Știri
Leave a comment

Proiect de 1,8 milioane de euro pentru combaterea discriminarii copiilor

Salvati Copiii si Fundatia IKEA sprijina integrarea copiilor romi si a copiilor cu probleme emotionale si de sanatate mintala intr-un proiect amplu, desfasurat pe o perioada de trei ani.

Salvati Copiii Romania, in parteneriat cu Salvati Copiii Suedia si cu Fundatia IKEA,  va desfasura, timp de 3 ani, un proiect in valoare de 1,8 milioane de euro, pentru sustinerea celor mai vulnerabile categorii de copii in fata stigmatizarii si a discriminarii – copiii romi, copiii cu tulburari de sanatate mintala, copiii cu suferinte psiho-emotionale sau tulburari comportamentale, precum si pentru combaterea acestor fenomene la nivelul societatii.

Proiectul a fost lansat la Bucuresti, joi, 6 septembrie 2012, la Scoala Ion I.C. Bratianu 141,  in prezenta Ambasadorului Suediei ES Dl Anders Bengtcén, a Dnei Elisabeth Dahlin, Presedinte Executiv Salvati Copiii Suedia, a Dl Cornel Oprisan, country manager IKEA si a Dnei Gabriela Alexandrescu, Presedinte Salvati Copiii Romania.

In cadrul acestei initiative, Salvati Copiii Romania va derula actiuni si solutii novatoare, pentru a raspunde in mod concret la unele din cele mai stringente probleme cu care se confrunta copiii, din cauza stigmatizarii si a stereotipurilor. Vor fi abordate trei mari surse de stigmatizare si de stereotipare negativa din societatea romaneasca: apartenenta la etnia roma ca o premisa a esecului social, bataia ca forma de educare a copilului, problemele de sanatate mentala ale copilului.

Astfel, stigmatizarea copiilor romi va fi contracarata prin interventii in comunitate si atragerea acestora in sistemul educational, ca prim pas pentru a asigura integrarea lor sociala si accesul la oportunitati de formare. Stereotipurile legate de educatia copiilor prin bataie, violenta verbala sau emotionala – validate inca in mentalul colectiv din Romania – vor fi contracarate prin metode de parenting pozitiv si prin programe de formare destinate parintilor, bunicilor, educatorilor, precum si personalului medical. Stigmatizarea si stereotipurile negative legate de suferintele mentale ale copiilor vor fi combatute prin promovarea unor strategii de politici publice moderne la nivel national, care sa permita prevenirea unor situatii periculoase pentru copii, precum si tratarea corecta a problemelor cu care acestia se pot confrunta.

Proiectul va fi insotit si de o campanie de comunicare si de constientizare, intitulata ”Copiii fara eticheta”, menita sa atraga atentia asupra raului pe care etichetele negative – stigmatizarea si stereotipurile – il produc asupra echilibrului emotional si dezvoltarii armonioase ale unui copil, indiferent de statusul sau social, precum si sa promoveze masurile pozitive, care pot fi luate pentru a schimba astfel de abordari.

Concret, aproximativ 8.700 de copii si parintii acestora vor beneficia  de servicii educationale si de sanatate, desfasurate in gradinite estivale pentru romi, infiintate de Salvati Copiii si in centre de consiliere pentru copii si parinti. Un numar de 900 de profesionisti in domeniul sanatatii si educatiei publice vor fi instruiti pentru a putea preveni, identifica si interveni in problemele cu care se confrunta copiii victime ale stigmatizarii. Un ghid de bune practici pentru educatia timpurie a copiilor romi va fi distribuit in toata tara celor interesati de acest subiect. Peste 10 milioane de copii si adulti romani vor fi informati in legatura cu consecintele negative ale discriminarii asupra copiilor vulnerabili si moduri prin care discriminarea poate fi combatuta.

Proiectul este implementat de Salvati Copiii Romania cu asistenta tehnica din partea Salvati Copiii Suedia, iar fondurile au fost colectate de IKEA prin intermediul Campaniei Jucariilor de Plus.

Gabriela Alexandrescu, presedinte executiv Salvati Copiii Romania, a declarat cu aceasta ocazie:

”Avem datoria sa trecem dincolo de etichete, stigmatizari si stereotipuri si sa ne uitam la copii, asa cum sunt ei cu adevarat. Proiectul nostru va face exact acest lucru prin actiunile pe care le vom derula in urmatorii trei ani. Copiii romi nu sunt mai rai sau mai putin dotati decat copiii dintr-un mediu social instarit. Ceea ce, in timp, creeaza diferente intre copii romi si alti copii este lipsa educatiei. Bataia nu este rupta din rai, ci aduce iadul in sufletul unui copil si il poate condamna pe viata sa fie un adult lipsit de echilibru si de forta interioara. Problemele de sanatate mentala ale unui copil pot fi tratate si prevenite. Este important ca parintii, educatorii, cadrele medicale, comunitatea in ansamblul sau, decidentii sa inteleaga aceste lucruri si sa actioneze, alaturi de noi”.

Elisabeth Dahlin, presedinte Salvati Copiii Suedia si secretar general al Comitetului pentru Colaborarea cu Fundatia IKEA declara

“Multumita campaniei Jucariilor de Plus, clientii si angajatii IKEA au produs o schimbare in bine in viata a milioane de copii din intreaga lume. Sprijinul din partea Fundatiei IKEA a permis organizatiei Salvati Copiii sa ajute cele mai vulnerabile si marginalizate categorii de copii, care altfel nu ar avea acces la educatie. Suntem incantati sa fim parte a acestei campanii globale.”

Relevanta proiectului pentru copiii romi

Salvati Copiii va infiinta 30 de gradinite de vara, care vor desfasura programe educationale pentru copiii romi prescolari, cu scopul de a reduce diferentele de dezvoltare psiho-educationala intre copii, in prima zi de scoala. Parintii vor fi implicati in aceste activitati pentru a intelege importanta educatiei si a scolarizarii copiilor. In scolile si gradinitele care inscriu copii romi Salvati Copiii va oferi servicii de consiliere pentru copii. Practica de pana acum a SCR arata ca acei copii romi care au participat la astfel de gradinite de vara au avut o rata mai mare de scolarizare.

 

In conditiile in care romii sunt grupul etnic cel mai expus tratamentelor discriminative, multi parinti romi aleg sa nu isi trimita copiii la gradinita sau la scoala. Unul din motivele invocate de parinti este neincrederea in personalul educational si frica de practicile discriminative la care sunt supusi copiii lor. Alte motive sunt lipsa serviciilor educationale in comunitate si lipsa resurselor financiare. Pe termen lung, lipsa educatiei ii condamna pe copii la saracie, nepermitandu-le sa intre pe piata muncii in conditii de sanse egale si demnitate. In Romania, tara cu o populatie roma numeroasa, acest lucru va avea un impact economic si social semnificativ.

80% dintre copiii care nu ajung niciodata la scoala sunt copii de etnie roma – potrivit Raportului National cu privire la includerea copiilor romi in serviciile de educatie timpurie (2010).

31% este procentul copiilor romi care au frecventat invatamantul prescolar in anul scolar 2009 – 2010  (CPARSDR, 2009, Riscuri si inechitati sociale in Romania, raport extins, p. 364)

 

Relevanta proiectului pentru copiii cu probleme  de sanatate mentala

La nivel european, unul din cinci copii sufera de o problema emotionala, de dezvoltare sau comportamentala, iar unul din opt are o tulburare mentala diagnosticabila clinic.

In Romania, aproape 20% din copiii (1 milion din cei 4 milioane de copii) prezinta riscul de a dezvolta o tulburare mentala, potrivit datelor publicate de Organizatia Mondiala a Sanatatii. In ciuda acestei situatii, in Romania serviciile de sanatate mintala sunt oferite aproape exclusiv in spitale si clinici de psihiatrie, iar tratamentul consta in principal in medicatie. Stigma asociata cu bolile mentale si cu serviciile oferite in aceste unitati medicale ii impiedica pe multi dintre copii/ adolescenti si parinti sa apeleze la serviciile de sanatate mentala.

Pe multi dintre copiii care sufera de o tulburare mentala (ADHD, depresie, anxietate, tulburari de comportament)  discriminarea – de catre alti copii sau adulti – ii poate afecta mai mult decat boala in sine: stigmatizarea provoaca rusine, duce la izolare si atrage in multe cazuri violenta si abuz verbal. Salvati Copiii va oferi servicii alternative de consiliere psihologica pentru copii si parinti pentru a ajuta copiii cu probleme emotionale si de comportament sa faca fata cerintelor socio-educationale. Va oferi de asemenea instruire pentru specialisti in sanatate mintala.

 

Impactul bataii si al abuzului emotional asupra copilului

Violenta fizica si verbala

Violenta fizica si verbala asupra copiilor – sau disciplinarea negativa – este inca frecvent utilizata de parinti, fiind uneori o modalitate la indemana pentru a-si regla propriile stari emotionale (furie, frica).

Bataia si abuzul verbal au insa consecinte negative, atat in ceea ce priveste comportamentele imediate, concrete, ale copiilor, cat si in ceea ce priveste dezvoltarea psiho-emotionala si evolutia lor pe termen lung.

Consecinte pe termen scurt ale violentei verbale sau fizice

  • Recidiva (copilul va repeta comportamentul negativ, care l-a enervat pe adult, in ciuda sanctiunii)
  • Aparitia comportamentelor de evitare (copilul va evita adultul, pentru a se proteja, sau chiar poate sa minta)
  • Comportament impredictibil si problematic (control scazut al adultului asupra copilului)
  • Preluarea prin imitatie de catre copil a comportamentului negativ al adultului (violenta, agresivitate fizica si verbala)

Consecinte pe termen lung asupra dezvoltarii psiho-emotionale a copilului

  • Afectarea stimei de sine a copilului
  • Dezvoltarea sentimentului de frica si lipsa a controlului, in locul sentimentului de responsabilitate pentru propriile actiuni

Violenta emotionala se refera la rejectarea sau negarea valorii unei persoane; injosirea, ridiculizarea, insultarea, adresarea cu apelative care reduc valoarea si demnitatea unei alte persoane; terorizarea prin inducerea unei frici intense unei alte persoane, intimidarea, constrangerea, amenintarea cu violenta fizica asupra acelei persoane, a apropiatilor; izolarea, restrictionarea fizica si limitarea libertatii; separare si negarea afectiunii.

Consecintele acestui tip de violenta: afectarea stimei de sine, deteriorarea dezvoltarii psihice si a interactiunilor sociale.

La copii, utilizarea violentei emotionale este un mare obstacol in dezvoltarea normala a atentiei, inteligentei, memoriei si abilitatii de a simti si exprima adecvat sentimentele.

Atat la copii, cat si la adulti: retragere sociala, anxietate severa, depresie, acuze fizice, evitarea contactului vizual, auto-invinovatire si abuz de substante.

 

Comunicat de presa

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *