RADAR, tehnologii aplicate într-un loc de joacă art & tech sau cum cred eu că ar trebui să fie predarea în școli

Flipchart digital, lanterne care devin pensule, o plimbare VR cu dragonul, o lume subacvatică prin video mapping interactiv. Din punctul meu de vedere, așa ar trebui să arate școala românească. Predarea să aibă la bază informații actuale oferite copiilor prin interacțiunea cu  tehnologia. Ce am scris mai sus sunt doar câteva dintre experiențele prin care am trecut împreună cu Măriuca și Julie sâmbăta trecută pe traseul RADAR Kids.

La Romanian Artists Developing Alternative Realities am văzut arta cu ajutorul celei mai noi tehnologii. Atât noi ca adulți, cât și copiii, am privit arta prin realitate augmentată, realitate virtuală, inteligență artificială, instalații interactive, animație, game și art design. Cum să vă zic, eu am trecut prin unele experiențe cu aceeași uimire și curiozitate ca atunci când apăruseră în România, prima oară după Revoluție, șireturile fosforescente.

Eu îmi conștientizam uimirea și mă gândeam cum pot să țin pasul cu tehnologia ca să nu îmi simt vârsta. Copiii în schimb s-au integrat atât de firesc și, la fel, cu uimire și curiozitate, au descoperit cum cu o singură aplicație pe telefon, desenele din cărți sau de pe tricouri încep să se miște.

Apoi și-au pus ochelarii și s-au trezit într-o pădure, apoi pe un pod, dar și într-un film. Au învățat despre lumină când lumina lanternelor s-a transformat, pe un ecran, în pensulă.

Au desenat pe un flipchart digital și m-am lăudat că am folosit și eu unul la școala de blogging. Am mai crescut puțin în ochi lor 😊.

Pe Măriuca a încântat-o când a desenat o casă pe o foaie și desenul ei a luat o formă vintage pe ecran. A fost nevoie de o cameră video și o aplicație.

Julie a stat cel mai mult să asculte o aloe cum cântă.

Ce să zic, au învățat în două ore, cât într-un an la școală. Și ideea nu e cât au învățat, ci faptul că au aflat atâtea lucruri și au avut capacitatea să le integreze pentru că:

  • M-aș avânta să spun că tehnologia face parte din ADN-ul generației actuale de școlari. De ce ne ferim atâta de ea și nu trecem dincolo de zona noastră de confort? S-ar putea să ne placă și nouă dacă o deslușim.
  • Totul era uimire, mister, curiozitate, jocuri de lumini și de culori pe muzică, experiență, lucruri care fac atât de ușoară învățarea. Dacă tot ce au învățat acolo le era predat la clasă s-ar fi numit fizică, matematică, artă, creație, educație tehnologică, biologie, geografie și s-ar fi făcut în 2D cu creionul pe hârtie și cu capul pe bancă de plictiseală, în câțiva ani. Acolo, Măriuca și Julie erau în starea și în energia care favorizează învățarea. Erau ca niște pastile efervescente cărora le-am dat drumul în două pahare generoase cu apă. S-au expandat, s-au contopit cu experiența, s-au îmbogățit una pe alta. Au fost atente, curioase, au pus întrebări, au aflat și altceva față de informația inițială.

  • De ce pun preț pe uimire și curiozitate? Pentru că de aici pornește învățarea care are mari șanse să fie integrată. Dacă elevii nu intră în clasă în starea asta, nemotivați de dascălul din fața lor, atunci totul devine plictisitor, neinteresant și se bazează pe memorare, nu pe descoperire. Atunci copiii sunt ca niște picături de ulei care nu se dizolvă în paharul cu apă al învățării, nu-și împrumută din proprietăți, nu se cresc unii pe alții, nu se contopesc.
  • Au fost într-o mișcare permanentă. Se știe că la clasă copiii care se frichinesc întruna deranjează ora și sunt obligați să stea în bănci câte 50 de minute. Să stai în bancă nemișcat aproape o oră la 6 ani nu poate să fie decât plictisitor, obositor și deloc motivant. Ei bine, pe traseul RADAR, am făcut 2000 de pași, în două ore, ceea ce înseamnă vreo 2 km. Învățatul sănătos presupune mișcare.
Foto: Mihnea Ratte
  • Au interacționat cu alți adulți și copii și s-au prins într-o cursă motivantă la finalul căreia au primit și un premiu. Partea asta de socializare autentică nu este predată și nici favorizată în școli. Socializarea într-un mediu sigur, creativ și nou, îi aduce pe copii mai aproape de ei pentru că așa află cine sunt ei în raport cu ceilalți, așa învață să pună întrebări, să își aștepte rândul, să țină cont că mai așteaptă și alții la coadă, să absoarbă tot ce e de învățat într-un timp relativ scurt, dar foarte intens.
  • Când sunt foarte atrași de ce li se întâmplă și devin curioși, copiii nu mai simt nici oboseala, nici foamea. Revin la curiozitate pentru că vreau să vorbesc puțin despre oboseală. Dimineața, când le duc pe fete la școală, de cele mai multe ori sunt somnoroase, iar motivația practic nu există. Urmează să meargă la școală și să stea în bancă cel puțin 4 ore cu pauze de 10 minute. Julie, la Pregătitoare, face lucruri pe care le știe de la grădiniță. Deocamdată e plictisitor pentru ea. Măriuca are de umplut unele lacune de anul trecut și automat i se pare mult și greu. Am ajuns la RADAR pe la 19.30 sâmbătă, după ce Măriuca participase la o competiție națională de dans pe patine cu rotile. Rândul echipei ei se decalase cam cu două ore, plus ora cu care venisem înainte pentru pregătiri și repetiții, plus foamea au făcut-o destul de morocănoasă în drumul spre Uzina Filaret la RADAR. Din momentul în care a văzut fabrica luminată în roșu, cu iedera agățătoare care acoperea zidul de cărămidă, care ei i se părea Halloweenish și muzica ce făcea geamurile să vibreze, parcă și-a dat un refresh și a mărit pasul spre intrare. De cum a intrat în curte, nu știa unde să se împartă, toate luminile o chemau într-o experiența pe care și-o dorea fără să poată să o numească de dinainte.
Foto: Mihnea Ratte

Mie mi-a plăcut cel mai mult aici, unde m-am experimentat pe mine în diferite ipostaze vizuale, ca un copil care descoperă pentru prima oară înghețata la cornet, tot din perioada șireturilor fosforescente.

Aceasta a fost prima ediție Romanian Artists Developing Alternative Realities și faptul că au participat peste 8000 de vizitatori mă face să am încredere că oamenii creativi și în pas cu tehnologia vor aduce aceste experiențe și în școli. Felicitări pentru eveniment atât organizatorilor, cât și partenerilor care au susținut această ediție, Lidl și Samsung.

Text: Ana Nicolescu

Foto deschidere: Mihnea Ratte

S-ar putea să-ți placă și

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Bifați căsuța de selectare GDPR

  • Acest formular îți colectează numele, e-mailul și conținutul, pentru a putea urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.