii și adaptarea corpului copilului în mod optim la spațiul de lucru și de învățare.

Text: Ana Nicolescu

Sursă de documentare: www.gesundes-lernen.info

2 Comments

  1. Foarte adevarat povestea si in cazul meu. Fetita a inceput clasa 0 si cand incerc sa citesc cu ea acasa se misca non stop. La inceput ii spuneam sa stea si sa se concentreze, dar apoi am inteles ca asa se concentreaza, acum de cate ori citim acasa sta pe marginea de sus a canapelei si coboara cand intr-o parte, cand in alta si mai spune cate un cuvant 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *