Inspir și expir
Leave a comment

Laptele, bautura energizanta si sanatoasa pentru copiii si adulti

Cand ma uit la Iulia si o vad ca timp de 6 luni s-a hranit doar cu laptele meu si s-a dezvoltat atat de frumos, mi se pare un miracol. Ma uit la Mariuca si vad ca nu ar renunta, pentru nimic in lume, la laptele de seara, din biberon, neaparat. Sigur, vorbim de dependenta, de sanatate, de confort psihic, de cald si bine. Incerc sa ii dau Mariucai lapte UHT. Nu vrea. Il prefera pe cel praf. Am incercat asta vara, la Comarnic, sa ii dau lapte de la vaca vecinului. Nici asa nu a vrut. Ma gandesc cum sa fac sa aflu daca nu ii place laptele la cutie sau e prea atasata de biberonul de seara. Cert este ca mi-ar placea ca ea sa bea doua cani de lapte pe zi pentru ca stiu ca laptele este un aliment esential pentru cresterea si dezvoltarea armonioasa datorita continutului de micro si macronutrienti precum proteinele, calciul, fosforul.

Stiam despre beneficiile laptelui si inainte de campania sustinuta de Tetra Pak, de incurajare a consumului de lapte. Insa am aflat informatii noi, pe care vreau sa le pastrez scrise aici. Ele arata de ce este important consumul de lapte pentru copii.

Aportul de calciu recomandat este de 400-800 mg/zi pentru copiii alimentati cu lapte de vaca, din aceasta cantitate fiind absorbita doar 25-30%. Sugarii alimentati natural retin 2/3 din cantitatea de calciu ingerata, necesarul de calciu recomandat acestora fiind de 210-500 mg/zi. Deficitul de calciu determina rahitism, tetanie, osteoporoza, mineralizarea deficitara a dintilor.

Calciul este necesar pentru mineralizare si mentinerea cresterii osoase.

Aportul recomandat de calciu este de 500 mg/zi la copilul de 1-3 ani si 800 mg/zi la copilul in varsta de 4-8 ani. Necesarul de calciu este influentat de rata de absorbtie a acestuia si de factori din dieta: aportul proteic, vitamina D, fosfor. Din cantitatea ingerata se absorb aproximativ 100 mg/zi la copilul de 2-8 ani. Aportul de calciu are o influenta redusa pe rata excretiei sale urinare in perioadele de crestere rapida, copiii avand nevoie de 2-4 ori mai mult calciu/kg corp decat adultii.

Laptele este alimentul care contine in proportii echilibrate aproape toti nutrientii esentiali organismului uman: apa, proteine, grasimi, carbohidrati, minerale (mai ales calciu, fosfor, potasiu, magneziu, zinc), vitamine (A, D, E, K, B2 si B6). Laptele este un aliment esential in copilarie, adolescenta si in perioada sarcinii fiind una dintre principalele surse de calciu si de proteine.

Preventia rahitismului este foarte importanta la copii, inca din primele zile de viata, de aceea laptele care contine cca 125 mg de calciu la 100ml, este important sa faca parte din alimentatia echilibrata a copilului. Nevoia de calciu este foarte ridicata, astfel:

    • Copil de 0-12 luni – 400-800 mg/ zi
    • Copil 1-3 ani – 500 mg/zi
    • Copil 4-8 ani – 800 mg
    • Pubertate– 1300mg

Consumul de lapte la copilul de 1-3 ani (cca 650 de ml/zi) asigura doza cilnica de calciu si magneziu si cca 75% din doza zilnica de fosfor necesare pentru buna functionare si dezvoltare a organismului. Laptele actioneaza ca un scut impotriva bolilor.

Virtutile laptelui in dezvoltarea copiilor sunt foarte bine cunoscute, dar se stiu putine despre importanta laptelui in alimentatia adultului si mai ales despre rolul avut in preventia unor afectiuni dintre cele mai grave. Iata doar cateva dintre ele:

• Cancerul de colon. Impreuna cu vitamina D, calciul din lapte si din lactatele fermentate scade riscul de dezvoltare a acestei boli. Studii recente sugereaza ca oamenii care au un regim alimentar bogat in grasimi, pot fi protejati de cumplita maladie prin administrarea a 1.200 – 1.500 mg de calciu pe zi, iar un litru de lapte ne asigura 75% din aceasta doza.

• Boli de inima si colesterol. Calciul din lapte joaca un rol important in reducerea nivelului de colesterol din sange si, implicit, al riscului de boli cardiace.

• Hipertensiune arteriala. Calciul ajuta si la reglarea tensiunii arteriale.

• Osteoporoza. O femeie din trei sufera de osteoporoza, dupa instalarea menopauzei.

Iata de ce, cu mult inainte de aceasta varsta trebuie sa previi acest risc. Cum? Cu doua pahare de lapte zilnic!

Un adult sanatos are nevoie zilnic de 1000 mg de calciu, iar dupa 50 de ani, de aproximativ 1200 mg. Aceasta inseamna doua cani de lapte, sau 500 ml iaurt, sau 50 g de branza, impartite de-a lungul unei zile. Toate produsele din lapte, chiar daca sunt degresate, au acelasi continut de calciu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *