În vacanța de vară, le-am dus pe fete la Romanian Gifted School, la o evaluare WISC să văd dacă s-ar potrivi la această școală și dacă da, cum s-ar corela partea educațională cu rezultatele lor. Eu am mai scris de-a lungul timpului despre școli , sisteme alternative și despre credința mea că în mediul potrivit, copilul înflorește. De aceea consider să este necesar să ne cunoaștem copiii și să vedem ce tip de școală le este benefic.
Romanian Gifted School este o școală internațională pentru copii cu abilități înalte, adică acei copii talentați, nu neapărat geniile. Pentru admiterea aici, este nevoie ca elevii să parcurgă evaluarea WISC.
Școala pentru copii cu abilități înalte. Ce este evaluarea WISC
WISC sau Scala de Inteligență Wechsler pentru Copii este un instrument clinic, care se aplică individual și care evaluează abilitatea cognitivă a copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani. Scala WISC-IV măsoară:
- Indexul de Înțelegere Verbală,
- Indexul Rationamentului Perceptiv,
- Indexul Memoriei de Lucru
- Indexul Vitezei de Procesare.
Totodată oferă informații despre abilitatea intelectuală generală a copilului – Coeficientul de inteligență total (CIT).
Scopul testului este de a determina care sarcini sunt parcurse bine de copil și care sunt mai dificile pentru el.
Școala pentru copii cu abilități înalte. La ce se uită evaluatorii
Evaluatorii de la Romanian Gifted School se uită, în primul rând la cei doi coeficienți, adică la înțelegerea verbală și la raționamentul perceptiv. Primul coeficient este cel lingvistic, inteligența cristalizată care se dezvoltă până în jurul vârstei de 75 de ani, când apar bolile degenerative ale creierului. Raționamentul perceptiv este partea de logică, este inteligența fluidă și este inteligența cu care ne naștem.
Testarea abilităților înalte: Indexul de Înțelegere Verbală
Indexul de Înțelegere Verbală cuprinde subtestele Similarități, Vocabular și Înțelegere. Acestea evaluează raționamentul verbal și formarea conceptelor la copii. Sunt vizate capacitatea copilului de a asculta și a înțelege o întrebare; diferențierea între caracteristicile importante și neesentiale (gradul de abstractizare și conceptualizare) în exprimarea verbală; abilitatea de a achizitiona, reține și reactualiza cunoștințe generale faptice; memoria de lungă durata și gradul de dezvoltare al limbajului, abilitatea de a invata, înțelegerea verbală și exprimarea, abilitatea de a evalua și de a utiliza experiența trecută și abilitatea de a demonstra ca stapaneste informațiile practice. Implica, de asemenea, cunoștințe despre reguli de comportament, judecată socială și maturitate, bun simt.
Școala pentru copii cu abilități înalte: ce se urmărește la subtestul de similarități
La partea de similarități i se dau copilului anumite concepte și el trebuie să spună din ce categorie fac parte. De exemplu, creion și stilou și copilul poate să spună: scriem cu ele. Pe parte de vocabular sunt concepte pe care copilul trebuie să le definească, de ex: Ce reprezintă alfabetul? Copilul ar putea să spună: o înșiruire de litere. Treptat, crește gradul de dificultate, până se ajunge la termeni care definesc valori și concepte: ce înseamnă să fii solidar. Ultimii termeni din test fac parte din zona juridică, economică și de sustenabilitate și de cele mai multe ori copiii nu răspund la ele. De exemplu: ce înseamnă un decret, iminent, clarviziune.
Școala pentru copii cu abilități înalte: ce se urmărește la partea de înțelegere
La partea de înțelegere sunt aspecte care țin de viața cotidiană. Ce înseamnă să inspectezi carnea, ce înseamnă drepturi de autor. Ca să facem legătura cu celălalt coeficient, putem să spunem că similaritățile fac parte mai degrabă din structura limbii decât din creativitate. Dacă vocabularul și înțelegerea sunt mai degrabă din zona de creativitate, la similaritărți este mai degrabă o analiză structurată.
Testarea abilităților înalte: Indexul Raționamentului Perceptiv
Indexul Raționamentului Perceptiv (IRP) cuprinde subtestele Cuburi, Concepte grafice, Matrici și evaluează raționamentul non-verbal și raționamentul fluid. Acesta evaluează capacitatea copilului de a examina o problema, de a recurge la abilitatile vizual-motorii si vizual-spatiale, producerea simultană, capacitatea de a-și organiza gândurile, de a crea soluții și apoi de a le testa, abilitatea de a raționa abstract, categorial. Poate, de asemenea, să indice preferința pentru informații vizuale, o bună adaptare la situații noi și neașteptate sau o preferință pentru a învăța prin acțiune.
Școala pentru copii cu abilități înalte: ce se urmărește la partea de cuburi
Concret, la partea de cuburi cu fețe jumătate roșii, jumătate albe, copiii trebuie să le redea conform imaginilor pe care psihologul le prezintă. Se pleacă de la vizualizare 2D, două cuburi, până se ajunge la vizualizare 3D, partea de tridimensionalitate.
Școala pentru copii cu abilități înalte: ce aflăm din jocul cu cuburi
Aici putem să vedem dacă ai noștri copii se opresc la viziunea 2D sau sunt la granița dintre 2D și 3D și ce înseamnă asta la nivel școlar. Pentru unii ar putea însemna că partea de geometrie plană le este mai la-ndemână decât geometria spațială și mai degrabă algebra decât geometria de orice natură. Deci spațialitatea nu le este la-ndemână. Psihologul care face evaluarea urmărește, de asemenea, și partea de răbdare, de anduranță în proces, cât de repede a vrut copilul să se termine, dacă a prezentat o oarecare anxietate față de modelul prezentat. Toate probele, la început, au unul-două exemple și copilul are șansa să facă singur un al treilea exemplu, iar apoi psihologul pornește cronometrul (la unele probe). De aceea rezultatele trebuiesc și contextualizate, nu neapărat luate ca atare.
Școala pentru copii cu abilități înalte: concepte grafice
La partea de concepte grafice, li se dau copiilor imagini similare și trebuie să găsească raționamentul între acele două, trei, patru, până la 9 concepte. Asta măsoară capacitatea copilului de a abstractiza, de a trece de la concret, la partea abstractă. Aici se urmărește capacitatea copiilor de a spune la ce anume le va folosi ceva ce învață. Conceptualizază partea practică.
Școala pentru copii cu abilități înalte: matrici
La matrici au tot o probă pe imagine, care se duce la granița dintre concepte din zona lingvistică cu concepte din zona abstractă. Aici eu am aflat dacă Măriuca și Julie învată atât secvențial auditiv, cât și spațial și dacă pot să găsească singure sensul la de ce învăț fizică și la ce mi-ar folosi treburile astea, fără să li se explice foarte clar la ce le ajută, ci ele să aibă grijă ca în harta lor mentală, ce învață să aibă sens. Unii copii vor dintr-o dată senul lucrurilor și procesul la ei e un pic mai greu. Iar alții intră și în proces. Psihologul descrie și modul în care copiii intră în aceste probe și dacă sunt oriențați spre rezultat și/sau proces.
Testarea abilităților înalte: Indexul Memoriei de Lucru
Indexul Memoriei de Lucru (IML) cuprinde subtestele obligatorii Memorarea cifrelor și Secvențe de litere și numere. Acestea evaluează capacitatea copilului de a memora informații noi, de a se concentra și a menține activă informația în conștiință, de a realiza operații sau de a manipula aceasta informație pentru a obține un rezultat. Memoria de lucru este influențată de atenție, concentrare, abilitățile de planificare, manipularea și flexibilitate mentală, transformarea informațiilor. De asemenea, poate fi influențată de starea de anxietate. Memoria de lucru este o componenta importantă ce influențează procesul de învățare, nivelul achizițiilor și capacitatea de conștientizare de sine.
Școala pentru copii cu abilități înalte: memorarea cifrelor și secvențe de litere
La partea de memorare a cifrelor și de secvențe a literelor, evaluatorii pot să observe dacă există predispoziții către dificultăți de învățare, cum ar fi dislexie, disgrafie sau discalculie. De asemenea, pot să identifice dacă aceste tulburări de învățare vin pe fond emoțional sau mai degrabă neurologic. Evaluarea poate să le ofere psihologilor un instrument prin care să coreleze rezultatele copiilor și să propună metode de lucru pentru a recupera părțile unde stau deficitar cu părțile unde au abilități înalte. De exemplu, dacă la similarități și pe lingvistic stau bine, dar au capacitate redusă de conceptualizare pe matematică, profesorii se pot folosi la clasă de grafică, de culori și povești. Pentru cei cu dislexie de exemplu, după ce citesc, ideal ar fi să deseneze ce au citit, să explice ce au desenat și apoi să așeze în pagină povestea.
Testarea abilităților înalte: Indexul Vitezei de Procesare
Indexul Vitezei de Procesare (IVP) cuprinde subtestele obligatorii Codare și Căutare de simboluri. Acestea evaluează capacitatea copilului de concentrare a atenției, de discriminare rapidă între diverși stimuli și procesarea secvențială a informațiilor vizuale. Implică concentrare, abilități de planificare, dar este influențată de motivatie, de dificultatea de a lucra sub presiunea timpului și de coordonarea motorie. Factorii culturali par sa aiba o influență nesemnificativă asupra vitezei de procesare. Viteza cu care informația este procesată este legată în mod dinamic de capacitatea mentală, performanța la citire și dezvoltare.
Școala pentru copii cu abilități înalte, Simona Mitrea, fondator Romanian Gifted School și Doctorand în Științele Educației
Noi nu grăbim până la 9-10 ani intrarea în scris în sine pentru că asimilarea scrisului, fie că e pe matematică sau pe română, e o chestiune care îi frustrează foarte tare pe copii. De ce? Pentru că ei pot să gândească înainte și când se apucă să scrie, le încetinește procesul. Și atunci le e greu să și scrie, să facă și trecerea între concepte și apoi să pună și pe caiet.
Din ce am văzut noi, în evaluările pe care le facem pentru admiterea la Romanian Gifted School, copilul la 6 ani este wow când intră la școală, copiii între 8-9 ani, rămași în sistemul de stat, încep ușor ușor să apară cu diverse dificultăți asociate, iar copilul de 12 ani este deja împovărat și stresat. Iar la 16 ani, la cei rămași în sistemul de stat, crește foarte mult coeficientul de memorare și scade foarte mult coeficientul de logică, ceea ce trage un semnal de alarmă.
Vă spun în următorul articol ce înseamnă învățarea personalizată la Romanian Gifted School și cum aliniază profesorii de acolo procesul educațional pe abilitățile înalte ale copiilor, pe tulburările și stilurile de învățare și de conectare la interiorul și exteriorul lor.
Dacă vreți ca ai voștri copii să meargă la o astfel de școală, ei vor trece prin această evaluare.
Text: Ana Nicolescu
Foto: Pexels.com,
Arhiva personală