Uncategorized
Leave a comment

Limbajul la copii

Foarte des vad parinti care se prostesc reproducand sunetele scoase de copilul lor. La fel de des aud parinti care spun pociolus in loc de piciorus, bultica, in loc de burtica sau care folosesc excesiv si enervant diminutivele. Si mai enervant este atunci cand tu ii vorbesti copilului normal, fara cuvinte stalcite, fara diminutive, fara maimutareli si cei care interactioneaza cu copilul tau, rude, prieteni, vecini, cadre didactice, necunoscuti…, vin si isi etaleaza arsenalul de cuvinte copilaresti. Iar pe langa folosirea unui limbaj care clar defavorizeaza dezvoltarea copilului, mai folosesc si un ton al vocii ridicat si ascutit. Iar copilul nu e nici surd, nici prost.

La fel nu inteleg de ce parintii nu sunt sinceri cu copiii atunci cand sunt de parere ca suzeta se foloseste doar la dormit. De ce dupa somn, suzeta e mancata de pisica sau de omul de pe strada? De ce daca umbla la prize copilului i se spune ca vine dom’ doctor sa-i faca injectie????? De ce cred parintii ca sinceritatea nu functioneaza la copii? De ce cred ca cei mici inteleg mai repede o minciuna decat adevarul? De ce vor avea pretentia ca atunci cand vor fi mari, copiii sa spuna mereu adevarul? Poate ca atunci, pe adevar il va manca pisica.

Si bineinteles, mai sunt parintii care considera ca nu este necesar sa le vorbeasca, sa le cante, sa le explice nimic copiilor de pana intr-un an pentru ca oricum ei nu inteleg nimic din ce le spui. Poate ar fi mai bine sa ii tratam pe copii ca pe egalii nostri, sa le vorbim corect, normal, sa le explicam clar (a se citi, sincer) limitele in care este recomandat sa se incadreze.

Pentru a afla cum sa le dezvoltam limbajul copiilor, am stat de vorba cu Roxana Tofan, psiholog. Iata ce am aflat.

Cum il ajutam pe copilul pe pana intr-un an sa-si dezvolte o pronuntie corecta? Multi parinti stalcesc cuvintele, asemenea copiilor, gasind amuzant acest joc. Ce defavoare le fac copiilor prin nepronuntarea corecta a cuvintelor?

Psih. Roxana Tofan: Majoritatea a parintilor incearca sa imite cuvintele sau sunetele reproduse de copilul lor din dorinta de a fi mai bine intelesi de catre copii sau de a fi mai aproape de ei. Dar acest limbaj al adultului nu face altceva decat sa pastreze cuvintele sau sunetele incorecte in vocabularul copilului. O alta defavoare pentru dezvoltarea celor mici este ca, astfel, lor li se transmite inconstient, de catre adulti, ca sunt mici, iar ei, deseori, nu vor mai dori sa creasca, sa evolueze. De aceea cuvintele de alint, diminutivele precum canuta, gurita, pantofiori si altele bine cunoscute persista foarte mult timp in vocabularul copilului. Pentru om, atunci cand este mare sau mic, cresterea este grea si simte nevoia sa ramana la stadiul de prezent fara a mai evolua. Asa se intampla si cu copiii nostri atunci cand nu sunt orientati si sustinuti sa creasca, in acest caz, sa se pronunte corect sunetele si cuvintele.

Cum ii putem imbogati copilului pana in 2 ani vocabularul?

Psih. Roxana Tofan: Pentru copilul de 2 ani este foarte important ceea ce este in jurul lui. Un copil la aceasta varsta are o capacitate de intelegere foarte buna, in sensul ca poti vorbi cu el, iar el sa realizeze numeroase actiuni sau sa raspunda fie cu un cuvant, fie cu o propozitie simpla (”vreau sa ma joc”, ”mi-e foame”, ”vreau jucaria asta” etc). Am intalnit multi parinti care spuneau ca un copil de 2-3 ani nu intelege nimic si ca nu ai ce sa vorbesti cu el, el stie doar sa se joace.  Insa un copil in jurul varstei de 2 ani poate intelege foarte multe lucruri daca i se explica clar ceea ce vrea sa i se transmita. De exemplu: parintele spune: ”nu ai voie acolo”, iar copilul intreaba ”de ce”. In acest caz este nevoie sa i se explice clar, rar, si concret de ce anume nu are voie si care este pericolul. Copilul de 2-3 ani pune foarte multe intrebari deoarece este foarte interesat de ceea ce se intampla in afara lui si astfel doreste sa afle. Adultii, in acest caz, este bine sa ofere raspunsuri clare, cat mai aproape de adevar si explicate prin limbajul lor precum o poveste, metafore, pilde, proverbe. Aceasta este o modalitate buna de a imbogati vocabularul celui mic alaturi de lectura de povesti, memorarea unor poezii sau descrierea de imagini.

Este suficient ca adultii sa aiba un vocabular bogat pe care sa-l foloseasca si in prezenta copilului sau este necesar sa repetam anumite cuvinte, silabe pentru ca cel mic sa incerce sa le reproduca?

Psih. Roxana Tofan: Pentru ca un copil sa poate pronunta marea majoritate a sunetelor corect este nevoie sa i se repete sunetul pe care nu-l poate spune sau cuvantul pe silabe. Astfel, el va avea posibilitatea de a-l exersa si apoi va reusi sa-l spuna corect. Daca parintii folosesc un vocabular bogat in comunicarea cu copilul, atunci, in cele mai multe cazuri si copilul va avea un vocabular bogat. Sunt insa si exceptii. Acest lucru se intampla deoarece nu toti copiii sunt foarte atenti atunci cand li se explica ceva anume de catre parinti.

Ce favorizeaza dezvoltarea limbajului la copiii pana in 2 ani? Colectivitatea, ascultarea unei limbi straine, exercitii de dictie, povesti citite zilnic etc?

Psih. Roxana Tofan: Un copil de doi ani deseori raspunde printr-un cuvant si rareori el raspunde folosind propozitii simple sau fraze. Copilul isi dezvolta limbajul oral in toate activitatile in care este absolut necesar sa vorbeasca, dar cele care favorizeaza dezvoltarea lui sunt exercitiile de dictie. Adica sa repete sunetul necunoscut dupa ce il emite parintele. In cadrul exercitiilor de dictie, este absolut necesar ca cel mic sa vorbeasca si, astfel, el are incredere in el si va dori sa vorbeasca din ce in ce mai mult.

Ce cuvinte ar trebui sa stie copilul pana la 1 an?

Psih. Roxana Tofan: La varsta de 1 an corpul copilului este pregatit sa mearga, iar aceasta activitate este cea mai importanta. Asa ca limbajul oral (sa pronunte cuvinte) se va dezvolta dupa aceasta etapa, adica dupa 1 an si jumatate. Dar la varsta de 1 an totusi un copil vorbeste pe limba lui adica scoate zgomote pentru a atrage atentia si pentru ca-i place sa se auda.

Folosirea excesiva a suzetei are vreo influenta in dezvoltarea limbajului?

Psih. Roxana Tofan: Folosirea suzetei in marea parte a timpului blocheaza gura bebelusului sa exerseze anumite sunete si astfel poate intarzia aparitia primelor forme de limbaj oral.

Text: Ana Nicolescu

Consultant: Roxana Tofan

Psiholog clinician, Consilier psihologic si psihoterapeut in psihoterapie experientialista

Tel: 0726 186 673

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *