Inspir și expir, Știri
comments 7

Se poate sa mancam sanatos in vacanta?

 Peste doua saptamani vom fi pe o insula greceasca, cu apa clara si turcoaz, cu caracatita la gratar si cu piersici zemoase, cu multi multi prieteni, asa ca in liceu si cu o liota de copii intre 2 si 10 ani. Cum provocarile sunt mari si de toate felurile, am rugat-o pe Claudia Buneci, consilier nutritie in proiectul „Green-up your life” by Prenting PR sa ne spuna cum putem sa facem alegeri alimentare sanatoase in vacanta. Enjoy!

Nu mergem in vacanta in fiecare zi, si poate si de aceea atunci cand o facem tindem sa ne rasfatam mai mult decat de obicei, si aici ma refer si la mesele pe care le luam in aceste zile.

Alegerea unor alimente nesanatoase inseamna ca vom avea mai putina energie pentru a face lucruri in timpul vacantei – pentru ca organismul va fi obosit incercand sa digere combinatiile dificile alese de noi, in loc sa isi ia „energie vie” din alimentatie. Apoi, este posibil ca mancand nesatos in timpul vacantei, sa ajungem la crearea unui obicei care poate fi dificil de intrerupt odata ce ajungem acasa. Si, in plus, cateva zile mai tarziu s-ar putea sa avem surpriza sa constatam ca dragul nostru costum de baie ne este putin mic!

Haideti sa descoperim impreuna cum ne putem mentine si pe durata zilelor de vacanta o alimentatie echilibrata, care sa ne asigure cea mai buna stare de spirit:

Mancarea pe drum

Daca trebuie sa luam avionul catre destinatia de vacanta, ar fi bine sa fim selectivi in privinta mancarii consumate in timpul zborului, care, de cele mai multe ori, nu este de calitate si ne strica digestia. Putem sa luam in considerare sa ne luam cu noi o  gustare sanatoasa in bagajul de mana (se poate, am incercat noi de fiecare data!). Fructe, fructe uscate (stafide, merisor), diferite tipuri de nuci (migdale, caju),  biscuiti sanatosi (reteta rapida aici), sandwhich-uri cu paine din faina integrala, legume si carne uscata sau cascaval (pentru cei care au nevoie de mai multe proteine) – acestea sunt cateva exemple de alegeri bune pe care le putem face.

Daca mergem cu masina nu ne lasam furati de sentimentul de vacanta si nu luam din fiecare benzinarie in care ne vom opri cate un croissant sau alte gustarele nesanatoase. Daca drumul este mai lung, ne pregatim de acasa ingrediente pentru un picnic luat intr-o zona mai linistita (de preferinta nu pe marginea drumului), in care putem include oua sau branza, peste sau carne uscate, alaturi de paine integrala si legume (castraveti, rosii, ardei, morcovi). Aceasta oprire pentru o masa mai consistenta este de preferat obiceiului de a manca cate ceva aproape in continuu. Putem pastra momentele de gustare, dar alegem cu precadere fructe, mai ales ca nefacand miscare, digestia ne este incetinita. De asemenea, hidratarea pe durata calatoriei este foarte importanta, chiar daca ne va obliga sa ne oprim mai des la cate o benzinarie :), asa ca trebuie sa ne asiguram ca avem apa la noi.

Odata ajunsi la destinatie

Daca hotelul in care stam are mini-bar, ar fi bine sa uitam de el (ok, il putem deschide doar pentru apa, in caz ca am uitat sa ne luam). In cazul in care avem mic dejun inclus, dimineata ar trebui sa alegem mai intai fructe sau suc natural de fructe, si apoi cereale sarace in zahar (cat mai putin aspectoase si procesate) sau proteine de calitate (nu mezeluri sau crenvusti), ci mai degraba oua sau carne slaba​​. Trebuie sa rezistam produselor de patiserie care ne ademenesc. Stiu ca sunt gustoase, dar au „calorii goale” (care nu ne dau energie), zahar si grasimi procesate, care ne fac mai mult mai rau.

In cazul in care optam pentru o cazare cu o mini-bucatarie, asa cum facem si noi de cativa ani, ne este mai usor sa avem un start bun, cu putin efort.

Ce luam de acasa:

–          Blender-ul sau juicer-ul – daca ar trebui sa aleg intre blender si juicer as alege blender-ul, pentru ca permite mai multe combinatii si putem sa facem acel „mic dejun la pahar” de care amintesc foarte des (lapte vegetal, banana, fructe proaspete, seminte si nuci, scortisoara, vanilie si o mana de cereale integrale – asta daca suportam combinatia de cereale si fructe).

b4d5eb43b5aa69921fa50a6de823f2bb

–          nucile si fructele uscate, si poate chiar si cerealele integrale, pentru a nu le achizitiona la preturi mult mai mari in zonele turistice. Ele ne sunt de mare ajutor pe toata durata zilei, ca aliati de nadejde in lupta cu dulciurile rafinate.

–          alte variante de gustari sanatoase (biscuitii mentionati mai sus sau alti crackersi integrali), pentru a ceda cat mai putin ispitelor.

–          Painea integrala sau paine crocanta (gen Wasa), pe care o putem folosi si pe post de gustare, lapte vegetal – asta daca mergem intr-o zona fara supermarket-uri.

Fructe si legume proaspete ar trebui sa gasim peste tot si sa le preferam pe cele de sezon.

Vom avea grija, de asemenea, si la hidratarea cu apa de calitate si ceaiuri neindulcite (chiar si iced tea). Alcoolul si cafeaua nu ne hidrateaza, ci dimpotriva, asa ca este bine sa le reducem cat mai mult, si asta nu numai in vacanta :).

17a2aaa67cb09de0696192f642a6c35f

Chiar daca suntem in vacanta, ar trebui sa incercam sa respectam orele de masa. Daca ajungem la restaurant inainte sa ne fie foarte foame, ne cresc sansele sa comandam mai putin si mai sanatos. Daca totusi exageram la una dintre mese, tinem cont si facem astfel incat urmatoarea masa sa fie una mai lejera. De asemenea, este foarte important sa nu sarim peste mese, pentru ca vom tinde sa mancam mult mai mult decat avem nevoie la urmatoarea masa.

Daca mergem in vacanta la mare ar fi bine sa profitam de bunatatile marii: peste si fructele de mare proaspete. Sunt mai usor de digerat si ne ofera nutrienti care nu ne sunt disponibili din aceasta sursa tot timpul anului  (grasimi bune, vitamine din complexul B si fosfor, fier, zinc si potasiu). Punem langa ele o farfurie mare de legume, de preferat crude si obtinem masa perfecta.

03aa85a1c370acbd7f81237eddde3c57

Punctul slab al vacantelor este, de multe ori, cina tarzie si copioasa. Aceasta ne va impiedica sa avem un somn odihnitor si ne va afecta vitalitatea si ritmul meselor in ziua urmatoare (pentru ca ne va fi foame tarziu). Macar in unele seri ar trebui sa luam o cina usoara, cu cel putin 2 ore inainte de somn.

Pe langa alimentatie, cum am spus intotdeuna, pentru o viata sanatoasa trebui sa avem o abordare integrata: sa (ne) iubim, sa facem miscare si sa ne odihnim. Vacanta se presupune ca este acel moment din an care ne ofera toate ingredientele pentru a ne reincarca cu energie, pentru ca ne permite sa petrecem timp cu cei dragi, sa ne relaxam si sa nu mai fim contra cronometru.

Putem profita de aceste zile pentru a face cat mai multa miscare – mai ales desculti pe plaja – (am explicat aici de ce). De asemenea, e important sa ne oferim macar cateva ore pentru a face, in voie, ceea ce dorim  (sa inotam, sa citim etc) – daca avem copii, putem face schimb cu un alt adult, daca se poate, pentru ca, pe rand, sa ne facilitam conectarea cu noi insine. Nu trebuie sa ne simtim vinovati ca avem aceste nevoi, este absolut normal. Vom fi niste parinti mai buni daca ne acordam noua aceste pauze.

De asemenea, vara ne aduce si un alt mare dar, pe langa zilele de vacanta – vitamina D. Am detaliat aici care este maniera optima de expunere la soare pentru a sintetiza „vitamina soarelui”, esentiala pentru sistemul nostru imunitar.

O alimentatie sanatoasa in vacanta nu este o misiune imposibila. Cea mai grea parte este, insa, aceea de a ne gasi vointa de a renunta la alimentele si obiceiurile nesanatoase. De asemenea, trebuie sa retinem ca o alimentatie sanatoasa este un mod de viata (indiferent daca suntem in vacanta sau acasa). Si daca alegem sa mancam sanatos, nu inseamna ca din cand in cand nu ne putem permite sa ne facem cate o pofta, ci ca nu trebuie sa facem un obicei din asta.

Va doresc sa aveti o vacanta frumoasa, din care sa va intoarceti revitalizati si plini de energie!

Claudia Buneci_visual

Text: Claudia Buneci

Consilier nutritie

Pofta de viata cu Claudia

Foto: Pinterest

7 Comments

  1. Foarte fain articolul! Eu, insa, prefer sa ma rasfat in vacanta si mananc toate prostiile 😀

    • Ana Nicolescu says

      Eu de cand mananc cat pot eu de sanatos, mi se face rau daca mananc carne, pateuri, grasimi, prajeli si chiar simt ca doar ma umfla, nu ma hranesc. Iar dimineata am devenit dependenta de sucul de morcov, mar si sfecla si de smoothie cu lapte vegetal, cerelale integrale si fructe de sezon. O sa ma car cu blenderul dupa mine :). La pranz o sa mananc fructe de mare, iar seara, ma orientez, chiar nu stiu, ma adaptez :). Te imbratisez cu drag si multumesc ca citesti, Laura!

  2. Aglaya says

    Cool, credeam ca voi gasi chiar si mai multe despre mancarea sanatoasa in timpul vacantei in articol! Recomand sa gustati tot ce au traditional, doar incearca sa nu iei portia de carne cu cartofi prajiti, cum de regula se serveste. Eu am fost 8 zile – m-am intors joia trecuta si am mancat destul de sanatos, bine si ieftin sau la pret acceptabil.
    Have fun si go healthy! 🙂

  3. Alimentatia pe care o alegi pe drum este foarte importanta. E bine, asa cum ai zis si tu, sa nu ne lasam dusi de val si sa consumam toate prostiile de prin benzinarii si alte restaurante de pe marginea soselelor. O alimentatie proasta pe drum iti poate strica prima parte a concediului si nu cred ca isi doreste cineva acest lucru.

  4. Pingback: Se poate sa mancam sanatos in vacanta? - pofta de viata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *