Uncategorized
Leave a comment

Riscurile cauzate de carenta calciului si a vitaminei D

Pentru ca m-am alaturat campaniei de dialog cu mamele, initiata de Danone, cu ocazia lansarii pe piata a noului produs Danonino branzica natur, v-am invitat, saptamana trecuta, sa completati un chestionar despre importanta calciului si a vitaminei D, precum si despre sursele lor. In acest articol dezbatem rezultatele chestionarului si, impreuna cu dr. Ruxandra Constantina, vorbim printre altele, despre riscurile cauzate de carenta calciului si a vitaminei D.

La intrebarea Care este rolul calciului in organismal copilului, 93,8% dintre mamele respondente au indicat Cresterea si mentinerea sistemului osos. Printre raspunsurile fruntase se afla si necesitatea calciului pentru mentinerea sanatatii dintilor si pentru contractia musculara.

Parerea Specialistului: Organismul nostru are nevoie, in toate etapele vietii, de calciu. Rolul lui este de a construi si consolida scheletul si unghiile, de a asigura o buna functionare a sistemului cardio-vascular. De asemenea, el este responsabil pentru contractia musculara si transmiterea influxului nervos, pentru secretia de hormoni si enzime, contribuie la procesul de coagulare, la mentinerea greutatii in limite normale si la reglarea metabolismului. Oasele sunt supuse unui proces continuu de formare si resorbtie osoasa. In timpul copilariei, predomina procesele de formare. Odata cu inaintarea in varsta, acest proces incetineste, iar la batranete predomina procesele de resorbtie, deci oasele devin mai fragile si sunt mai supuse riscului de fractura.

 

91,5% dintre mamele care au raspuns la chestionar sunt de parere ca produsele lactate sunt cele mai bogate surse de calciu. Acestea sunt urmate, in viziunea lor, de legume, tofu si cereale.

Parerea specialistului: Organismul uman are nevoie de doze suplimentare de calciu in urmatoarele situatii: copiii aflati in perioada de crestere, femeile gravide, femeile care alapteaza. Deci in special in aceste perioade e nevoie de o alimentatie care sa acopere necesitatile crescute de calciu. Principalele surse raman produsele lactate (lapte, branza, iaurt, sana, chefir, cascaval). Sa nu uitam insa ca, in paralel cu produsele lactate, pot fi utilizate si alte surse animale de calciu (peste-sardine, ton, somon), oua sau sursele vegetale de calciu: semintele de susan, migdalele si semintele de in si floarea-soarelui,  alune, nuci, legume verzi (broccoli, varza, andive), fasole uscata, quinoa fiert, tapioca. De asemenea, sucuri de fructe sau cereale imbogatite cu calciu. O categorie aparte care are nevoie de suplimentarea dietei cu calciu, este aceea a persoanelor care urmeaza diete restrictive, cu eliminarea din alimentatie a surselor alimentare de calciu (lactate), ce are repercusiuni negative, pe termen scurt si lung, asupra organismului.

 

Conform graficelor rezultate in urma sondajului, se pare ca in Romania, cel mai consumat produs lactat este laptele dulce (76,5%), urmat indeaproape de iaurtul simplu, adica cel fara fructe (75,3%). Branza proaspata de vaci ocupa locul 3, un loc onorant, avand in vedere ca, intr-adevar, aceasta este o sursa reala de calciu. Oricum, graficul acesta ma linisteste pentru ca primele 3 variante sunt cele mai sanatoase pentru copii. Eu as scoate din alimentatia lor cascavalul si samantana (contin un nivel ridicat de grasimi, greu de gestionat pentru ficatul lor), telemeaua mi se pare prea sarata, iar branza topita mi se pare genocid.

 

Asa cum spuneam in paragraful precedent, branza proaspata de vaci este o reala sursa de calciu. La fel au indicat si mamele respondente, plasand-o pe primul loc la produsul care contine cea mai mare cantitate de calciu.  Locurile s-au inversat putin fata de intrebarea anterioara, dar razboiul s-a dat tot intre detinatoarele primelor 3 locuri din graficul precedent. Ce m-a surprins pe mine la raspunsurile de la aceasta intrebare este ca mamele considera iaurtul simplu ca sursa bogata de calciu, in schimb iaurtului cu fructe nu i-au dat nicio sansa la aportul de calciu. Cat despre cascaval, l-as da jos din corcodus, si as inversa locul cu Sana.



 

La ultima intrebare, referitoare la elementele care asigura absorbtia de calciu, 90,2% dintre mame s-au pus de acord ca vitamina D este principala responsabila pentru acest proces. La 40 de procente diferenta se afla expunerea la soare, urmata de activitatea fizica.

Parerea specialistului: Absorbtia calciului este favorizata, in primul rand, de vitamina D, care este adusa in organism prin alimente (pestele de apa sarata: heringul, macroul, somonul, sardinele, uleiul de ficat de peste, ouale) sau este activata la nivelul pielii prin expunerea la soare. De aceea, in aceasta perioada a anotimpului rece, cand petrecem mai mult timp in casa si scade expunerea la lumina solara, este bine sa consumam suplimentar alimente bogate in vitamin D. De asemenea, absorbtia calciului este favorizata si de prezenta, in concentratii corespunzatoare a vitaminelor, A, C, D, a fierului, a magneziului si borului.

Trebuie retinut faptul ca absorbtia calciului este diminuata printr-un consum crescut de grasimi, zaharuri, fainoase, ciocolata, cafea, spanac, stevie, sparanghel, patrunjel, sfecla, rosii, smochine (au acid oxalic) sau consum exagerat de cereale (bogate in acid fitic). Acestea formeaza complexe insolubile (oxalati, fitati) ce se elimina impreuna. De asemenea, bauturile alcoolice si cele carbogazoase au un continut ridicat in fosfor, ce impiedica absorbtia normal a calciului.

Un aport scazut de calciu are repercusiuni negative asupra dezvoltarii fizice si psihice: apar spasme musculare, furnicaturi si ameteli la nivelul degetelor, scaderea capacitatii de concentrare si memorare, ameteala, palpitatii, hipotensiune, lipotimii, tulburari psihice (anxietate, depresie, atac de panica). Lipsa calciului cauzeaza fragilitatea unghiilor, degradarea parului, tulburari de ciclu menstrual, anorexie, oboseala, fragilitate vasculara si sangerari.

In cazul copiilor mici, carenta de calciu determina aparitia rahitismului, cu intarzierea cresterii si deformari osoase. La varsta a treia, si in special la femeile aflate la menopauza, in lipsa estrogenului care asigura o densitate minerala osoasa normala, oasele devin moi, fragile, si se pot fractura chiar in conditiile unor traumatisme minime. La aceste persoane, este bine sa fie suplimentata alimentatia cu lactate acide: sana, chefir, iaurt.

In concluzie, calciul si vitamina D sunt esentiale pentru o buna dezvoltare a sistemului osos la copii, pentru a evita aparitia rahitismului si a deformarii oaselor. Un produs care le contine pe amandoua, dar nu contine zahar, este Danonino Branzica natur. Eu ii dau Mariucai si ea este incantata de gust.

 

Text: Ana Nicolescu

Consultant: Dr. Ruxandra Constantina

Medic specialist Medicina de familie,

competenta apifitoterapie si reflexoterapie

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *