Uncategorized
comment 1

O zi in lumea Step by Step

Deschizi usa pe care scrie cu litere de-o schioapa „Clasa a III-a Step by Step” si dintr-odata pasesti in alta lume. Toate imaginile care au ramas in amintirea noastra despre „scoala”  dispar ca prin farmec. Dispar nesuferitele banci tintuite in podea, care ierarhizau copiii dupa cumintenie sau dupa note si care nu aveau alt rost decat acela de a vedea numai ceafa colegului din fata si pe „doamna” care domina clasa de la inaltimea catedrei cocotata pe un podium. Acesta este tabloul pe care cei mai multi dintre noi il avem in minte.

In lumea Step by Step te intampina o atmosfera calda, prietenoasa in care copiii sunt atat de absorbiti de preocuparile lor, incat s-ar putea sa ai surpriza sa nici nu observe ca cineva strain a intrat in clasa. Mobilierul modular imparte spatiul salii in „centre de activitate” bine delimitate, in care lucreaza grupuri de 5-6 copii asezati in jurul unor masute. Se poate ghici usor ce fel de activitate se desfasoara in fiecare centru. Materialele didactice existente le personalizeaza: Centrul de citire, Centrul de matematica, Centrul de scriere, Centrul de stiinta, Centrul de arta si in sfarsit Centrul de constructii. Toate piesele de mobilier sunt raportate la inaltimea copiilor, fapt care permite accesul la toate materialele de care acestia au nevoie in realizarea sarcinilor de lucru. Spatii accesibile copiilor sunt destinate expunerii lucrarilor si rezultatelor muncii lor. Chiar iti vine sa te intrebi: De ce un Centru de constructii? E un loc de joaca? Aparent da, dar nu numai de joaca. Este un loc in care, cu niste sarcini bine formulate,   prin joc, copiii isi consolideaza cunostintele matematice, de scris-citit, invata sa colaboreze, sa lucreze in echipa.

Pe pereti sunt expuse o serie de materiale, instrumente de lucru specifice alternativei educationale Step by Step: panoul care ajuta la evidentierea copiilor prezenti si a celor absenti, agenda zilei, calendarul naturii, panoul centrelor de activitate si alegerea acestora de catre copii, regulile clasei.

Fiecare zi incepe cu un moment special , Intalnirea de dimineata.

Aceasta activitate ofera tuturor copiilor posibilitatea de a se conecta optim la cerintele grupului, ale spatiului si  ale activitatilor planificate pentru ziua respectiva. Principalele calitati care contureaza intalnirea de dimineata sunt grija si respectul fata de ceilalti, increderea fiecarui copil in sine ca poate impartasi idei si experiente importante. Scopul intalnirii de dimineata este acela de a imprima un sentiment de unitate si non competivitate in interiorul grupului. Copiii se aseaza in cerc pentru a se putea vedea unii pe altii. Cadrul didactic face parte din cerc si adopta aceeasi pozitie alaturi de copii – pe scaun sau  pe podea. In toate momentele intalnirii de dimineata, rolul educatorului este acela de mediator, el va coordona activitatile „din umbra”, incurajand exprimarea libera a copiilor, comunicarea, respectul reciproc.

Fiecare secventa a intalnirii de dimineata este bine proiectata si are obiective foarte clare.

 Salutul. Acest moment cultiva norme de baza in comportamentul copiilor, ii invata respectul pentru cei din jur si creeaza premizele pentru formarea unui colectiv sudat, bazat pe relatii de prietenie.

Identificarea zilei si Precizarea datei. Aceasta practica este importanta deoarece orienteaza copilul in timp si spatiu, il invata sa se raporteze la repere temporale:  „ ieri, azi, maine…”

 Calendarul naturii. Copiii sunt invitati sa comenteze vremea de afara. Este un prilej bun in care sunt urmarite:

– descrierea zilei din punct de vedere meteorologic – marcare (pictograme, in    scris)

– discutii despre anotimpuri si schimbarile petrecute in natura

– completarea calendarului naturii

– predictii meteorologice

 Noutatile zilei. Acest punct al intalnirii de dimineata promoveaza dezvoltarea practicilor democratice prin furnizarea de informatii in mod deschis, tuturor. Faciliteaza si ofera tuturor copiilor dreptul de a se adresa grupului si de a fi ascultati. Copiii se inscriu liber la acest moment al intalnirii de dimineata si nu vor fi constrinsi nici in continutul mesajului lor, nici in modalitatea de exprimare. Ei pot relata evenimente semnificative din viata lor sau pur si simplu mici intamplari pe care ei doresc sa le impartaseasca grupului. Cadrul didactic va avea grija sa incurajeze vorbitorul sa se adreseze grupului si sa evite interventiile dirijiste.

 Regulile clasei Step by Step

Regulile sunt anunturi normative care stabilesc comportamentul fiecaruia. Ele stabilesc, mai degraba, ceea ce trebuie sa se faca decat ceea ce nu trebuie sa se faca. Din acest motiv ele trebuie formulate in enunturi scurte, pozitive, usor de inteles de catre copii. Procesul de stabilire a regulilor este unul viu, activ, care se initiaza inca din primele zile si continua pe tot parcursul anului. Odata deschisa lista regulilor stabilite, ele sunt redactate pe un tabel care este afisat la loc vizibil, accesibil copiilor. Este important si necesar ca ori de cate ori este nevoie sa se faca referire la regulile mentionate, sa se discute si sa se dezbata.

 Centrele de activitate

Asa cum am precizat, in clasa Step by Step procesul de invatare se desfasoara simultan pentru disciplinele prevazute in programa. Aceasta permite atat lucrul individual, cat si in grup sau in pereche. Modul in care sunt enuntate sarcinile din centru indica pe de o parte tipul de activitate, iar pe de alta parte permite individualizarea invatarii. Gradul de complexitate si oferirea de sarcini diferentiate sunt de asemenea menite sa asigure tratarea diferentiata in functie de nevoile si interesul fiecarui copil in parte. Lucrul in centre de activitate permite cadrului didactic o mai atenta observare a copiilor si ofera posibilitatea unei prime evaluari si indrumari in atingerea obiectivelor propuse. Odata realizate sarcinile, se face rotirea centrelor astfel incat pe parcursul zilei copiii reusesc sa acopere toate obiectele de studiu prevazute in programa si care in sistemul traditional sunt recunoscute ca discipline. Cadrul didactic trebuie sa explice ratiunea si mecanismul  alegerii centrelor de activitate astfel incat aceasta sa se faca in mod constient si responsabil.

 

Evaluarea

In alternativa Step by Step evaluarea este un proces continuu care are drept scop inregistrarea progreselor in dobandirea de competente si atingerea obiectivelor. Aceasta inlatura ierarhizarea copiilor in functie de rezultate, practica dovedita in mod stiintific ca fiind nefasta pentru dezvoltarea copilului la aceasta varsta. Copilul se compara cu el insusi, este incurajat si apreciat, greseala se corecteaza nu se amendeaza.

 

Alternativa Step by Step – de 20 de ani in Romania

Alternativa educationala Step by Step, de 20 de ani este la dispozitia copiilor din Romania. Peste 250.000 copii au invatat de-a lungul timpului in acest sistem in Romania.  Acum, in 2012, peste 30.000 copii invata folosind alternativa educationala Step by Step. Functioneaza in peste 26 de tari, de peste 30 de ani. A fost adusa in Romania acum 20 de ani de Fundatia Soros Romania si preluata in 1998 de organizatia neguvernamentala Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala (CEDP).

 

Principiile Step by Step

Educatia este individualizata

Cercetarile contemporane privind dezvoltarea ne spun ca persoane diferite se dezvolta in ritmuri diferite si ca exista perioade critice individualizate de dezvoltare. Performanta copilului trebuie asadar comparata doar cu abilitatile lui anterioare, nu cu un standard extern.

Incurajam colaborarea, nu competitia

Pana la 12 – 14 ani, functiile de cunoastere si procesele emotionale ale copiilor nu sunt complet dezvoltate. Motivarea pozitiva si invatarea colaborarii ajuta la maturizarea acestor functii. O derivata a acestui principiu este ca in alternativa educationala Step by Step nu se pun note. Mapa cu lucrari a fiecarui copil – cuprinzand lucrari datate si comentate – devine oglinda progresului acestuia fata de el insusi. Invatatorii au un caiet de evaluare in care descriu o data la cateva zile progresele obtinute de copii.

Invatarea este organizata pe Centre de activitate

Organizarea clasei Step by Step este un element esential in individualizarea educatiei. Aici, copiii invata in Centre de activitate. Acestea sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu material didactic specific unei activitati, in care un numar mic de copii se confrunta, individual sau in grup, cu sarcini adecvate nivelului lor de dezvoltare. O clasa contine obligatoriu: un Centru de citire, un Centru de scriere, un Centru de stiinta, un Centru de matematica, un Centru de arta si un Centru de constructii.

Ce aduce aceasta organizare? In primul rand, educatorul nu mai sta fata in fata cu copilul – pozitie de confruntare, inegala, ci umar la umar – pozitie de colaborare, egala. In plus, in Centrele de activitate se realizeaza colaborarea si comunicarea cu colegii in realizarea unor sarcini comune, samanta lucrului in proiecte colective de mai tarziu.

Exista aici un “Scaun al Autorului”, locul din care fiecare copil isi expune ideile proprii in fata celorlalti colegi, in diferite momente ale zilei de activitate. Aceasta postura il face pe copil responsabil in fata celorlalti copii, dar ii acorda fiecaruia, la momentul respectiv, atentia si respectul cuvenite.

Intr-o clasa Step by Step nu exista banci rigide, ci mese mobile cu scaunele de jur imprejur. Clasele sunt mochetate pentru ca anumite activitati sa se desfasoare cu copiii asezati pe podea (ceea ce place copiilor).

Participarea parintilor la educatia copilului

Step by Step considera parintii ca primii invatatori ai copilului, parte din procesul de invatamant. Parintii sunt invitati sa participe efectiv la clasa, la procesul de educatie, bineinteles sub auspiciile unei colaborari cu invatatorul. Prezenta unui parinte in clasa este un fapt firesc, nici festiv, nici perturbator.

Doi invatatori la clasa, 8 ore de scoala, dar fara teme pentru acasa

Programul este conceput pentru a facilita invatarea de catre copii, in ritmul fiecaruia. La mijlocul zilei, copiii iau masa de pranz. Copiii din clasele Step by Step marturisesc ca le place la scoala, nu sunt obositi sau plictisiti dupa 8 ore in scoala. Ambianta si  metoda ii motiveaza.

 

Gradinita Bambi Step by Step

Din 2000, CEDP a infiintat prima gradinita particulara care aplica metodologia alternativa Step by Step, un centru model de bune practici in ceea ce priveste educatia timpurie, Gradinita Bambi Step by Step. www.bambistepbystep.ro

Scoala Step by Step

In 2012, CEDP a infiintat prima scoala particulara care aplica metodologia alternativa  Step by Step.

 

Comunicat de presa

 

 

 

1 Comment

  1. Bună Ana,
    poți te rog să-mi spui la ce școală ai petrecut această zi? Fetița mea este la o clasă step by step și din păcate, lucrurile nu stau chiar așa cum sunt descrise în articol. Știu ce înseamnă alternativa step by step și ceea ce scrii tu este exact cum ar trebui să se desfășoare o zi step by step. Mă intereseză la ce școală ai fost, poate că este aproape de casa noastră 🙂
    Mulțumesc, Lilik

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *