Inspir și expir
Leave a comment

Ispite porcine sau prostitutia culinara de Craciun

Uneori, stii ca vrei sa faci ceva, convins fiind ca e cel mai bun lucru pentru tine in acel moment. Si chiar asa si este. Iti doresti demult sa o faci, dar abia acum ti s-a ivit ocazia. Drumul nu e usor, dimpotriva. Dar tu stii ca acesta trebuie sa fie drumul cel mai bun. Apoi, dupa o perioada cand crezi ca ai totul la degetul mic, ti se ivesc ispite, sub forma de iubiri toxice. Te prinzi in dans. Doar ti-a fost dor. Stii ca nu e bine. Dansezi, totusi. Iti place, te simti bine. Uneori, semne de vinovatie se itesc. Le impingi rapid in subconstient, tragi peste ele spiritul Craciunului si mergi mai departe. Noaptea se imbulzesc toate in minte, ti-e rau si fizic si psihic, juri ca nu o sa o mai faci. Nu reusesti, recidivezi. Apoi efectele sunt si mai greu de dus.

Asa mi s-a intamplat dupa doua luni de stil de alimentatie verde responsabil, cand am zis ferm convinsa ca fara porc nu exista Craciun. Adica verde e bradul cu aer de munte, verde, un castravete care miroase a primavara, stropit cu otet balsamic sau un ardei dolofan care imprastie propspetime pe papilele gustative, verde e patrunjelul asezonat cu sos de rodie. Dar toate verdeturile nu au cum sa nu acompanieze, de Craciun, un lebar afumat, carnati de casa facuti de mine si de Bogdan in alta bucatarie decat a noastra ca sa nu imputim casa noastra moderna, fara usi la sufragerie si la bucatarie. Si nu are cum sa lipseasca muschiul de porc, desigur, tot afumat, la munte si niste foie gras ca am profitat de reducerile de la LIDL… de mai multe ori.

Si apoi am zis ca nu o sa ma infrupt mult din deliciile procine, insa prostitutia culinara a fost direct proprtionala cu starea mea de rau si cu o raceala care m-a prins in ajun de Craciun si nu m-a lasat 10 zile.

Lebarul nu mi s-a parut senzatie, as fi putut sa renunt la el. Nu am facut-o ca doar mi-era mila de munca mea. Insa muschiul de porc, Doamne, soriciul, jumarile… hmmm… ce bunatati. Si am alternat asa smoothie-urile sanatoase si gustoase, cu ceafa nesanatoasa, dar foarte gustoasa, sucurile verzi cu branza grasa de capra montana, alunele, migdalele, merisoarele cu soriciul, asa, ca gustare, intre mese.

In fiecare noapte de la Craciun pana dupa Revelion, m-am jurat ca nu mai pun gura pe porc. In fiecare noapte mi-a fost rau si ma strecuram tiptil dintre Iulia si Mariuca, ma duceam la bucatarie si puneam in functiune storcatorul cu presare la rece. Puneam ghimbir, lamaie si menta si galgaiam licoarea care avea sa-mi crute urmarea pacatului porcin. Insa deja nu mai simteam niciun gust. Asa ca am mancat ghimbirul ca pe mar. Nimic. Am rumegat menta. Nu am simtit niciun gust, niciun miros. Lamaia mi-am stors-o direct pe limba. Prea tarziu. Din cauza racelii si a alimentatiei incorecte, raceala isi facuse de cap. Nu mai aveam miros si nici gust.

In ziua urmatoare, cum imi era mult mai bine, recidivam din nou. Condimentam preparatele in exces, doar doar oi simti si eu ceva gust. Nimic. Doar stare de greata si durere de stomac noaptea.

Le-am sunat pe Dr. Ruxandra Constantina, doctorul pentru supermame si pe Claudia Buneci, consilierul meu nutritional si amandoua mi-au zis sa revin, cat mai repede, la alimentatia sanatoasa. La aflarea vestii ca unii oameni raman fara simtul olfactiv dupa o raceala de acest tip, am zis gata, Craciunul s-a terminat, revin la vechile obiceiuri sanatoase.

Si (mi)-am revenit. Ce bine e.

Claudia BuneciClaudia Buneci, consilier nutritie in programul “Green-up your life” din cadrul campaniei “Esti unica. Alege personalizat!”

Stiu ca poate parea ciudat, dar bolile noastre incep in stomac. Un intestin curat, populat de o comunitate sanatoasa de bacterii este conditia esentiala pentru un sistem imunitar puternic.

De ce?

  1. Pentru ca celulele noastre se vor hrani, in ultima instanta, cu ceea ce noi inghitim, adica efectiv suntem ceea ce mancam!  Iar ele au nevoie de hrana de calitate, care sa le asigure mentinerea si perpetuarea, si nu doar supravietuirea.
  2. Pentru ca daca nu este totul in regula in intestinele noastre, nu absorbim nutrientii, chiar daca mancam sanatos!
  3. Pentru ca suntem predispusi alergiilor, in conditiile in care mucoasa intestinului nostru devine permeabila si pe acolo se pot strecura proteine animale incomplet digerate care patrund in sange, pe care organismul le asimileaza unor inamici si ii ataca.

Excesul culinar din perioada sarbatorilor de iarna aduce o presiune puternica in organismul nostru, care incepe, desigur, in stomac, printr-o proliferare a “bacteriilor rele” din intestine si a unor toxine, care contribuie la declansarea inflamatiei in organism intr-un timp foarte rapid, de aproximativ 2 zile.

Ce este practic inflamatia? Inflamatia reprezinta un mecanism nespecific de raspuns si aparare a organismului la o agresiune. Ea nu este rea in sine. Noi avem nevoie de inflamatie pentru a face fata antigenilor. Ideal ar fi ca acesti agresori sa nu fie introdusi in organism de noi, dar pentru ca tentatiile sunt mari, noi punem presiune pe noi zilnic, fie consumand alcool, zaharuri procesate (si nu glucidele existente in aliment ca atare) sau diverse produse de origine animala (lactate sau carne), sau fumand, sau pur si simplu stresandu-ne foarte mult.

Astfel, pentru a face fata agresiunilor, sistemul imunitar isi mobilizeaza majoritatea resurselor pentru a “face curatenie” si mai putin pentru a “intretine masinaria”. Pe acest fundal, fiecare dintre noi reactioneaza diferit: unora li se activeaza alergiile, sinuzitele, infectiile urinare etc, altii racesc. Pe scurt, fiecaruia i se activeaza punctul lui slab, pentru ca sistemul imunitar este “ocupat”sa faca curat dupa zilele noastre de petrecere.

Daca acestor excese culinare li se mai adauga si nopti cu somn mai putin sau mai agitat – pentru ca am petrecut sau pentru ca nu ne-am odihnit bine, organele noastre fiind antrenate in procesul de digestie si nu de refacere, atunci nu ne mai miram ca la inceputul anului multi dintre noi sunt foarte obositi sau usor bolnavi.

Bineinteles ca depinde de cat de mult persista presiunea aceasta asupra organismului si ce arme alegem noi sa dam sistemului imunitar pentru a-l intari. Presiunea continua duce la boli inflamatorii, cum ar fi diabetul bolile cardiovasculare, astm etc. Pentru a preveni aceste boli, recomandarea este ca pe langa deliciile inflamatorii pe care alegem sa le mancam, sa avem mereu niste salate mari si fructe proaspete, cat mai variate. Si dupa aceste perioade de festin, sa alegem macar pentru doua zile o dieta vegan, de preferinta raw vegan – cu sucuri si salate – , pentru a ne reface enzimele epuizate in perioada anterioara.

In acelasi timp, depinde foarte mult de fiecare dintre noi cum metabolizam ceea ce alegem sa mancam. Avem cu siguranta nevoi diferite si ceea ce unuia face rau nu este neaparat valabil si pentru altcineva. Putem alege alimente anti inflamatorii in 75-80% din timp, lasand loc si pentru niste excese, care insa ne plac foarte mult, mai ales cand sunt consumate alaturi de cei dragi. Hrana trebuie sa fie o bucurie si trebui sa ne alimenteze sufletul pe cat de mult ne alimenteaza corpul. In plus, sarbatorile au si partea lor buna, pentru ca aduc un moment de destresare, care chiar daca nu este insotita neaparat de sport, este binevenita in contextul zilelor agitate din cursul anului.

Mamica urbana_Dr. Ruxandra ConstantinaDr. Ruxandra Constantina, medic specialist medicina de familie, competenta apifitoterapie, consultant in programul „Doctor pentru supermame” din cadrul campaniei „Esti unica. Alege personalizat!”

Se spune ca nu exista dragoste mai sincera decat dragostea pentru mancare. Si cam toti iubim parca si mai mult mancarea in perioada sarbatorilor. Este vorba despre aceea mancare gatita in casa, facuta cu dragoste si pasiune…. chiar daca intra in categoria mancarirlor  grele, care suprasolicita sistemul digestiv si hepato-biliar. Este vorba despre mesele pregatite in familie, alaturi de cei dragi… si bine ar fi sa pastram spiritul Craciunului in inimile noastre tot anul!

Bineinteles, nu si mancarea specifica acestei sarbatori. Nu trebuie sa regretam nimic, chiar daca am pus 2-3 kg in plus, ne revenim noi la formele initiale, chiar daca „prea mult bine” ne-a facut si rau . Dupa aceasta suprabundenta culinara, nu este bine sa trecem brusc  la restrictii calorice (asa cum nu e buna pentru organism nici trecerea de la perioada de post la cea specifica sarbatorilor).

Ce putem face:

– sa renuntam la orice fel de mancare fast-food, patiserie, mezeluri, dulciuri, faina alba, zahar, prajeli, la fel la alcool si tigari;

– sa incercam sa consumam cat mai multa hrana vie, nepreparata termic, cu consum crescut de legume, fructe, verdeturi care cresc alcalinitatea organismului;

-sa mancam zilnic salate asortate si colorate: rosii cherry, ardei gras (rosu, portocaliu, verde), salata verde, castraveti, varza alba/rosie, kale. Adaugati ulei de seminte de canepa si condimente aromate (menta verde, marar, patrunjel, ghimbir, busuioc), plus seminte de in, de susan, miez de seminte de dovleac. Nu uitati de crucifere (broccoli, conopida, varza Bruxelles) fierte scurt la aburi.

– sa consumam in fiecare zi ceai alb, sau ceai verde, sau oolong, sau pu-erh; aproximativ 2-3 cani/zi, cu adaos de zeama de lamaie (si eventual 1 lingurita de miere). Puteti asocia si ceai soc, ceai de papadie, ceai de anghinare, ceai de urzica, ceai de coada-calului, ceai de mesteacan (2 cani/zi), timp de aproximativ 15-20 zile.

Ficatul este unul dintre organele care au lucrat din greu in aceasta perioada, avem nevoie de un ficat sanatos si curat. Haideti sa-l „hranim” cu ceai papadie, anghinare, sunatoare si extract de armurariu, aproximativ 1 g/zi.

Pentru un plus de detoxifiere, dar si de energie, ar fi bine sa incercam sa consumam (aproximativ 21-30 zile) suc de orz verde, cu putere detoxifianta, antioxidanta si regeneratoare foarte puternica; suc de aloe vera, care imbunatateste digestia si ajuta la detoxifierea digestiva; suplimentele cu Spirulina si Chlorella care elibereaza organismul de toxinele acumulate, inclusiv metale grele.

Daca resimtiti o stare de astenie fizica si/sau psihica, incercati o terapie cu extracte de Rhodiola rosea, Ginseng, laptisor de matca, care ne ajuta sa ne redobandim tonusul fizic si pishic.

Va recomand cu caldura sa efectuati cateva sedinte de reflexoterapie palmoplantara si drenaj limfatic, reflexoterapie polarizata si respiratie profunda, pentru echilibrarea energetica a organismului, imbunatatirea functiilor organelor interne, accelerarea metabolismului, imbunatatirea digestiei si cresterea imunitatii.

Text: Ana Nicolescu

Specialisti: Claudia Buneci,

consilier nutritie

Pofta de viata cu Claudia

Claudia@delicecorner.ro

Dr. Ruxandra Constantina

 Medic medicina de familie, competenta apifitoterapie,

reflexoterapie, biorezonanta, iridologie

Centrul de terapii naturiste Sanavit Consult

0733 299 355

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *