O campanie globala pentru educatie atrage atentia asupra importantei copilariei timpurii in dezvoltarea copiilor
In saptamana 22-28 aprilie, organizatia Salvati Copiii coordoneaza in Romania Campania Globala pentru Educatie, proiect la care iau parte, in tara noastra, peste 75.000 de copii din 600 de gradinite, scoli si licee din tara. Campania este organizata in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si cu alte 9 institutii si organizatii neguvernamentale.
Scopul campaniei si al activitatilor ce se desfasoara in aceasta sapamana in scoli si gradinite in intreaga tara este acela de a atrage atentia asupra importantei copilariei timpurii (0-8 ani), perioada in care copilul are dreptul fundamental la ingrijire si educatie.
„Copilaria timpurie reprezinta o perioada esentiala. Fara acces la educatie, in lipsa unei nutritii adecvate si a unei minime educatii parentale a celor care se ocupa de ingrijirea lor, multi copii sunt condamnati la un start mai putin bun in viata. In Romania, avem nevoie de initiative strategice, coerente si coordonate, in special in domeniul educatiei timpurii si educatiei parentale, prin care sa ne asiguram ca drepturile copiilor nostri sunt protejate si puse in practica inca de la inceput.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.
Conceptul central al editiei din acest an a Campaniei Globale pentru Educatie este acela de imagine – fotografie, desen – fiind incurajata participarea activa a copiilor, dar si a adultilor in activitati care sa contribuie la ilustrarea aspiratiilor copilariei – copiii fericiti si sanatosi, care cresc intr-un mediu sigur.
Activitati in cadrul campaniei
In gradinitele si scolile participante la Campania Globala pentru Educatie, copiii, alaturi de cadrele didactice, parinti, reprezentanti ai autoritatilor locale si membrii ai comunitatilor, participa la activitati de informare si constientizare pe subiecte importante pentru ingrijirea si educatia pentru copilaria timpurie si ilustreaza prin fotografii, desene si picturi cum ar trebui sa arate copilaria timpurie ideala.
In Bucuresti, a avut loc o astfel de activitate miercuri, 25 aprilie, la Gradinita Scolii nr.133, unde peste 300 de copii au desenat copilaria ideala impreuna cu Melania Medeleanu, au cantat si dansat cu Andra Gogan si au fost purtati in lumea povestilor improvizate de catre actorul Mihai Verbitchi. Evenimentul a fost organizat de Salvati Copiii Romania si Scoala nr. 133, in colaborare cu Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.
Despre campanie: in Romania si la nivel international
La nivel international, Campania Globala pentru Educatie se deruleaza in peste 180 de tari si se bucura de sprijinul unor personalitati precum Nelson Mandela, Regina Rania a Iordaniei, Hillary Clinton, Kofi Annan, Paulo Coelho, Angelina Jolie.
Incepand cu anul 2001, organizatia Salvati Copiii Romania coordoneaza anual, la nivel national, actiunile din cadrul Campaniei Globale pentru Educatie urmarind, alaturi de ceilalti membri ai Coalitiei, progresul inregistrat prin reglementari nationale si cooperare internationala de guvernele statelor semnatare ale Conventiei de la Dakar in vederea realizarii celor 6 Obiective EFA: (1) extinderea educatiei prescolare; (2) asigurarea invatamantului obligatoriu gratuit pentru toti copiii; (3) promovarea educatiei continue si a invatarii abilitatilor de viata pentru tineri si adulti; (4) cresterea ratei de alfabetizare a adultilor cu 50% la nivel global; (5) atingerea paritatii de gen pana in 2005 si (6) cresterea calitatii in educatie.
Membrii coalitiei sunt: Organizatia Salvati Copiii, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, World Vision Romania, Roma Education Fund Romania, Centrul Romilor pentru Interventie Sociala si Studii „Romani Criss”, Centrul pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala „Step by Step”, Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti, Centrul Educatia 2000+, Asociatia Ovidiu Rom si Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant.
Copilaria timpurie. Importanta ei si situatia in Romania. Situatia in cifre
In Romania, exista suficiente date care subliniaza nevoia ca autoritatile sa faca eforturi suplimentare pentru imbunatatirea ingrijirii si educatiei pentru copilaria timpurie.
Potrivit celor mai recente statistici ale Ministerului Educatiei, Cercetarii Tineretului si Sportului, rata de frecventare la nivel national a invatamantului prescolar este de 78,4%, in conditiile in care Strategia „Europa 2020” stabileste ca obiectiv de atins de statele membre ale UE ca cel putin 95% dintre copii de varsta prescolara sa participe la educatia timpurie. Procentul copiilor care frecventeaza invatamantul prescolar scade simtitor in cazul copiilor romi, situandu-se putin peste 30% (Administratia Prezidentiala, Riscuri si inechitati sociale in Romania).
- Doar 2,5% dintre copiii cu varsta educatiei anteprescolare beneficiaza de acces la crese. Insuficienta locurilor in cresa este ilustrata si de faptul ca, in anul 2010, in cresele publice numarul copiilor – 17.293 – era semnificativ mai mare decat numarul de paturi – 14.880 (Sursa: INS si Ministerul Sanatatii, date prelucrate). Conform datelor Ministerului Sanatatii, numarul creselor a scazut drastic dupa anul 1990, de la 840 (in anul 1990) la 285 (in anul 2010);
- Dupa primele trei trimestre ale anului 2011, un numar de 8.203 de copii cu varsta intre 0 si 3 ani suferind de malnutritie se aflau in evidenta medicului de familie, reprezentand peste 72% din totalul persoanelor suferind de malnutritie in Romania (Sursa: Ministerul Sanatatii);
- Datele si informatiile disponibile indica o stare de sanatate ingrijoratoare a copiilor romi. Astfel, se estimeaza ca 40% dintre copiii din gospodariile rome sunt subnutriti, iar 45,7% dintre acesti copii nu beneficiaza de toate vaccinurile din Planul national de imunizare. Mai mult, 50% dintre copiii romi care traiesc in ghetourile izolate si zonele rurale nu sunt imunizati impotriva niciunei boli (Sursa: FSD, Roma Education Fund, UNICEF);
- Legea educatiei nationale recunoaste locul educatiei timpurii (inclusiv a celei anteprescolare) in sistemul national de invatamant si include prevederi speciale cu privire la aceasta, insa, in prezent, Romania nu are o Strategie privind educatia timpurie;
- Romania nu a adoptat inca o strategie privind educatia parentala, desi autoritatile romane recunosc importanta Recomandarii nr.19/2006 a Consiliului de Ministri al Consiliului Europei referitoare la politicile care vizeaza sustinerea parentalitatii pozitive.
- Conventia ONU cu privire la drepturile copilului consacra drepturile de care trebuie sa se bucure fiecare copil, inclusiv dreptul la educatie, ingrijire si sanatate, si recunoaste si rolul prioritar al parintilor si familiei in asigurarea acestor drepturi. Inca din anul 2006, Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului si-a exprimat ingrijorarea cu privire la faptul ca statele nu acorda suficienta atentie asigurarii acestor drepturi si celor mai mici dintre copii.
Despre importanta copilariei timpurii
Gradinita reprezinta o etapa esentiala in educatia copiilor, fundamentul pe care copiii isi construiesc norme de relationare si mediul in care isi insusesc abilitatile necesare pentru integrarea lor cu succes in scoala.
La nivel international, numeroase studii confirma importanta copilariei timpurii, aceasta reprezentand cea mai critica perioada a dezvoltarii umane.
Potrivit studiului Rethinking the Brain (Shore, R., 1997),
- Experientele de pana la varsta de 3 ani au un impact decisiv asupra dezvoltarii structurilor cerebrale si a competentelor de viitor adult,
- In jurul varstei de 3 ani, creierul unui copil este de doua ori mai activ decat cel al unui adult,
- Pana la 3 ani se realizeaza aproximativ 80% din dezvoltarea creierului,
- In perioada prescolara, creierul copilului e de 3 ori mai activ decat creierul unui adolescent.
Educatia prescolara are efecte pozitive pe termen lung, inclusiv in ceea ce priveste succesul scolar, rezultate mai bune la testari, reducerea riscului repetentiei si abandonului scolar (W. Steven Barnett, Preschool education and its lasting effects). Acelasi studiu arata ca investitiile publice in educatia prescolara pentru toti copiii pot produce beneficii semnificative de natura educationala, sociala si economica.
Interventiile necesare pentru asigurarea unui bun start in viata tin de domenii diferite cum ar fi nutritia, accesul la servicii adecvate de sanatate, asigurarea unui mediu sigur si oferirea de stimulare intelectuala si fizica. Copiii invata in mod activ inca de la nastere, iar primii ani sunt vitali pentru succesul lor viitor la scoala si in viata.