Uncategorized
Leave a comment

Rutina de masa, intre regula si socializare

A servi masa impreuna reprezinta unul dintre cele mai importante si, de multe ori placute, momente de familie, in care membrii familiei au ocazia sa impartaseasca din bucuriile si dificultatile zilei. Este un context placut de socializare si conectare emotionala, dar unul si mai important de invatare, pentru cei mai mici dintre membrii familiei.

Din experienta multor familii, stim insa ca, servirea mesei se poate transforma intr-un adevarat razboi, care solicita toate resursele de rabdare si creativitate ale parintilor si bunicilor, in acele familii in care varsta copiilor nu depaseste 5-6 anisori.

Cum gestionam dificultatile care apar in timpul mesei si cum incurajam copilul sa-si insuseasca deprinderile de autoservire?

Statul la masa, servirea mesei alaturi de ceilalti membri ai familiei, reprezinta o abilitate importanta pe care copiii o vor invata inca din primii ani de viata. Multi parinti au dificultati legate fie de refuzul copilului de a manca, fie de comportamentele dificile in contextul mesei: se foieste pe scaun; se joaca cu mancarea din farfurie; cere sa fie hranit de catre altcineva; accepta sa manance doar daca acest lucru se intampla la televizor, urmarind un desen animat; accepta mancarea doar daca fiecare lingurita este insotita de o poveste; mesteca lent mancarea, iar apoi o scuipa; refuza sa vina la masa atunci cand este chemat; face crize de furie si arunca mancarea; plange in timpul mesei etc.

Este important insa sa acceptam ca a invata un prescolar sa stea la masa alaturi de ceilalti membri ai familiei, sa foloseasca tacamurile si sa manance corect, nu este deloc usor; sunt achizitii importante, dar dificil de insusit de catre copil. Diversele incidente care apar in timpul mesei nu sunt greseli sau comportamente inadecvate, ci ne arata ca, prescolarul nostru nu stapaneste inca anumite abilitati. Daca ne pastram calmul si privim aceste incidente ca pe niste oportunitati de invatare, vom observa ca, in scurt timp, copiii nostri se vor descura din ce in ce mai bine, la fel ca in invatarea oricarei alte abilitati. Evident, este esential sa laudam copilul pentru efortul pe care il face pentru a se autoservi.

 Cateva din cauzele acestor probleme:
  • De cele mai multem ori, copiilor prescolari le este foarte dificil sa stea intr-un loc o perioada mai mare de timp. De regula, ei incep sa se agite daca simt ca servirea mesei dureaza prea mult timp sau este plictisitoare.
  • Alteori exista asteptari nerealiste ale parintilor cu privire la cantitatea de mancare pe care copilul trebuie sa o manance (daca se poate, tot din farfurie, portii generoase, similare cu ale adultului etc.) precum si la modul in care se petrece acest lucru: in tacere, fara sa se vorbeasca la masa.
  • Apetitul copiilor poate varia de la o zi la alta. Toti copiii au zile in care pofta de mancare nu este atat de mare, ca de obicei. Uneori gustarile dintre mese pot reduce apetitul copiilor, mai ales atunci cand au loc cu o ora inainte de ora mesei.
  • Alte dificultati au legatura cu organizarea mesei: este greu pentru un copil care, in mod obisnuit, manaca oriunde vrea el, sa accepte brusc sa manace doar in bucatarie, la masa, impreuna cu ceilalti membri ai familiei. In plus, daca un copil mananca cina intr-o zi la ora 6, iar in alta la 8, construirea unei rutine si conditionarea unui ritm regulat al nevoii de hrana, devine foarte dificil.

 

Cum putem preveni comportamentele nepotrivite la masa?
  • In primul rand este indicat sa stabiliti o rutina zilnica pentru servirea mesei. Aceasta trebuie sa includa trei mese principale si doua gustari (dimineata si dupa-amiaza) care sa fie servite de dorit, la aceeasi ora, in fiecare zi.
  • Serviti copilul cu o cantitate de mancare adecvata varstei, nevoilor si nivelului lui de dezvoltare; dati-i posibilitatea sa ceara daca doreste sa manance mai mult. Limitati consumul de dulciuri sau snack-uri si asociati-le doar momentelor de gustare.
  • Stabiliti o limita de timp pentru servirea mesei. De obicei 30 de minute sunt suficiente pentru acesta activitate. Puteti ajuta copilul sa perceapa timpul alocat folosind o clepsidra sau o sonerie care sa semnaleze momentul cand masa a luat sfarsit.
  • Pregatiti din timp copilul pentru servirea mesei. Respectati timpul copilului si anuntati-l ca masa va fi servita in 15 minute. In acest mod ii dati posibilitatea de a-si termina activitatea personala inainte de a merge la masa si evitati un posibil conflict.
  • Explicati copilului regulile pe care trebuie sa le respecte la masa. Stabiliti doua sau trei reguli simple care sa ghideze comportamentul copilului la masa si discutati-le impreuna. Dupa un timp copilul va fi capabil sa le enunte singur. Pentru a fi eficiente, regulile trebuie sa ii spuna copilului ce sa faca si nu ce sa nu faca, si sa fie reamintite inaintea fiecarei mese, pana cand copilul le va internaliza. De exemplu:
  1. mananca cu lingura sau cu furculita”  in loc de “ nu manca cu mana”;
  2. termina de mestecat inainte sa vorbesti” in loc de “ nu vorbi cu gura plina”;
  3. ramai asezat pe sacun pana la terminarea mesei” in loc de “nu te ridici de la masa pana nu ti se permite”;

 

Acordati copilului timp pentru internalizarea regulilor. La acesta varsta, copiii au nevoie de timp, exercitiu si incurajare pentru a respecta in mod spontan regulile la masa.

Recompensati copilul pentru respectarea regulilor. Este ideal ca in faza de invatare sa recompensati imediat comportamentul copilului. Stabiliti din timp ce recompensa va primi copilul si comunicati-i ce poate sa obtina daca respecta regulile la masa. De exemplu, poate primi ca recompensa, o activitate preferata dupa masa sau o poveste in plus la culcare.

  • Asigurati-va ca aveti pregatit totul pentru masa. Pentru a evita asteptarea si eventual problemele care decurg de aici, chemati copilul la masa cand totul este pregatit.
  • Reduceti cantitatea de lichide inainte de masa. Evitati sa-i dati copilului sa bea lapte sau suc cu cel putin o ora inainte de sevirea mesei. Daca ii este sete puteti sa ii dati doar apa.
 Cum sa gestionam comportamentele nepotrivite care apar la masa
  • Mancati impreuna cu copilul la masa. Asigurati-va cu nu exista nici o jucarie sau un alt obiect care ar putea sa ii atraga atentia. Daca serviti masa in sufragerie, inchideti televizorul.
  • Incurajati comportamentul adecvat. Daca copilul respecta regulile la masa, laudati-l specific “tii foarte bine furculita in mana, mananci foarte frumos singur!”. Intrebati-l pe copil ce a facut in ziua respectiva (cum a fost la gradinita), dar incurajazi-l sa vorbeasca doar dupa ce a inghitit din gura.
  • Formulati asteptari realiste de la copil. Prescolarii sunt in etapa de dezvoltare a abilitatilor de autoservire. Murdarirea hainelor personale sau patarea locului in care mananca sunt incidente firesti care nu trebuie interpretate catastrofal, ci privite ca importante oportunitati de exersare si invatare. Prin urmare ignorati aceste aspecte! Atentia trebuie concentrata pe invatarea de abilitati, nu pe mentinerea curateniei.
  • Ignorati comportamentele nepotrivite minore. In categoria comportamentelor minore intra: scanceala, mancatul incet, plangerile in legatura cu mancarea, jucatul cu mancarea in farfurie. Cel mai recomandat este sa ignorati aceste comportamente. Continuati sa mancati fara sa priviti copilul sau sa ii adresati vreun cuvant pana nu inceteaza comportamentul inadecvat. Atentie! Cand veti folosi pentru prima data aceasta metoda, fiti pregatit sa constatati o intensificare a comportamentului nepotrivit, pentru a obtine o reactie din partea dvs. Folosita constant, ignorarea va conduce la eliminarea acelui comportament.

 

Cand comportamentele copilului sunt insa dificil de ignorat (arunca mancarea, loveste un alt membru al familiei, se urca pe masa etc.) sunt necesare alte reactii din partea adultilor.

De pilda, pentru situatia in care copilul refuza sa manance sau se joaca cu mancarea in farfurie
  • Spuneti copilului o singura data sa manance. Evitati amenintarile de genul ”daca te mai joci cu mancarea in farfurie, te pleznesc!”. Nu insistati sa manance tot din farfurie, puteti sa il incurajati sa incerce.
  • Stabiliti o consecinta logica adecvata situatiei. De exemplu, ii puteti spune sa stea asezat la masa pana termina toata lumea de mancat si ii comunicati ca nu va mai primi nimic de mancat pana la ora stabilita pentru urmatoarea masa.
  • Ignorati plangerile si comentariile. Daca copilul protesteaza, ignorati-l si continuati sa mancati.
  • Folositi locul de linistire (excluderea/time-out). Daca copilul pleaca de la masa, nu doreste sa mai stea sau face o criza de furie, duceti-l la locul de linistire pana se opreste din plans. Permiteti-i sa se intoarca la masa dupa ce s-a linistit si sa astepte pana ce toti membrii familiei termina de mancat.
  • Oferiti copilului un feedback pozitiv daca se comporta adecvat la masa. Incercati sa identificati si sa laudati orice comportament adecvat manifestat de copil in timpul mesei: “Ana ai folosit foarte bine furculita la masa in seara asta”.
  • Fara mancare pana la viitoarea ora de masa. Asigurati-va ca nu are nimic la indemana sa rontaie pana la masa viitoare.

Text: Diana Stanculeanu

Psiholog, Organizatia Salvati Copiii

Centrul de Educatie emotionala si Comportamentala pentru Copiii

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* Checkbox GDPR is required

*

I agree