Prima grădiniță Montessori din România pentru copiii din mediile defavorizate. Acum în sectorul 6 în colaborare cu DGASPC S6

De multe ori blamăm sistemul de educație din România și avem multe preconcepții. Credem că nimeni nu vrea, nu poate, toți sunt legați politic sau financiar de unele cauze, nu există interes și doar cei cu bani sunt privilegiați pentru că pot să își dea copiii la școli particulare scumpe. Continui aici ce fac cu emisiunea Antreprenoriat & Parenting la Bizi Live și îmi iau misiunea să șterg aceste preconcepții despre sistemul de educație, nu din dorința de a-l ridica în slăvi, nici eu nu sunt de acord cu multe, ci pentru că vreau să arăt că există mulți oameni și câteva instituții interesate de binele copilului care se pun în slujba elevului și a omului de rând.

Astăzi stăm de vorbă cu doamna Gabriela Schmutzer, director general DGASPC sector 6, despre Centrul de Zi Floare de Colț, Grădina Montessori, un centru în care vor avea acces copiii care provin din medii defavorizate, iar metoda de predare ați intuit-o deja din denumire. Este posibil așa ceva? Să vedem.

 

Câți copii vor avea acces la Centrul De zi Floare de Colț – Grădina Montessori, de la ce vârste și cum vor fi organizați pe grupe?

Gabriela Schmutzer: Pe parcursul primului an vor fi integraţi în program 20 copii cu vârsta de 3 ani, urmând ca la intervale de 6-9 luni să fie introduşi în program alţi 5-10 copii (având tot vârsta de 3 ani), astfel că pe parcursul anului III de funcţionare numărul beneficiarilor va ajunge la 45, iar grupa de vârstă va fi de 3-6 ani, aşa cum este recomandat în metoda Montessori. Selectarea copiilor cu vârsta de 3 ani urmărește oferirea educaţiei la o vârstă cât mai mică şi posibilitatea de a parcurge un program preşcolar complet pe parcursul a 3 ani, pentru atingerea obiectivelor şi succesul integrării sociale a beneficiarilor. Activitatea va fi organizată pe  grupe de câte 15 copii (în anul III se va ajunge astfel la 3 grupe, cu menţiunea că în fiecare grupă vor fi incluşi copii de vârste diferite, ce vor interacţiona, vor alcătui treptat un grup omogen şi vor învăţa unii de la alţii, conform principiilor Montessori).

Cum vor fi selectați copiii care beneficiază de serviciile Centrului?

Gabriela Schmutzer: Centrul îşi propune să ofere acces la servicii pentru copiii defavorizaţi social, aflaţi în evidenţele DGASPC Sector 6.  Selectarea se face de către cei doi parteneri, de comun acord, la propunerea DGASPC Sector 6, pe baza datelor şi, implicit, a nevoilor rezultate din ancheta socială, dar şi a disponibilităţii părinţilor sau a altor reprezentanţi legali de a participa la acest program.

Care este programul Centrului și pe ce metodă educativă se bazează?

Gabriela Schmutzer: Centrul funcţionează în regim de zi, de luni până vineri în intervalul orar 08.00 – 17.00. Metoda educativă a fost elaborată de Maria Montessori şi îi poartă numele. Pe scurt: “Ce este specific unui program de pregătire ce folosește “Metoda Montessori” îl reprezintă modul în care se desfășoară activitățile în clasă. Fiecare sală de clasă este echipată cu materiale ce permit, mai întâi, învățarea prin intermediul simțurilor și mai târziu prin citire, scriere, matematică avansată. În activitățile de predare sunt folosite artele vizuale, muzica și mișcarea. Materialele didactice sunt atent selectate și plasate astfel încât, totul să fie la locul lui și la vedere pentru a facilita selectarea acestora de către copii. Copiii le pot vedea și pot învăța din greșelile proprii, fără ca un profesor să le sublinieze eroarea. Acest aspect favorizează independența copilului de la vârste cât mai fragede”. (Sursa: Wikipedia). Modelul pedagogic Montessori pune copilul în centru, pornind de la ideea că fiecare copil se naşte cu un potenţial unic, ce trebuie valorificat. Copiii Montessori învaţă într-un mediu non competitiv şi care-i susţine în permanenţă, concentrându-se pe individualitatea copilului şi pe nevoile lui specifice. Copiii sunt încurajaţi să muncească independent, în ritmul lor, educatorul putând să lucreze cu fiecare în parte sau în grupuri mai mici. Copiii învaţă astfel atât de la educatori, dar şi independent, sau unii de la alţii. Acest sistem atribuie copiilor anumite responsabilităţi şi îi ajută să îşi dezvolte stilul personal de acumulare a cunoştinţelor, timp în care educatorul acţionează ca un ghid care le încurajează şi le facilitează acţiunile. Un principiu esenţial al educaţiei Montessori este că educatorul trebuie să fie în permanenţă atent la ce face copilul şi nu invers. Educatorul și copiii împart tot spaţiul dintre ei. Nu există o arie destinată educatorului sau o catedră şi tot spaţiul este folosit pentru activităţi.

 Cine sunt educatorii din Centru? Ce acreditări au?

Gabriela Schmutzer: Personalul Centrului este alcătuit din specialişti în asistenţă socială, psihologie sau în domeniul educaţional. Toate persoanele implicate direct în lucrul cu copiii au urmat sau vor urma cursuri de formare şi specializare în metoda Montessori.

Specialiștii Centrului/din proiect le vor oferi consiliere și părinților acestor copii, unde și dacă apar probleme de inadaptare, violență, abuz etc?

Gabriela Schmutzer: Specificul metodei Montessori prevede lucrul permanent cu părinţii. Aceştia vor beneficia de consiliere psihologică, familială, juridică, ocupaţională etc, în funcţie de situaţia concretă a fiecărei familii. În plus, părinţii vor fi instruiţi pentru a continua acasă lucrul cu copiii conform principiilor Montessori.

Cum ați făcut posibil un astfel de proiect și cum ați ales metoda Montessori. De ce Montessori și nu alta?

Gabriela Schmutzer: Realizarea acestui proiect unic la nivel naţional a apărut la propunerea Fundaţiei Bambini in Emergenza, care căuta un partener din rândul DGASPC-urilor, împreună cu care să realizeze primul centru social din România bazat pe metoda educativă Montessori. DGASPC Sector 6 a considerat că acest proiect este oportun, pentru a diversifica oferta educaţională pe care o punem la dispoziţia copiilor din Sectorul 6 prin centrele noastre de zi.

Avem trei centre de zi de tip  creşă (pentru copii între 1 şi 3 ani), unde sunt îngrijiţi peste 900 de copii anual, 3 centre de zi pentru copii de vârstă preşcolară (între 3 şi 6 ani), în cadrul cărora sunt îngrijiţi şi educaţi peste 250 de copii, 3 centre de zi de tip afterschool în incinta unor şcoli din Sectorul 6, unde peste 70 de elevi primesc hrană, servicii de supraveghere asistenţă în efectuarea temelor, după terminarea orelor de curs. De asemenea, se află în curs de implementare un nou centru de zi de îngrijire şi educaţie timpurie, cu 124 de locuri, care se adresează inclusiv cazurilor sociale din comunitate, printre care copii cu dizabilităţi.

De când pot să vină copiii la Centru?

Gabriela Schmutzer: Centrul funcţionează în prezent cu un număr de 11 copii care se află în perioada de adaptare, ei fiind selecţionaţi conform metodologiei amintite, urmând ca în primul an să mai fie incluşi în program şi restul de copii până la totalul de 20.

Text: Ana Nicolescu

Foto: DGASPC S6

S-ar putea să-ți placă și

1 comentariu

  1. Dragi mămici,

    Lucrez pentru o firmă care dezvoltă aplicația “Find my kids”, o aplicație destinată părinților. Cu ajutorul aplicației, instalată pe telefonul mobil al copiilor, părinții vor putea urmări locația copilului, vor putea primi notificări atunci când copilul vine acasă sau merge la școală, etc.
    As avea nevoie de ajutorul vostru pentru completarea următorului chestionar. Chestionarul este unul scurt, dar ne-ar ajuta foarte mult in muca noastră: https://www.survio.com/survey/d/U4H8R2A8P4I0J3E1W

    Vă mulțumesc!

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.