Inspir și expir
Leave a comment

Sistemul educațional din România și șansa lui spre evoluție. Prima linie de jucării dezvoltată prin cercetare educațională

Atât de mult îi apreciez pe oamenii care investesc și se dedică cercetării în educație. Unii dintre ei sunt cei de la eematico, cei care iau joaca în serios și creează o mulțime de programe educaționale care corespund nevoilor copiilor și îi ajută să beneficieze de cea mai fertilă perioadă de învățare: copilăria. Cuvintele care îi definesc sunt joacă, bricolaj, experimentare.

De ce zic că îi admir? Pentru că simt că nu suntem pregătiți, ca adulți, părinți, profesori, să facem față nevoilor de învățare și vitezei cu care acumulează noua generație informația. Simt că suntem depășiți ca îndrumători și avem nevoie mai întâi noi să ne educăm pe mai multe planuri de profunzime, să ne deschidem și să îi privim cu muuuultă curiozitate și băgare de seamă pe copiii noștri. Și, mai ales, avem nevoie să învățăm să îi lăsăm liberi să învețe singuri, prin experimentarea unor concepte, într-un cadru sigur creat de adulți.

Profesor, observator sau îndrumător?

Uneori simt să-mi iau carnețelul de notițe după mine când sunt cu Măriuca și Julie și să îmi notez cu atenție cum se construiesc ele, cum își formează valorile, în ce contexte învață cel mai bine, cum și ce le trezește motivația intrinsecă, ce tip de abordare educațională li se potrivește. Dar cel mai mult îmi doresc să-mi notez: ai grijă să nu le încorsetezi adevărata lor esență. Mi se pare că simplul fapt că ne-am născut cu vreo 30 de ani mai devreme ca ele nu ne dă automat certificarea de îndrumători. Și ele îmi sunt mie îndrumători și prefer să mă conectez cu ele la nivelul sufletului și să învătăm permanent unele de la altele, fără a ne pune pălăria de profesor, ci doar de observator atent și curios.

Asta mi se pare că fac și oamenii de la eematico. Se lasă îndrumați de copii, într-un cadru de joacă, experiment și învățare. Și așa se completează și ies lucruri utile pentru două generații: părinți și copii. Ei au creat primele jucării din România, dezvoltate prin cercetare educațională. La evenimentul de acum o săptămână eematico a lansat prima linie de jucării dezvoltată prin cercetare educațională și cu această ocazie au dat startul campaniei de crowdfunding care se desfășoară în perioada 14.05 – 14.06.2018, în cadrul programului Startarium.

O afacere 100% românească un business de cercetare, dezvoltare și implementare

Pe parcursul ultimilor 3 ani au fost dezvoltate mai bine de 350 de ore de conținut educațional, pentru peste 3.000 de copii, cu 600 de activități și tot atâtea materiale didactice sau proiecte de bricolaj pentru cei mici: ”Am pornit businessul nostru eematico acum 3 ani, și am reusit, cu o investiție minimă, să creăm o afacere sustenabilă despre care puțini credeau că este posibilă și puțini antreprenori s-ar fi încumetat să o facă – un business de cercetare, dezvoltare și implementare de cursuri pentru copii bazate pe educație prin joacă și experiențe practice; o afacere 100% românească.” – Ion Neculai, fondator eematico.

Prilej de meșterit și de creștere a stimei de sine

Jucăriile eematico transformă joaca într-o experiență cât mai bogată și utilă și dau context și valoare practică lucrurilor pe care acum copiii le învață mecanic. Prin joc si joacă, copiii pot descoperi și înțelege noțiuni fizice, concepte științifice utile și aplicații practice, într-un mod natural și foarte distractiv. Dar mai ales sunt creative, constituie prilej de meșterit și vin la pachet cu bucuria ca cei mici să faca ceva chiar cu mâinile lor. În campania de crowdfunding recompensele puse la bătaie au valori între 60 de lei și 3,600 de lei. Fiecare pachet conține experiențe distractive și educative pentru toate preferințele: de la kit-uri pentru mașinuțe, automatoane, carusele și puzzle-uri care așteaptă să fie construite la construcții din lemn înalte de 2 metri sau tabere de construcții pentru copii, care se întind pe parcursul a 5 zile.

Să ne adaptăm metodele de educare la puterea de asimilare a copiilor

Măriuca și Julie au experimentat și ele, curioase, jucăriile la eveniment și au descoperit noțiuni de fizică și de matematică prin joacă. Au observst uimite un carusel, un labirint cu lumini, un corp uman de pluș cu organe detașabile și multe altele. Important este că au stat în sarcină, cum spun profesorii mai mult de 15 minute, mai mult de 30, aproape 2 ore cât a durat evenimentul. Au bricolat cu bormașina vederi de lemn și și-au făcut prieteni noi.

Vă spun cu mâna pe inimă că unele tulburări noi de comprtament par inventate și copiii nu stau atenți la oră, nu se concentrează, sunt distrași, devin agitați și anxioși pentru că noi nu reușim să găsim metodele prin care să activăm în copiii noștri motivația intrinsecă de a afla lucruri noi, de a-i conține în drumul lor spre deslușirea misterelor lumii. Clar nu mai sunt din filmul de a sta în bancă și de a li se preda cum funționează lumea. Ei sunt activați să o descopere pe cont propriu, să o guste, să o experiementeze. Iar noi să le fim alături, să le ținem spatele, să ne adaptăm metodele prin care le arătăm lumea la felul în care sunt ei și la puterea mare de a asimila informații, de a crea conexiuni, de a descoperi.

Text: Ana Nicolescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* Checkbox GDPR is required

*

I agree